Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-26, 17:51
  #25
Medlem
Pocarisweats avatar
Svenskar är inte mobbare per se. Däremot är svenskar självgoda i brist på bättre ord. I brist på sociala misärer, krig och liknande så har 60-talisterna och yngre blivit curlade under Sosse-styre vilket lett till en övertro på Staten vilket nu har visat sig ge enorma konsekvenser iform av en invandring som uppenbarligen tagit många på sängen.

Många svenskar har en övertro inte bara till Staten, utan även statliga instutitioner. "Jag ska polisanmäla dig din jävel" istället för att på något sätt visa självbevarelsedrift är någonting väldigt förekommande i Sverige, medan i andra länder utan den statliga övertron så upplever åtminstone jag folk mer rakryggade och ärliga, medan svenskar framstår som något diffust passiva.

Dock när svenskar är i majoritet så stämmer det att de tenderar att frysa ut och mobba den som inte ser likadan ut, men det är inget svenskt, utan något universellt, dvs så fungerar det i alla länder där de som bryter mot rådande normer och har egentligen ingenting med rasism eller främlingsfientlighet att göra, utan det kan vara att någon bara råkar se annorlunda ut, vara överviktig, datanörd eller andra saker som exempelvis att man lever en alternativ livsstil som gör att människor och barn i ens omgivning uppfattar vederbörande som "konstig".

Jante, ja absolut. Rent internationellt så tror såklart Sverige att demokrati = Sverige. Har inte bott i landet på årtionden men det jag kan säga är att den internationella uppfattningen om svenskar överlag är att de ofta vill prata om 1, IKEA/VOLVO och andra företag. 2, Demokrati/Politik/Osv. Nummer 1 är inget konstigt, däremot nummer 2 är någonting som däremot kan uppfattas känsligare, och många svenskar har som sagt inte vuxit upp med någon slags form av social otrygghet vilket gjort att man blivit något ignoranta till det faktumet att man inte alltid tar seden dit man kommer, utan allt är ändå bäst i Sverige, när det i själva verket kan vara tvärtom.

Jag är inte etnisk svensk, inte född i landet, men jag kan säga att jantelagen existerar absolut, men det gör den också i andra länder, om än kanske inte under samma namn.

Svenskar är överlag ett rätt harmlöst folk. Skulle statsapparaten sluta att fungera av diverse anledningar och undantagstillstånd skulle råda så hade svenskar garanterat skött saker och ting sämre än de flesta andra länder, tyvärr.

Själv är jag från Japan, och vi har också många fel och brister. Däremot så diskuterar TS Sverige, och därför så vill jag inte höra några frågor eller anklagelser om mitt land, därför att jag om någon vet att mycket inte står rätt till här. Tack.

Så för att summera. Svenskar är inte mer mobbare än några andra. Däremot tenderar de att vara naiva i tron om att de istället är progressiva vilket har lett till en punkt där de håller på att mer eller mindre utrota sig själva, vilket såklart är ett resultat av majoritetens naiva tro på att "de goda vinner alltid över det onda" när det i själva verket kan vara totalt tvärtom. Bör tilläggas att det svämmar över med Sverigedemokrater från Samtliga politiska läger, både från vänster och höger och därmed är det ingenting som är en partipolitisk fråga, utan snarare så är det ett gruppbeteende baserat på kulturella normer varvid svenskar i detta fallet tenderar att vända kappan efter vinden så att säga.
Citera
2018-07-26, 18:03
  #26
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Medan manliga blattar är fixerade vid sin pojkaktiga pondus och behov av att få utlopp för sitt ego så är svensken en liten avundsjuk vessla. Minsta tillstymmlse av självtillit hos en individ kan generera de mest barocka reaktioner hos de nedriga genomsnittssvenskarna.

Äsch, det där gäller ju bara det manliga könet, Vi vanliga svenska kvinnor sprudlar av högt självförtroende och njutbarhet av det genusvänliga Sverige som vi feminister skapat. Sålänge man är kvinna är Sverige ett fantastiskt land.
Citera
2018-07-26, 18:11
  #27
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Äsch, det där gäller ju bara det manliga könet, Vi vanliga svenska kvinnor sprudlar av högt självförtroende och njutbarhet av det genusvänliga Sverige som vi feminister skapat. Sålänge man är kvinna är Sverige ett fantastiskt land.

Sverige - Där även kvinnor tillåts vara män.
Citera
2018-07-26, 18:14
  #28
Medlem
socialbidraget verkar ju lindra tårarna annars hade ni väl sökt lyckan någon annanstans?


Det många invandrare tror är manligt uppfattar utvecklat folk som monkey
Citera
2018-07-27, 19:00
  #29
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
socialbidraget verkar ju lindra tårarna annars hade ni väl sökt lyckan någon annanstans?


Det många invandrare tror är manligt uppfattar utvecklat folk som monkey

Att du inte orkat läsa genom tråden visar vem som är monkey.

Fast, alla horor som du knullat i Thailand, är inte de lite monkey också?
Citera
2018-08-24, 21:21
  #30
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Min erfarenhet är att det är kvinnor och akademiker som är dom värsta och mesta mobbarna.
Av någon anledning så anser dom att mobbing är en av deras många rättigheter.
Ledsamt, skrämmande och vedervärdigt, men tyvärr sant.
Citera
2018-08-25, 00:02
  #31
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Äsch, det där gäller ju bara det manliga könet, Vi vanliga svenska kvinnor sprudlar av högt självförtroende och njutbarhet av det genusvänliga Sverige som vi feminister skapat. Sålänge man är kvinna är Sverige ett fantastiskt land.
Så länge rättsstaten fungerar kan gelikar som dig gapa om självförtroende. Vänta bara tills Sverige blir helt laglöst. Då har inte såna som dig ett skit att säga till om.
Citera
2018-08-25, 17:31
  #32
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Så länge rättsstaten fungerar kan gelikar som dig gapa om självförtroende. Vänta bara tills Sverige blir helt laglöst. Då har inte såna som dig ett skit att säga till om.

Nja, fast rättsstaten är ju anpassad för oss kvinnor. Du kan ju titta på hur domstolar dömer, och chansen till fällande dom är 4 ggr högre om den tilltalade är man - för samma brott. Särskilt sexualbrott, där vi kvinnor i 99% av fallen blir frikända.
Citera
2018-08-25, 17:53
  #33
Medlem
Batiktantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Min erfarenhet är att det är kvinnor och akademiker som är dom värsta och mesta mobbarna.
Av någon anledning så anser dom att mobbing är en av deras många rättigheter.
Ledsamt, skrämmande och vedervärdigt, men tyvärr sant.
Jag är dagligen utsatt för mobbing på nätet pga jag stödjer medmänsklighet och tar emot ensamkommande Barn..Hoppas den nya Regeringen skriver en lag emot SD och alla andra kalanka partierv..lås in dom..
Citera
2018-08-25, 22:54
  #34
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batiktanten
Hoppas den nya Regeringen skriver en lag emot SD och alla andra kalanka partierv..lås in dom..

Med din inställning till hur man löser problem, antar jag du inte tycker om demokrati

Hoppas du anser man ska lösa problemet med Mp & Fi, på samma sätt.
Citera
2018-09-15, 17:57
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glandin

Vet ni vad som slog mig? De gillade inte min självsäkra stil. Hur jag presenterade mig, tog de i hand och att jag visade att jag hade koll på läget, ödmjukt men kunnigt. Jag vet att de inte kunde acceptera det. Någon som tar för sig och kan sin grej. Tänk om de liksom skulle tappa masken av att jag kom in och gjorde min grej, att jag inte var en av de nervösa människorna som plötsligt skulle påbörja telefonringningen?

Jag blev därför högst förvånad. Men jag kunde inte låta bli att bli berörd av att det du lyfter upp. Du trycker på någonting verkligen som genomsyrar vår vardag och vårt samhälle. Detta är något jag slagits med hela mitt liv. Kommer jag aldrig accepteras för att jag inte är som normen, att jag tar för mig och är den jag är, min fråga blir helt enkelt; Sticker jag för mycket i folks (läs, gemene mans ögon) genom att vara den jag är, rak och rättfram och nästan för avslappnat social? Kände tjejerna ifråga sig hotade på något vis av min närvaro?

Intressant iakttagelse och stämmer nog rätt så väl. Tror det handlar en del också att om fler av din personlighet kommer in så blir "svensken" rätt så lätt utkonkurrerad och förlorar kontrollen över läget. Därför vill man gärna ha lite mera jante och mobbning mot folk som sticker ut för mycket så att man kan behålla makten och kontrollen.

En sak till svenskens försvar dock är att den är väldigt tålmodig och långsiktig och då kanske det inte alltid passar in med folk som är väldigt aktiva under en viss period men saknar uthålligheten.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback