Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-26, 04:49
  #1
Medlem
Hur funkar sånt egentligen?

Säg jag flyttar till typ somalia och då strtar mitt eget skidlandslag. Skulle jag få va med i världskupptävlingar och OS och så?

Var ju nån från caribien för nåt år sedan som fan inte ens kunde stå på skidorna och han var ju med.

Tänk att som helt okänd motionär helt plötsligt få åka med världseliten.
Citera
2018-07-26, 07:11
  #2
Medlem
borrizs avatar
Du tänker kanske på Eddie the Eagle som gjorde hoppbackarna i Calgary osäkra.
När det gäller deltagare i olympiska spel så krävs det nu att deltagaren har goda internationella meriter alt är rankad bland de 50 bästa.
För funktionärer finns det mig veterligt inga begränsningar, så du kan lugnt ta en tur till Somalieland. Problemet är bara att hitta några skidåkare som är tillräckligt meriterade.


I övriga mästerskap är detta är en sak för vart enskilt förbund att bestämma.
Oftast talar man om nationalitet, någonting som är betydligt diffusare än medborgarskap.
Citera
2018-07-26, 07:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du tänker kanske på Eddie the Eagle som gjorde hoppbackarna i Calgary osäkra.
När det gäller deltagare i olympiska spel så krävs det nu att deltagaren har goda internationella meriter alt är rankad bland de 50 bästa.
För funktionärer finns det mig veterligt inga begränsningar, så du kan lugnt ta en tur till Somalieland. Problemet är bara att hitta några skidåkare som är tillräckligt meriterade.


I övriga mästerskap är detta är en sak för vart enskilt förbund att bestämma.
Oftast talar man om nationalitet, någonting som är betydligt diffusare än medborgarskap.


50 bästa? Är väl upp mot 100 startande i ett vanligt lopp?

Hittade min kille. Adrian solano heter han. Världens sämsta skidåkare har han fått som titel på Youtube 👍
Citera
2018-07-26, 09:16
  #4
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Hur funkar sånt egentligen?

Säg jag flyttar till typ somalia och då strtar mitt eget skidlandslag. Skulle jag få va med i världskupptävlingar och OS och så?

Var ju nån från caribien för nåt år sedan som fan inte ens kunde stå på skidorna och han var ju med.

Tänk att som helt okänd motionär helt plötsligt få åka med världseliten.

Först så måste du uppfylla kriterierna för nationsbyte, både från internationella skidförbundet och Somalia.

Sedan så måste du ha en viss FIS-ranking för att få ställa upp i världscupen och på VM/OS. Den skaffar du dig genom att göra bra resultat i FIS-tävlingar. Som genomsnittlig motionär har du ingen chans att fixa det. Inför varje OS så kommer det upp historier om blåbär som har fejkat FIS-tävlingar eller fuskat för att få en tillräcklig bra ranking.

Sen måste du också bli uttagen av det somaliska skidförbundet alternativt av den somaliska olympiska kommittén för att få åka i världscupen eller på VM/OS.

Slutligen tillkommer alla praktiska aspekter. Du måste kunna träna skidåkning i Somalia. Du behöver ha en stötteapparat för ditt tävlande (vallateam, arrangera resor o logi).

Det finns kanske ett skäl att man bara ser blåbär i OS och VM men aldrig i världscupen.
Citera
2018-07-26, 09:21
  #5
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vissa personer är helt enkelt från icke skidåkande nationer och ska heller inte ens försöka åka skidor. Kollade en youtubesnutt och garvade gött, jag som glad motionär för 20 år sen hade åkt ifrån honom utan problem.
Citera
2018-07-26, 10:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vissa personer är helt enkelt från icke skidåkande nationer och ska heller inte ens försöka åka skidor. Kollade en youtubesnutt och garvade gött, jag som glad motionär för 20 år sen hade åkt ifrån honom utan problem.

Håller inte med. Någonstans måste man börja.

Är helt säker på att även en somalier skulle kunna bli bra i skidor.
Citera
2018-07-26, 10:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Först så måste du uppfylla kriterierna för nationsbyte, både från internationella skidförbundet och Somalia.

Sedan så måste du ha en viss FIS-ranking för att få ställa upp i världscupen och på VM/OS. Den skaffar du dig genom att göra bra resultat i FIS-tävlingar. Som genomsnittlig motionär har du ingen chans att fixa det. Inför varje OS så kommer det upp historier om blåbär som har fejkat FIS-tävlingar eller fuskat för att få en tillräcklig bra ranking.

Sen måste du också bli uttagen av det somaliska skidförbundet alternativt av den somaliska olympiska kommittén för att få åka i världscupen eller på VM/OS.

Slutligen tillkommer alla praktiska aspekter. Du måste kunna träna skidåkning i Somalia. Du behöver ha en stötteapparat för ditt tävlande (vallateam, arrangera resor o logi).

Det finns kanske ett skäl att man bara ser blåbär i OS och VM men aldrig i världscupen.


Fis rankingen är ju ett stort problem. Är jag så högt rankad kan man väl lika gärna stå som reserv i landslaget.

Hade helt klart varit lättare om man endast hade behövt vara i topp i det landets egna ranking.

Lite tråkigt att det är så faktiskt då det inte precis hjälper att sprida sporten. Även om nu skidåkning i afrika är lika vanligt som bacon i irak så hade unga afrikaner som ser deras landsmän i os också börjat åka.

För att inte tala om hur jävla less man är på se samma länder hela tiden i toppen.

Tänk att få se länder som eritrea somalia sierra leone konkurrera om medaljer.

Usa på damsidan har kommit senadte åren vilket väl är enda nya nationen som är bra. Australien har ett lag och hoppas dom blir bättre dom med
Citera
2018-07-26, 17:49
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Fis rankingen är ju ett stort problem. Är jag så högt rankad kan man väl lika gärna stå som reserv i landslaget.

Hade helt klart varit lättare om man endast hade behövt vara i topp i det landets egna ranking.

Lite tråkigt att det är så faktiskt då det inte precis hjälper att sprida sporten. Även om nu skidåkning i afrika är lika vanligt som bacon i irak så hade unga afrikaner som ser deras landsmän i os också börjat åka.

För att inte tala om hur jävla less man är på se samma länder hela tiden i toppen.

Tänk att få se länder som eritrea somalia sierra leone konkurrera om medaljer.

Usa på damsidan har kommit senadte åren vilket väl är enda nya nationen som är bra. Australien har ett lag och hoppas dom blir bättre dom med
Det är trots skillnad på att kunna plocka ut en OS-biljett eller gå hemma och mögla på en aldrig så hedervärd reservplats.

Du ha helt rätt i att det kan bli lite tråkigt i längden att se samma länder hela tiden. Min personliga favorit är Jamaicas bobsleigh team, som har gått ifrån att vara underdogs (alla älskar en underdog) till legender.
Citera
2018-08-07, 22:05
  #9
Medlem
Skulle sverige kunna neka tex justin gatlin eller nån från att tävla för Sverige? Hade ju inte varit så kul med ett svenskt rekord långt under 10 sek.

Duplantis har ju redan gjort det i stavhopp. Svenskt rekord på 9.93 kommer fan aldrig slås av en svensk.

Visst han har en svensk morsa men han är uppvuxen i usa och kan inte ett ord svenska.
Citera
2018-08-07, 23:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Skulle sverige kunna neka tex justin gatlin eller nån från att tävla för Sverige? Hade ju inte varit så kul med ett svenskt rekord långt under 10 sek.

Duplantis har ju redan gjort det i stavhopp. Svenskt rekord på 9.93 kommer fan aldrig slås av en svensk.

Visst han har en svensk morsa men han är uppvuxen i usa och kan inte ett ord svenska.

Snälla, var bara tyst, du framstår ju som dummare än tåget..

Varför skulle Gatlin tävla för Sverige, kopplingen är lika med noll.. Nä, det hade varit jättetråkigt med ett svensk rekord långt under 10 sekunder, det är mycket roligare att ha det en bra bit över 10 sek istället..🙈

Hur kan man ens jämföra en svensk-amerikan som Duplantis, som aldrig tävlat för något annat land än Sverige med "dubbeldoparen" och icke-svensken Gatlin?

Kan inte ett ord svenska? Klart han kan, dock känner han sig inte helt bekväm med att göra presskonferenser och intervjuer än på svenska, utan vill vänta med det tills han känner sig helt säker, då man kanske inte vill göra bort sig.. Fullt förståeligt, vi pratar fortfarande om en tonåring (18 år)..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-08-07 kl. 23:05.
Citera
2018-08-08, 00:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Snälla, var bara tyst, du framstår ju som dummare än tåget..

Varför skulle Gatlin tävla för Sverige, kopplingen är lika med noll.. Nä, det hade varit jättetråkigt med ett svensk rekord långt under 10 sekunder, det är mycket roligare att ha det en bra bit över 10 sek istället..🙈

Hur kan man ens jämföra en svensk-amerikan som Duplantis, som aldrig tävlat för något annat land än Sverige med "dubbeldoparen" och icke-svensken Gatlin?

Kan inte ett ord svenska? Klart han kan, dock känner han sig inte helt bekväm med att göra presskonferenser och intervjuer än på svenska, utan vill vänta med det tills han känner sig helt säker, då man kanske inte vill göra bort sig.. Fullt förståeligt, vi pratar fortfarande om en tonåring (18 år)..

Du som är dum. Tog gatlin som exempel.

Enda skillnaden är att duplantis är svensk medborgare. Hade gatlin eller nån annan varit det hade dom kunnat tävla för Sverige då?

Kan svenska ja men isf kan jag tyska. Kan säga ett par fraser men fattar inte vad resten av tyska ord betyder.
Citera
2018-08-08, 03:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Du som är dum. Tog gatlin som exempel.

Enda skillnaden är att duplantis är svensk medborgare. Hade gatlin eller nån annan varit det hade dom kunnat tävla för Sverige då?

Kan svenska ja men isf kan jag tyska. Kan säga ett par fraser men fattar inte vad resten av tyska ord betyder.

Men vad är grejen? Har man en svensk mamma eller pappa, så är det ju givet att man kan tävla för Sverige, de är ju till hälften svensk då.. Om t.ex. Gatlin helt utan anknytning till Sverige, skulle börja tävla för oss känns det ju oerhört märkligt, han är inte direkt någon flykting som skulle kommit till landet heller, eller har bott här under en längre tid och kan ses som svensk på det sättet..

Ja, det var du som drog upp språket, för mig är det inte helt avgörande.. Grejen är att han till hälften är svensk, är du till hälften tysk? Sedan om man ska representera Sverige, så är det klart att man bör anstränga sig för att bli bättre på språket, det viktiga är väl att man vill utvecklas, inte att svenskan är 110 % perfekt..

För att ta några exempel, om Zlatan valt att representera Kroatien (mamma) eller Bosnien (pappa) istället hade jag inte tyckt det varit konstigt, det är helt upp till honom..

Lika om Daniel Ståhl velat tävla för Finland (mamma), det hade jag också accepterat, det är hans beslut.. I Uutiset igår så refererade man till "Sverigefinländaren" Ståhl och hade med hans kvalkast på deras nyheter.. Nu har Daniel valt att tävla för Sverige och då ser jag förstås honom som 110 % svensk, men det är klart att finländarna kan få vara lite glada också, det är ju liksom inget påhitt att hans mamma är finska..

Och om Angelica Bengtsson med sin brasilianska mamma hellre velat tävla för Brasilien, vem är jag att hindra henne då? Däremot om hon valt att representera t.ex. Frankrike där hon bodde några år, så hade det varit lite mer surt..
__________________
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-08-08 kl. 04:31.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback