Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-26, 14:58
  #1
Medlem
Hejsan, jo nu har jag tänkt prova en diet som består av mycket kött, fisk, fågel. Men jag är ganska (väldigt) okunnig om var man köper bra kött. Det enda jag vet är att köttet man köper i matbutiken ofta är ''processat'' kött som innehåller kemikalier som ökar risken för cancer och hjärtproblem (många tror att köttet i sig ökar risken men det är fel), men hur är det med tillexempel köttet man köper framme vid Deli disken? Är köttet vid Deli disken av högre kvalite, gräsfödd, och är det väldigt dyrt?

Är kött man köper från slakterier nyttigare och bättre? Och hur dyrt är köttet i slakterier?
Känns ibland som om man vill ha bra kött utan kemikalier och bullshit får man helt enkelt ta jägarlicens och hitta det på egen hand.

Ja, alla tips om var man kan köpa bra kött för bra pris uppskattas.
Citera
2018-07-26, 14:59
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
gå till en saluhall.
Citera
2018-07-26, 15:01
  #3
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Processat kött är sådant som är ”mörat” med saltag, malt, rökt eller blandat med annat (tex korv och rökt skinka, bacon osv). Inte en vanlig köttbit. Köttet i affären kommer från ett slakteri.
Citera
2018-07-26, 15:01
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Saluhall eller slakteri
Citera
2018-07-26, 15:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminjakt
Hejsan, jo nu har jag tänkt prova en diet som består av mycket kött, fisk, fågel. Men jag är ganska (väldigt) okunnig om var man köper bra kött. Det enda jag vet är att köttet man köper i matbutiken ofta är ''processat'' kött som innehåller kemikalier som ökar risken för cancer och hjärtproblem (många tror att köttet i sig ökar risken men det är fel), men hur är det med tillexempel köttet man köper framme vid Deli disken? Är köttet vid Deli disken av högre kvalite, gräsfödd, och är det väldigt dyrt?

Är kött man köper från slakterier nyttigare och bättre? Och hur dyrt är köttet i slakterier?
Känns ibland som om man vill ha bra kött utan kemikalier och bullshit får man helt enkelt ta jägarlicens och hitta det på egen hand.

Ja, alla tips om var man kan köpa bra kött för bra pris uppskattas.
Vi köper kött direkt från den gård där djuret är uppfött, kött där djuren fått äta gräs, inte kraftfoder av olika slag.
https://www.gronagardar.se/sv
Det finns kanske något gårdsslakteri i din närhet, kolla där hur djuret är uppfött. Om du känner någon jägare så kan du kanske få tag på vilt. Svenskt lammkött är ofta från små besättningar och uppfött på ett naturligt sätt.
Citera
2018-07-26, 15:09
  #6
Medlem
Tamborinos avatar
Vissa Gårdsbutiker säljer enormt fint kött, även egentillverkade jättegoda korvar.
Citera
2018-07-26, 15:14
  #7
Medlem
Köper du styckat kött är det inte processat. Möjligen kan det ha mörats. Men det kan knappast räknas som processat. Lidl har bra högrev, ryggbiff och entrecote. Färsen har jag inte provat än men den lär också vara bra.
Citera
2018-07-26, 15:25
  #8
Medlem
Tack för alla tips hittills!

Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Köper du styckat kött är det inte processat. Möjligen kan det ha mörats. Men det kan knappast räknas som processat. Lidl har bra högrev, ryggbiff och entrecote. Färsen har jag inte provat än men den lär också vara bra.

Okej, vad är styckat kött och hur ser det ut, jag menar hur vet jag vad jag letar efter? xD
Sorry men som jag sa har jag väldigt dålig kunskap inom detta.
Citera
2018-07-26, 15:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminjakt
Tack för alla tips hittills!

Okej, vad är styckat kött och hur ser det ut, jag menar hur vet jag vad jag letar efter? xD
Sorry men som jag sa har jag väldigt dålig kunskap inom detta.

De brukar ligga vakumförpackade.

http://offers.kd2.org/pics/ce/4a/ce4...005d22aea6.jpg

https://itsourlifestyle.files.wordpr...930-211807.jpg

Däremot brukar mycket paketerade kyckling vara processat. Marinerat med vatten för öka vikten och därmed priset. Bättre då köpa hel kyckling och stycka och filéea den själv.
Citera
2018-07-26, 15:31
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dopaminjakt
Hejsan, jo nu har jag tänkt prova en diet som består av mycket kött, fisk, fågel. Men jag är ganska (väldigt) okunnig om var man köper bra kött. Det enda jag vet är att köttet man köper i matbutiken ofta är ''processat'' kött som innehåller kemikalier som ökar risken för cancer och hjärtproblem (många tror att köttet i sig ökar risken men det är fel), men hur är det med tillexempel köttet man köper framme vid Deli disken? Är köttet vid Deli disken av högre kvalite, gräsfödd, och är det väldigt dyrt?

Är kött man köper från slakterier nyttigare och bättre? Och hur dyrt är köttet i slakterier?
Känns ibland som om man vill ha bra kött utan kemikalier och bullshit får man helt enkelt ta jägarlicens och hitta det på egen hand.

Ja, alla tips om var man kan köpa bra kött för bra pris uppskattas.

Köp svenskt kött i fösta hand.

Köp annars på gårdsbutiker/gårdsslakterier och än hellre de med ekologisk uppfödning.

Du öär få betala det dubbla och över det, men det är med kött som allt annat - man får det man betalar för.
Citera
2018-07-26, 18:59
  #11
Avstängd
Tok-Franss avatar
Börja jaga. Vilt är gott och väldigt fint kött utan mänsklig påverkan.
Citera
2018-07-26, 19:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Börja jaga. Vilt är gott och väldigt fint kött utan mänsklig påverkan.

Vilt är det mest miljövänliga som går att köpa. Ändå får offentliga verksamheter inte klassa det som miljövänligt p.g.a EU, och därmed köpa in mer vilt till sin verksamhet.

Visst är EU fantastiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback