Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-08, 06:21
  #13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Men vad är grejen? Har man en svensk mamma eller pappa, så är det ju givet att man kan tävla för Sverige, de är ju till hälften svensk då.. Om t.ex. Gatlin helt utan anknytning till Sverige, skulle börja tävla för oss känns det ju oerhört märkligt, han är inte direkt någon flykting som skulle kommit till landet heller, eller har bott här under en längre tid och kan ses som svensk på det sättet..

Ja, det var du som drog upp språket, för mig är det inte helt avgörande.. Grejen är att han till hälften är svensk, är du till hälften tysk? Sedan om man ska representera Sverige, så är det klart att man bör anstränga sig för att bli bättre på språket, det viktiga är väl att man vill utvecklas, inte att svenskan är 110 % perfekt..

För att ta några exempel, om Zlatan valt att representera Kroatien (mamma) eller Bosnien (pappa) istället hade jag inte tyckt det varit konstigt, det är helt upp till honom..

Lika om Daniel Ståhl velat tävla för Finland (mamma), det hade jag också accepterat, det är hans beslut.. I Uutiset igår så refererade man till "Sverigefinländaren" Ståhl och hade med hans kvalkast på deras nyheter.. Nu har Daniel valt att tävla för Sverige och då ser jag förstås honom som 110 % svensk, men det är klart att finländarna kan få vara lite glada också, det är ju liksom inget påhitt att hans mamma är finska..

Och om Angelica Bengtsson med sin brasilianska mamma hellre velat tävla för Brasilien, vem är jag att hindra henne då? Däremot om hon valt att representera t.ex. Frankrike där hon bodde några år, så hade det varit lite mer surt..
De flesta förbund talar om nationalitet, ett begrep som är en aning bredare än medborgarskap,
Citera
2018-08-08, 13:11
  #14
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Hur funkar sånt egentligen?

Säg jag flyttar till typ somalia och då strtar mitt eget skidlandslag. Skulle jag få va med i världskupptävlingar och OS och så?

Var ju nån från caribien för nåt år sedan som fan inte ens kunde stå på skidorna och han var ju med.

Tänk att som helt okänd motionär helt plötsligt få åka med världseliten.

Du är inte den första som tänkt denna tanke. Det är flera som t o m. genomfört den.

Robel Teklamariam var en amerikansk längdsskidåkare av Etiopiskt ursprung. Han satsade hårt, men platsade inte i det amerikanska landslaget. Han startade då Ethiopian ski association och har tävlat i såväl VM som OS i längdskidåkning. Han har aldrig fått några framskjutna placeringar, men hade inga problem att kvalificera sig.

Elizabeth Swaney, en amerikanska som utnyttjade en lucka i kvalificeringsreglerna för att få delta i OS 2018 i halfpipe. Hon hade ungerskt påbrå och fick ungerskt medborgarskap. Varje nation får skicka minst en åkare till värlsdcuptävlingar i denna gren i syfte att bredda sporten. För att få delta i OS måste du ha placerat dig top 30 på en världscuptävling. Eftersom Halfpipe inte är någon stor sport i Ungern kunde hon utnyttja landets wildcard i WC. Hon åkte sedan bara rakt igenom banan och blev dyngsist i varenda tävling, men inväntade tillfället då så många åkare kraschat att hon blev top-30.
Hon fick sedan uppleva OS inifrån, men nöjde sig även här med att bara åka igenom banan. Hon blev mycket utskälld i media för detta tilltag.

Ytterligare en amerikan Paul Bragiel, tyckte att OS-deltagare skulle vara bra att ha på CV:t (Dessutom var det en gammal pojkdröm). Han studerade reglerna för deltagande och fann att längdskidåkningen var enklast att kvalificera sig i. han kontaktade alla ambassader i USA och ville bli medborgare för att få representera landet i OS. Uganda Cap Verde och Colombia visade intresse. Han valde det sistnämnda för att det låg närmast USA. Han deltog sedan i en rad tävlingar för att kvalificera sig, genom att snipa tävlingar där han kunde vänta sig bra med poäng.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback