Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-10-07, 17:24
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Du gör flera faktafel. Sverige hade inte helt oväntat Adelsmän och officerare från Sveriges rike och utanför. Exakt vad man har gjort beror på vilken tid och vilka vi talar om. Det som återkommer från hans liv är hur han stred med sina mannar i en enkel uniform.
En utlänning som ledde svenska hären på självmordsuppdrag, tog pesten in till landet och såg till att ryssen fick härja fritt i östra rikshalvan är nog ingen bra svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Strategiskt vet jag inte om han var så dålig som en del påstår. Hur man än vrider och vänder på det så vet jag inte vad man borde ha gjort.
Det skulle ha varit nog om han tog en titt på kartan såg Rysslands enorma areal och resurser för att fatta att han måste nå någon slags överenskommelse.

Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Det var nämligen inte han som startade kriget.
Men han hade flera chanser att avsluta den och få slut på slakteriet av svenska män.
Citera
2018-10-07, 17:54
  #38
Medlem
Ksoksos avatar
Ja jag är C H O C K A D!

Kommer aldrig kunna sova mer när tack och lov Expressen och diverse historiker ännu en gång påtalar att alla inflytelserika "svenskar" (för vi vet att svenskar inte finns som folk men åndå..) egentligen var för mångkultur i alla dess former.

Hurra.
Heja svärjä.

Kram Hitler
Citera
2018-10-08, 09:46
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
En utlänning som ledde svenska hären på självmordsuppdrag, tog pesten in till landet och såg till att ryssen fick härja fritt i östra rikshalvan är nog ingen bra svensk.


Det skulle ha varit nog om han tog en titt på kartan såg Rysslands enorma areal och resurser för att fatta att han måste nå någon slags överenskommelse.


Men han hade flera chanser att avsluta den och få slut på slakteriet av svenska män.

Sveriges kung tog en del av armén för att undsätta Narva efter att Danmark var ute ur kriget. Sen följde ett långt krig i polen. Det finns ingen "deal" när man är under attack på 3 håll. Beslutet som ledde till Poltava är omdiskuterat men i längden spelade det ingen roll.

Populationerna var 1:10 Som sagt det fanns nog inget bra alternativ med tanke på vad man hade att leka med i form av militär makt. Du har uppenbarligen ingen aning om vad som hände. Svenska män blev sällan slaktade, Poltava är undantaget. Läs historia så förstår du kanske varför man agerade som man gjorde.
Citera
2018-10-09, 18:47
  #40
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
En utlänning som ledde svenska hären på självmordsuppdrag, tog pesten in till landet och såg till att ryssen fick härja fritt i östra rikshalvan är nog ingen bra svensk.

Det skulle ha varit nog om han tog en titt på kartan såg Rysslands enorma areal och resurser för att fatta att han måste nå någon slags överenskommelse.

Men han hade flera chanser att avsluta den och få slut på slakteriet av svenska män.

Den svenska hären var inte alls ute på "självmordsuppdrag", iallafall inte före Lesna. Svenskarna var duktiga och ryssarna fruktade dem med rätta.

Men ja, kanske var det läge att kapitulera när Stenbocks arme gav upp i Tönningen.
Citera
2018-10-10, 17:29
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksokso
Ja jag är C H O C K A D!

Kommer aldrig kunna sova mer när tack och lov Expressen och diverse historiker ännu en gång påtalar att alla inflytelserika "svenskar" (för vi vet att svenskar inte finns som folk men åndå..) egentligen var för mångkultur i alla dess former.

Hurra.
Heja svärjä.

Kram Hitler

Fast du Hitler har ju inte sovit gott sedan du dog i Antarktis/Argentina någon gång på 60-talet. Du brinner i helvettet för allt dumt du gjort.

Förstår att din bild av krigsguden Karl XII rasar ihop nu. Han var ju inte helyllesvensk. Inte ens halvsvensk. Han svek "sitt folk", precis som du, och tog Ryssen in i Svergies hjärta, likt du gjorde med Tyskland.
Citera
2018-10-11, 14:07
  #42
Medlem
Ksoksos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Fast du Hitler har ju inte sovit gott sedan du dog i Antarktis/Argentina någon gång på 60-talet. Du brinner i helvettet för allt dumt du gjort.

Förstår att din bild av krigsguden Karl XII rasar ihop nu. Han var ju inte helyllesvensk. Inte ens halvsvensk. Han svek "sitt folk", precis som du, och tog Ryssen in i Svergies hjärta, likt du gjorde med Tyskland.

Jag åkte aldrig till Argentina, det var min dubbelgångare. Jag har bott i Marabella sen många år tillbaka, trivs bra förutom chocken om Karl Xll då. Men hur kunde han inte ens vara halvsvensk? Kan du utveckla detta? Svenskar finns ju inte? Jag har inte svikit någon, mer än någon ung dam kanske, det var mycket då det begav sig.

Kram Hitler
Citera
2019-01-17, 13:32
  #43
Medlem
Vad åt herren för nåt?

Misstänker att multi-kulti den XII var den första svensken att prova på kebab, och kanske till och med falafell och humus. Historien om köttbullarna är välkänd.

Matantropolgi är en händig redskap för att undersöka multikuturalismen och den kosmopolita kulturen Karl XII stod för.
Citera
2020-12-14, 11:36
  #44
Medlem
Karl XII är och har alltid varit en dålig idol att dyrka, det är mest de historielösa och de som förhärligar våld som vänder sig till Karl XII.

Vi kristna kan inte acceptera att en kung som krigade mot kristna broderfolk och orsaka Sverige enorm skada, politisk, social och ekonomisk, hyllas på det sätt som en liten gapig click gör i Stockholms gator. Hans kosmopolita vanor är bara en detalj nu när vi har perspektiv att hans ödesdigra arv.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback