Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-07-09, 12:03
  #25
Medlem
Taskpungens avatar
Hittade denna mycket intressanta video på Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=7XQDuiuX07M

Det är en rekonstruktion av flygdatat från Flight 93 taget från den dator som loggade alla inputs från cockpit, så som styrning och motorpådrag. Här ser vi alltså exakt hur planet flög. Mycket intressant!

Kapningen påbörjas kl 09:28 och planet börjar vända kl 09:35. I sju minuter flög alltså Ziad Jarrah (kaparpilot) innan han tyckte det var dags att vända planet. Man blir ju funderar över varför han maskade så. Jag håller på min teori om att han egentligen inte var alldeles upp över öronen sugen på att genomföra attacken.

Efter vändningen börjar han dyka planet rätt rejält. Detta trots att han är väl medveten om att han befinner sig en bra bit från Washinton DC. Vi kan också se att han flög mycket lågt (7000 ft) när passagerarnas motattack påbörjades. Wikipedia anger att Jarrah blev medveten om motangreppet kl 09:57:55, men videon ovan anger att han borde ha vetat om det ca 25 sekunder tidigare, eftersom han svänger planet kraftigt åt vänster just då.

Det är intressant att se hur han sedan försökte tippa planet i sidled för att få passagerarna att tappa balansen. Problemet är bara att planets mittgång är i masscentrum, vilket för att tippningen har väldigt liten påverkan. Sedan utför han den något mer korrekta manövern, och låter planet stiga och sjunka om vartannat, något som får folk att ramla och halka betydligt lättare.

Vid 10:00:06 frågar Jarrah sin medkapare om det inte är dags att avsluta det hela. "Nej", svarar medkaparen. "När de alla kommer, avslutar vi det". Jarrah är tydligen oförmögen att fatta egna beslut. Under en minuts tid försöker han återigen att stoppa motangreppet genom att flyga på ett våldsamt sätt, men 10:01:07 frågar han återigen om han ska störta planet i marken. "Ja", blir då svaret han får. Dock dröjer det hela två minuter till innan planet verkligen slår i marken. Det sista som händer är att styrspaken vrids kraftigt åt höger, varpå planet rollar och flyger upp-och-ner, innan det slår i marken med en vinkel på 40 grader. Hastigheten uppgick till 906 km/h.

Många har ställt sig frågan om passagerarna verkligen lyckades ta sig in i cockpit. NIST säger att de inte gjorde det. Familjerna till offren säger, kanske med en gnutta önsketänkande, att det låter som att passagerarna var inne i cockpit när planet störtades. Bara FBI har tillgång till ljudinspelningen från cockpit, och den lär inte släppas till allmänheten så länge de närmsta anhöriga till offren är i livet. Vad vi kan läsa av transkriptionen från denna ljudinspelning, talade kaparna bara arabiska under de sista minuterna. Det är troligt att de hade försökt säga till passagerarna på engelska om dessa nu kommit in i cockpit.

Troligast är att passagerarna trots allt aldrig lyckades ta sig in i cockpit. Vad de hade gjort, om de nu lyckats ta sig in dit, vet jag inte. Vem av dem hade flygvana? Planet hade kanske kunnat eskorteras på något sätt, men jag tror det hade flugit ut över havet till slut och fått soppatorsk. En oerfaren passagerare kan inte landa ett flygplan. Att styra det i luften är inga konstigheter, men vart ska man styra det? Ut över havet är som sagt min gissning, där det gör minst skada. Planet hade kapacitet att flyga i flera timmar till, så de hade säkerligen kommit hundratals mil ut över oceanen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback