Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-25, 19:45
  #1
Medlem
Fris avatar
Den européiska kretsaren Mars Express har med sin radar upptäckt en 20 km stor sjö under Mars södra polarkalott. Det är riktigt flytande vatten, inte bara blötsnö. Den måste vara mycket salt för att vara flytande i minus 10 Celsius. Djupet kan inte fastställas bättre än "minst en meter" därför att vattnet absorberar radarvågorna. Det har tydligen varit en besvärlig observation som har pågått i många år innan man har kunnat dra den här slutsatsen.

https://www.popularmechanics.com/spa...id-water-mars/

Den är nog för salt för jordiskt liv att trivas. Den ligger för djupt, 1.5 km under ytan, för att vara tillgänglig som en resurs för människor. Men finns det en så finns det kanske flera. Har det funnits liv på Mars så kan det ha retirerat till just såna här sjöar. Det är riktigt svårt att helt utrota liv. Nu måste mer radar skickas till Mars! Nån som vet om det finns någon redan planerad? Skulle Insights seimometer kunna detektera undermarsianska sjöar med reflekterade stötvågor från eventuella marsskalv?
__________________
Senast redigerad av Fri 2018-07-25 kl. 19:49.
Citera
2018-07-25, 19:47
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
uid-water-mars/[/url]

Den är nog för salt för jordiskt liv att trivas. Den ligger för djupt, 1.5 km under ytan, för att vara tillgänglig som en resurs för människor. Men finns det en så finns det kanske flera.

Rätt självklart att jordiskt liv inte skulle trivas på mars?
Citera
2018-07-25, 19:57
  #3
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Rätt självklart att jordiskt liv inte skulle trivas på mars?
Det finns jordeliv som skulle frodas på Mars, i fuktig sand under ytan. ExoMars rover, också européisk, kommer 2020 att borra 2 meter djupt och mäta bland annat just hur fuktigheten varierar med djupet. När människor landar på Mars så kommer det att finnas liv på Mars. Det går inte att hålla borta mikrober som människor tar med sig. Säkerligen finns det liv där redan ombord på och i närheten av robotlandare. Även om kosmisk strålning och UV-ljus borde döda det med tiden om det inte hittar ned till fukt i marken. NASA upptäckte ganska nyligen en mikrob som ÄTER deras desinfektionsmedel och stortrivs i det (för att den slipper konkurrens från andra mikrober)! De har bytt till desinfektionsmedel som inte innehåller något kol alls.
Citera
2018-07-25, 20:38
  #4
Medlem
ascHacks avatar
Man blir alltid lika dumbesviken när man läser artiklar som denna. Först tror man att det är en oas mitt i ingenstans, sen tror man att det är en intakt sjö under sydpolen. Till sist får man reda på att det är en sörja av is som håller lite högre temperatur än resten av istäcket.

Detta borde forskarna vetat om länge?
Citera
2018-07-25, 23:28
  #5
Medlem
Sqrbankens avatar
När det kommer till astrobiologi är man inte bortskämd. Rubrikerna känns - som många andra gånger - kraftigare än innehållet. Klart intressant däremot. Helt klart.

Intressantast för mig just nu i ämnet är James webb-teleskopet. Må raketjävel och teleskop hålla ihop! Trodde den skulle skickas upp nästa höst men ser på engelska wiki att det är 2021 som gäller för tillfället. Kanske drömt, men fått för mig att det var 2019 som gällde rätt länge.
Citera
2018-07-26, 00:46
  #6
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Intressantast för mig just nu i ämnet är James webb-teleskopet. Må raketjävel och teleskop hålla ihop! Trodde den skulle skickas upp nästa höst men ser på engelska wiki att det är 2021 som gäller för tillfället. Kanske drömt, men fått för mig att det var 2019 som gällde rätt länge.
Det skulle ha skickats upp nu i oktober. Northrop-Grumman är hur inkompetenta som helst. Det är ju inte de unika instrumenten eller berylliumspegeln som är problemet, utan själva rymdfarkosten. Av samma rutinmässiga standardtyp som det finns över 1000 av i omloppsbana just nu. Solskyddet revs både sönder och kärvades fast under vad som skulle ha varit det sista testet. Raketmotorerna läcker därför att de har behandlats med ett lösningsmedel som förstört dem. Och i vibrationstestet för uppskjutningen, som är bland det sista som görs, ramlade flera brickor av(!) och några av dem har vad jag vet fortfarande inte hittats efter att de föll in i teleskopet. Och de har inte precis haft ont om tid på sig eller brist på dollarmiljarder. Förhoppningsvis kan ett riktigt företag som inte anställer odugliga pajasclowner med påskpyssel på förskolan som enda merit bygga en helt ny rymdfarkost åt teleskopet. Det försenar nästa teleskop, WFIRST, med lika mycket (och 2021 låter mycket optimistiskt nu, och sen slutar Ariane 5 flyga så att man måste anpassa teleskopet till en annan raket). Om du har någonting som inte fungerar, så vet du att det har tillverkats av Northrop-Grumman, världens sämsta varumärke. Själva teleskopet skulle vara fenomenalt för att karaktärisera exoplaneters atmosfärer.
Citera
2018-07-26, 19:41
  #7
Medlem
Leipreachans avatar
Kalla mig foliehatt eller vad ni vill. Men jag tycker det flesta fotona från rymden ser fejkade ut.

Tex miljön i den här bilden ser precis ut som den skulle vara gjord för en film.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mars_(...ing_11h016.png
Citera
2018-07-27, 09:35
  #8
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nån som vet om det finns någon redan planerad? Skulle Insights seimometer kunna detektera undermarsianska sjöar med reflekterade stötvågor från eventuella marsskalv?

Ja, enligt artikeln är kineserna på gång med en orbiter utrustad med radar som skall operera i ett annat frekvensområde.

Jag läser också att detta kan röra sig om ett större system av sjöar.. Extremt intressant.

Å andra sidan kan det vara så, enligt artikeln, att det inte rör sig om vatten, utan någon annan typ av ämne. Men som sagt, mer utforskning är på gång.
Citera
2018-07-27, 10:12
  #9
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det skulle ha skickats upp nu i oktober. Northrop-Grumman är hur inkompetenta som helst. Det är ju inte de unika instrumenten eller berylliumspegeln som är problemet, utan själva rymdfarkosten. Av samma rutinmässiga standardtyp som det finns över 1000 av i omloppsbana just nu. Solskyddet revs både sönder och kärvades fast under vad som skulle ha varit det sista testet. Raketmotorerna läcker därför att de har behandlats med ett lösningsmedel som förstört dem. Och i vibrationstestet för uppskjutningen, som är bland det sista som görs, ramlade flera brickor av(!) och några av dem har vad jag vet fortfarande inte hittats efter att de föll in i teleskopet. Och de har inte precis haft ont om tid på sig eller brist på dollarmiljarder. Förhoppningsvis kan ett riktigt företag som inte anställer odugliga pajasclowner med påskpyssel på förskolan som enda merit bygga en helt ny rymdfarkost åt teleskopet. Det försenar nästa teleskop, WFIRST, med lika mycket (och 2021 låter mycket optimistiskt nu, och sen slutar Ariane 5 flyga så att man måste anpassa teleskopet till en annan raket). Om du har någonting som inte fungerar, så vet du att det har tillverkats av Northrop-Grumman, världens sämsta varumärke. Själva teleskopet skulle vara fenomenalt för att karaktärisera exoplaneters atmosfärer.


Att företagen som sammanställer raketfarkoster är noggranna är nog väldigt bra och ett tecken på självbevarelsedrift. Payloaden är dyr och svår att ersätta och bygger man undermåliga raketer så lär man ha gjort sitt i den branschen.

Eller vad var det han sa i "Armageddon" sa "We are sitting in a rocket made of hundreds of thousands of parts, all made by the lowest bidder." eller något sådant. Så hellre en försening än att teleskopet flyger i luften.

Jag antar att man inte kan använda mer serieproducerade raketer (Adrianne typ) utan att det krävs lite extra för teleskopet ?
Citera
2019-02-24, 12:04
  #10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Att företagen som sammanställer raketfarkoster är noggranna är nog väldigt bra och ett tecken på självbevarelsedrift. Payloaden är dyr och svår att ersätta och bygger man undermåliga raketer så lär man ha gjort sitt i den branschen.

Eller vad var det han sa i "Armageddon" sa "We are sitting in a rocket made of hundreds of thousands of parts, all made by the lowest bidder." eller något sådant. Så hellre en försening än att teleskopet flyger i luften.

Jag antar att man inte kan använda mer serieproducerade raketer (Adrianne typ) utan att det krävs lite extra för teleskopet ?
Grumman är inte lowest bidder, de är otroligt skitdyra!

Och klantigt slarviga. De bygger alltså själva rymdfarkosten som bär på teleskopets spegel och unija instrument, något som görs för varje kommunikations- och vädersatellit av vilka tusentals har byggts utan problem. Men Grumans rymdbus för tiomiljardersteleskopet JWST tappar brickor in i instrumenten som tog månader att plocka ur, river sönder sitt eget solparasoll och kör dessutom fast det halvt utfällt, samt att styrmotorerna läcker bränsle som både gör precisionsriktandet omöjligt och smutsar ned spegeln Och det upptäcktes i sista stund när teleskopdelen redan ligger i transportförpackning och får vänta i ytterligare åratal på ett sätt det inte är designat för, i gravitation och atmosfär, omständigheter som beryktat fick Galileos antenn att haverera för att smörjoljan hann sublimera. Det är inte en total natastrof, det är TRE totala katastrofer!
Citera
2019-02-25, 22:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Kalla mig foliehatt eller vad ni vill. Men jag tycker det flesta fotona från rymden ser fejkade ut.

Tex miljön i den här bilden ser precis ut som den skulle vara gjord för en film.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mars_(...ing_11h016.png
Jo men det är ju för att det är så lite vattenånga i atmosfären. Har du varit i Arktis nån gång vintertid?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback