Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-25, 21:51
  #1
Avstängd
Varje gång jag ominstallerar windows så gör jag en backup på alla mina filer som tar 350 gb och ligger på min 2 terra hårddisk i datorn.

Måste jag egentligen göra en sådan om jag ska ominstallera windows 10 i C disken?

mvh
Citera
2018-07-25, 21:53
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kanske värt om du nu råkar välja fel partition vid din installation. Men är du riktigt säker vid utförandet så behövs det inte.
Citera
2018-07-25, 21:54
  #3
Medlem
Om filerna ligger på en annan partition än den som tillhör C-enheten så kommer filerna ligga kvar efter installation av Windows.
Citera
2018-07-25, 22:03
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Varje gång jag ominstallerar windows så gör jag en backup på alla mina filer som tar 350 gb och ligger på min 2 terra hårddisk i datorn.

Måste jag egentligen göra en sådan om jag ska ominstallera windows 10 i C disken?

mvh

Man gör ju en backup "för säkerhets skull" men om du inte tycker det behövs...

Men den andra disken har ju gott om lagringsutrymme.

Egentligen gör du fel, man lägger backupen externt. Går något fel, t.ex att disken havererar i samband med ominstallationen så är du rökt! Sånt händer. Backups internt kan man göra på löpande basis men vid större event så bör man lägga dem externt.
Citera
2018-07-25, 22:58
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kanske värt om du nu råkar välja fel partition vid din installation. Men är du riktigt säker vid utförandet så behövs det inte.


Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Om filerna ligger på en annan partition än den som tillhör C-enheten så kommer filerna ligga kvar efter installation av Windows.

Jag har ej några partitioner.
Citera
2018-07-26, 16:05
  #6
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetSvenskaFolket
Jag har ej några partitioner.

Du har alltså två fysiska diskar i datorn ?
En ( c ) där du har windows
En annan ( d eller e ) på 2 TB som är din backup

Formaterar du om c och installerar om win 10, så behöver du inte göra något med den andra disken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback