Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-03, 21:23
  #13
Medlem
70-talsfilms avatar
Umeå är en wannabe-stad. Umeå är en liten stad som vill vara stor. Folk i Umeå tror att de bor i en miljonstad.
Citera
2018-08-04, 06:10
  #14
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
jag vet inte om du medvetet försöker spela korkad - men självklart menar hen att "stad" och "invånarantal" inte längre används i officiella kretsar. alltså, man mäter inte en "stads" invånare utan en kommuns, tätorts mm. att begreppet "stad" fortfarande används i det svenska språket är irrelevant (vilket du själv borde förstå, men du verkar inte vilja).
Det var snarare den användaren som försökte spela dum då hen inte accepterade mina siffror genom att spela dum, varefter jag förtydligade med begreppet "tätort" så att det skulle bli svårare för hen att fortsätta spela dum. Självklart spelade hen dum då varenda svensk torde förstå vad man menar med begreppet "stad" i det inlägget, detta då det fortfarande används och är ett vanligt ord i det svenska språket, även i "officiella kretsar". En stad är detsamma som en större tätort. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att missförstå mitt svar.
Citera
2018-08-04, 12:26
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmericanRoger
Det var snarare den användaren som försökte spela dum då hen inte accepterade mina siffror genom att spela dum, varefter jag förtydligade med begreppet "tätort" så att det skulle bli svårare för hen att fortsätta spela dum. Självklart spelade hen dum då varenda svensk torde förstå vad man menar med begreppet "stad" i det inlägget, detta då det fortfarande används och är ett vanligt ord i det svenska språket, även i "officiella kretsar". En stad är detsamma som en större tätort. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att missförstå mitt svar.

Att begreppet "stad" används i dagligt tal stämmer, men därmed gör garanterat de flesta kopplingen att stad = kommun (som det var innan 1971), därmed är vi tillbaka på att de invånarantal som anges är kommunens, inte något som tillhör en kommuns tätort. En kommun är strikt avgränsad, tätort kan det finnas olika uppfattningar om vad som ingår. Detta bekräftades också enkelt genom att sökning på Umeås och Skellefteås sidor endast fanns hela kommunens invånarantal att tillgå.
Att påstå att det är omöjligt att missförstå är härmed motbevisat.
Citera
2018-08-04, 12:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Umeå är en wannabe-stad. Umeå är en liten stad som vill vara stor. Folk i Umeå tror att de bor i en miljonstad.

Då vill det till att detta exemplifieras!
Att som i den avslutande meningen skriva "folk" indikerar att samtliga umebor skulle gå i den tron. Kan omgående ta er ur den villfarelsen.
Citera
2018-08-05, 12:47
  #17
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Att begreppet "stad" används i dagligt tal stämmer, men därmed gör garanterat de flesta kopplingen att stad = kommun (som det var innan 1971), därmed är vi tillbaka på att de invånarantal som anges är kommunens, inte något som tillhör en kommuns tätort. En kommun är strikt avgränsad, tätort kan det finnas olika uppfattningar om vad som ingår. Detta bekräftades också enkelt genom att sökning på Umeås och Skellefteås sidor endast fanns hela kommunens invånarantal att tillgå.
Att påstå att det är omöjligt att missförstå är härmed motbevisat.
Ja man kan säga att du faktiskt motbevisat att det är omöjligt för vissa personer att missförstå. Grattis.
För att återigen förklara och försöka hålla tråden on-topic så är alltså Umeå kommuns invånarantal 125 434 sist jag tittade och Umeå stad/tätorts invånarantal 86 311 sist jag tittade. Skellefteå kommun hade sist jag kollade 72 725 invånare och Skellefteå stad/tätort hade sist jag kollade 35 852. Umeå är en betydligt större stad än Skellefteå med allt vad det innebär.
Citera
2018-08-05, 22:59
  #18
Medlem
Tack för alla kloka svar!

Mannens karriär har egentligen inget med saken att göra. Det är något jag tänkt på innan, alltså storstad vs småstad.

Att det finns en del problem i skellefte vet jag, det gör det ju å andra sidan överallt. Frågan är om barnen kommer bli kvar här i vuxen ålder - och där är jag tveksam. Större chans att få vara nära dem i Umeå.
Citera
2018-11-15, 20:07
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linlun
Tack för alla kloka svar!

Mannens karriär har egentligen inget med saken att göra. Det är något jag tänkt på innan, alltså storstad vs småstad.

Att det finns en del problem i skellefte vet jag, det gör det ju å andra sidan överallt. Frågan är om barnen kommer bli kvar här i vuxen ålder - och där är jag tveksam. Större chans att få vara nära dem i Umeå.


Hur blev det?
Citera
2019-01-12, 12:45
  #20
Medlem
Ingen normal människa flyttar väl till hemska Umeå? O är man Saik supporter så stannar man kvar i Skellefteå. Har ni råd med ett 5milj hus i Umeå? Alt en lgh för 2millar? Om svaret är nej på båda. Då är svaret självklart vart ni ska bo! 😆
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback