Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-26, 12:05
  #13
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Återigen, den som du rullar upp i din spliff heter hampa på svenska. Cannabis är det latinska namnet. Det är precis som att det heter "stol" på svenska" och "chair" på engelska.

Sen hur man gjorde under medeltiden vet jag så klart inte men jag kan ta gift på att det fanns "potentiellt euforiserande" cannabis i Sverige "sedan länge". Just eftersom det bara är modern industrihampa som är hanar. Traditionellt så skiter man i det eftersom fibrerna är samma lika oavsett hannar eller honor.

Ja, precis vad jag säger, förutom din korrektion kring industrihampa som jag felaktigt trodde var ett eget strain. Jag vände mig mot en som menade att hampa inte var namn på cannabis.
Citera
2018-07-26, 12:06
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Ja, precis vad jag säger, förutom din korrektion kring industrihampa som jag felaktigt trodde var ett eget strain. Jag vände mig mot en som menade att hampa inte var namn på cannabis.
Jaha. Det är jag som läser dåligt. Mea culpa.
Citera
2018-07-26, 12:36
  #15
Medlem
c0rtexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Jodå...fast hampa får du inte fram nåt hasch av.

Förstår inte om du spelar dum nu..
Citera
2018-07-27, 04:22
  #16
Medlem
Psykotons avatar
Fram till 1950 fanns cannabis (sativa) som läkemedel (Cannabisol), i flytande form samt tabletter på 0,1 gram. Har för mig att de var till mot hosta ... Borde ju vara någon som känt av effekten och käkat kanelbullar eller nåt sedan ...

http://www.fass.se/LIF/product?userT...Id=AP_00002852
Citera
2018-07-27, 14:06
  #17
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Swingpjattarna pundade inte.
På sin höjd kunde de kanske nyttja en och annan liter motboksbrännvin.

Det stora genombrottet i modern tid för många typer av droger, t ex cannabis, var under 1960-talets andra halva, men en infasning under första halvan.
En tidig drog med relativt betydande spridning var bantningsmedlet Preludin - som många talar om från ca 1962-64, man "knaprade P".

Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Som jag förstått det så kom det med jazzen. Så 20-30 fanns det nog en del flummare i Sverige i de kretsarna. Har också förstått att det introducerades genom att amerikanska musiker kom till Sverige. På den tiden var det inte ens olagligt så det var säkert ingen fara att föra in.

Har också hört att det kom med jazzen. Det är innan 60-talet som jag undrar över. Vilka var de människorna? Hur gick det till? Vilka grupper höll på med det? Hur utbrett var det?
Citera
2018-07-29, 20:15
  #18
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har också hört att det kom med jazzen. Det är innan 60-talet som jag undrar över. Vilka var de människorna? Hur gick det till? Vilka grupper höll på med det? Hur utbrett var det?

Vill minnas att jag sett någon dokumentär om tidiga jazzare i Stockholm där det tas upp. Exakt var jag såg den vet jag inte men kan tänka mig att det låg uppe på youtube eller gick på svt. Kommer ihåg att det var med musiker och besökare på klubbarna i dokumentären och skulle tro att den var från 90, tidigt 00-tal.
Citera
2018-08-03, 15:14
  #19
Medlem
jamesdeans avatar
Svenska Dagbladet har ett arkiv på sin hemsida där de har skannat in vartenda tidning de någonsin gett ut från 1884 och framåt, och eftersom jag råkar ha en 6 månadersprenumeration som jag fick för 50kr i en kampanj bestämde jag mig för att gå in och söka runt lite.

Jag provade att söka i arkivet på alla möjliga ord som "Haschich" "indisk hampa" "cannabis" "marijuana" m.m. och den tidigaste artikeln jag kunde hitta som handlar om svensk cannabisanvändning var denna lustiga artikeln från den 6e december 1958. Jag önskar jag kunde citera hela artikeln då den är rolig från början till slut, men artikeln ger iallafall lite ledtrådar om cannabiskonsumtionen på den tiden, som verkar varit väldigt sällsynt.

Citat:
En stor narkotikaliga har avslöjats i Stockholm. På fredagen åtalade stadsfiskal Sten Warholm 12 personer i åldrarna 20-30 år för rökning av marijuana och haschisch - två för svenska förhållanden ytterst ovanliga gifter på den svenska marknaden. De flesta åtalade är musiker, men i sällskapet ingår också en barnavårdsassistent.

Det som är mest relevant för tråden är följande två stycken:

Citat:
Det berättas i utredningen om en yngling som redan under läroverkstiden kom i kontakt med narkotika i en norrländsk stad. När han efter studentexamen och kringflackande liv kom till Stockholm mötte han i Gamla stan på en "klubb" en person som erbjöd honom att smaka på en marijuanacigarett.

Och vidare:

Citat:
De svenska musikerna använde giftet i samband med spelningar. De kunde inte motstå rampfebern utan att röka marijuana eller haschich. Det framgår av utredningen att ett par orkestrar som uppträdde offentligt vid Djurgården, på danssalonger och vid ett tillfälle t.o.m. på en idrottsplats var påverkade av giftet. De ansåg alla att de blev "uppiggade" av giftet, spelade bättre, hörde bättre och bättre följde musikens rytm. Att de gick mot tragedier förstod de inte då.



Denna artikeln är alltså från 1958, och man får ju intrycket att cannabis var väldigt ovanligt när artikeln skrevs. Detta är dessutom den tidigaste artikeln som på något sätt handlar om cannabis inom Sverige jag kunde hitta öht. Alla tidigare artiklar jag hittade i arkivet handlade om beslag som gjorts utomlands, recensioner av utländska böcker, m.m.
Citera
2018-09-23, 10:05
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har också hört att det kom med jazzen. Det är innan 60-talet som jag undrar över. Vilka var de människorna? Hur gick det till? Vilka grupper höll på med det? Hur utbrett var det?

Jag tycker att det i inlägg #19 finns en klar introduktion till "jazztobakens" tidiga historia i Sverige. Man måste nog skilja på ett enstaka nedslag och en i bredare kretsar mer allmän bekantskap med t ex marijuana och cannabis. "Harsch" kom ju att bli ganska vanligt med tiden. Introt var nog i det sena 50-talet, medan genombrottet ägde rum på 1960-talet.

När utländska jazzmusiker kom till Stockholm fick fick ryktet om jazztobakens förträfflighet en knuff framåt. Jag minns då Thelonius Monk var i Stockholm ngn gång på 60-talet och höll konserter på Konserthuset. Han själv pekas inte ut, men den svans av amerikanska jazzmusiker som deltog i konserten lär han vandrat i ett moln av marijuanaångor.

En bit ned på Sveavägen från Konserthuset räknat, låg Gyllene Cirkeln - ett klassiskt tungt jazzställe där man spelade jazz ända fram mot 70-talet. Det sägs att en och annan marijuanacigg lär ha rullts där. Stället finns kanske kvar som restaurang Cirkeln. Har för mig att S har sitt högkvarter i samma hus.

Jag levde mina tonår i dessa kvarter runt Sthlm city, nyfiken förstås på nya konstiga berusningsmedel, men jag kände mig aldrig frestad att testa. Ingen av mina samtida kamrater började punda. Pundandet kom på bred front senare under 1960-talet. Vissa höll på med sprutor helt öppet.

Jag minns en av de amerikanska desertörerna som hade rymt från Vietmankriget till Sverige. Han låg i en plantering mitt i Sthlm city med en injektionsspruta i armvecket - blodet rann och han verkade helt utslagen och medvetslös. Vi ringde polisen - som bara frågade om ärendet var relaterat till alkohol. Om inte - ring sjukvården.

Jag hade då en känsla av att den S-märkta svenska nomenklaturan med Palme och Palmes pojkar i täten accepterade dessa dödsknarkande amerikanska desertörer av politiska skäl. Flera av dem knarkade ihjäl sig här i Sverige.
__________________
Senast redigerad av HgF 2018-09-23 kl. 10:11.
Citera
2018-09-23, 17:05
  #21
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag tycker att det i inlägg #19 finns en klar introduktion till "jazztobakens" tidiga historia i Sverige. Man måste nog skilja på ett enstaka nedslag och en i bredare kretsar mer allmän bekantskap med t ex marijuana och cannabis. "Harsch" kom ju att bli ganska vanligt med tiden. Introt var nog i det sena 50-talet, medan genombrottet ägde rum på 1960-talet.

När utländska jazzmusiker kom till Stockholm fick fick ryktet om jazztobakens förträfflighet en knuff framåt. Jag minns då Thelonius Monk var i Stockholm ngn gång på 60-talet och höll konserter på Konserthuset. Han själv pekas inte ut, men den svans av amerikanska jazzmusiker som deltog i konserten lär han vandrat i ett moln av marijuanaångor.

En bit ned på Sveavägen från Konserthuset räknat, låg Gyllene Cirkeln - ett klassiskt tungt jazzställe där man spelade jazz ända fram mot 70-talet. Det sägs att en och annan marijuanacigg lär ha rullts där. Stället finns kanske kvar som restaurang Cirkeln. Har för mig att S har sitt högkvarter i samma hus.

Jag levde mina tonår i dessa kvarter runt Sthlm city, nyfiken förstås på nya konstiga berusningsmedel, men jag kände mig aldrig frestad att testa. Ingen av mina samtida kamrater började punda. Pundandet kom på bred front senare under 1960-talet. Vissa höll på med sprutor helt öppet.

Jag minns en av de amerikanska desertörerna som hade rymt från Vietmankriget till Sverige. Han låg i en plantering mitt i Sthlm city med en injektionsspruta i armvecket - blodet rann och han verkade helt utslagen och medvetslös. Vi ringde polisen - som bara frågade om ärendet var relaterat till alkohol. Om inte - ring sjukvården.

Jag hade då en känsla av att den S-märkta svenska nomenklaturan med Palme och Palmes pojkar i täten accepterade dessa dödsknarkande amerikanska desertörer av politiska skäl. Flera av dem knarkade ihjäl sig här i Sverige.
Wow . . tack. Precis sånt här jag vill frossa i
Berätta mer. Tänker i synnerhet på tiden innan mods, morfin och plattan-grejen kom.
Var du i dåtidens klassiska Klarakvarter i slutet av 50 och början av 60-talet? Hur var stämningen där? Vilka ställen fanns? Vad var det för typer av svenska människor som börjande röka CB?

Hur kändes det att vara pårökt i på den tiden? Måste vara lite surrealistiskt? Tänker att idag är allt så postmodernistiskt och medialt. På den tiden var det väl lite av den gamla tiden som inte alls var "kompatibelt" med droger och den typen av sinnestillstånd.
F* - hade jag en tidsmaskin skulle jag åka dit
Citera
2019-01-17, 11:11
  #22
Medlem
killenmedkexs avatar
Vet inte mycket om just haschets historia i Sverige men det verkar som cannabis användes flitigt i läkemedel från mitten av 1800-talet till 1950. Här är en kul annons från 1894 i aftonbladet om maltos-cannabis https://i.imgur.com/KJ9n0ZG.jpg (OBS inser att det står "hampfröfett" osv, men det var jävligt mycket fuffens på den tiden och fanns inget likt ett läkemedelsverk i sverige än så recepten och vad som verkligen var i till 100% är och förblir en hemlighet, dock i min lekmansgissning så skulle jag tro att det var både CBD och THC i)

Gillar att det rekommenderades av just läkaren Henrik Berg, någon som var en nykterhetskämpe och förespråkade emot alkohol, tobak och skrev en bok kallad "Om kaffemissbruket bland svenska folket". Lite roligt när han själv beskriver smaken av maltos-cannabis som "ren, kraftig och enligt min uppfattning behaglig"
Citera
2022-12-21, 14:38
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0rtex
"Växten finns dokumenterad i det antika Grekland och i Romarriket, men som berusningsmedel var bruket begränsat. Däremot odlades hampa så småningom för sina fibrers skull på många håll i Europa. I Sverige har den vuxit sedan medeltiden. Inte ens i Spanien som invaderades och regerades av arabiska folkstammar, morerna, från 700-talet till 1492, fick växten någon användning som njutningsmedel."

Ur dokumentet Cannabis_Historia.pdf <--- LÄNK

Länken är död! Finns det någon som har detta dokument? Jag är mycket intresserad av cannabisets, i synnerlighet haschets, historia i Sverige. Vill lära mig mer om när det rekreationella bruket började, vart haschet kom ifrån och vilka dessa människorna som rökte hasch var.
Citera
2022-12-21, 17:11
  #24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Om jag inte missminner mig så fanns det en förening som hette något i stil med "Svenska Haschish-ätarföreningen".
Har också hört att hasch såldes på apoteken förr, vill minnas att detta handlar om sent 1800- till tidigt 1900-tal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback