Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-26, 06:01
  #1
Medlem
Det var ju lite dramatiskt även valet 2014. Hur reagerade marknaden då?

Förväntar mig ett låst läge där SD antingen blir störst (eller näst störst) och ingen vill samarbeta med dem, skulle inte förvåna mig om det blir nyval. Går i tankarna att sälja fonderna ett par dagar innan valet, men det kanske är onödigt?

I "worst case scenario" att det inte blir någon regering på ett halvår... vad kan vi förvänta oss för reaktioner? Kan det bli en tillfällig dipp och sedan tillbaka till det vanliga, att marknaden "inte bryr sig" om tramset i politiken?
Citera
2018-07-26, 09:03
  #2
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Det var ju lite dramatiskt även valet 2014. Hur reagerade marknaden då?

Förväntar mig ett låst läge där SD antingen blir störst (eller näst störst) och ingen vill samarbeta med dem, skulle inte förvåna mig om det blir nyval. Går i tankarna att sälja fonderna ett par dagar innan valet, men det kanske är onödigt?

I "worst case scenario" att det inte blir någon regering på ett halvår... vad kan vi förvänta oss för reaktioner? Kan det bli en tillfällig dipp och sedan tillbaka till det vanliga, att marknaden "inte bryr sig" om tramset i politiken?
Om jag inte missminner mig så påverkades marknaden knappast något av regeringskrisen i Sverige och lär inte göra det denna gång heller oavsett valutgång. Kanske att några av de noterade vård- och skolbolagen skulle kunna få det lite jobbigt om V < 50% men sannolikheten för det är ...

Även om inrikespolitik är intressant så är det förmodligen mer betydligt mer relevant för marknaden att följa vad Trump och EU dillar om än det svenska valet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback