Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-25, 17:49
  #1
Avstängd
Har i alla år använt mig av sportsjökorten för att planera turerna i Stockholms skärgård. Förra året laddade jag dock ner Garmins app: "Blue Chart mobile" och betalade 1295:- för kartor till appen.

Hade dock oturen att tidigare i somras bli av med både mobilen och surfplattan, där jag hade Blue Chart installerat och uppenbart har Garmin slutat att erbjuda den appen.

Har talat med Garmin som hänvisar till appen Active Captain. För att kunna använda den appen tillsammans med mina inköpta digitala sjökort Garmin krävs det dock att jag har en plotter som stödjer WiFi vilket min fem år gamla 421:a inte gör.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta, men som lösning till problemet fick jag ett erbjudande om att få köpa nya digitala sjökort med 50% rabatt, på frågan om det skulle lösa mina problem var svaret nej. Frågade även om det var fel på kartorna jag köpte för nästan exakt ett år sedan och det är det inte, mer än att de numera inte kan användas om jag inte köper en ny plotter från Garmin med WiFi.

Är detta verkligen något man ska acceptera? Antar att det finns något finurligt skrivet i avtalet man aldrig läser och att denna frågeställning egentligen kanske hör hemma i ett annat delforum. Vill dock informera båtfolket att era dyrt inhandlade digitala sjökort kan vara värdelösa imorgon trots att tillverkaren lovat fria uppdateringar.

Gillade Blue Chart mobile och skulle fortsätta använda appen om jag kunde återskapa den, dock tycks Garmin i mitt tycke allt för tidigt valt att lägga ner plattformar man kunde ha som komplement till deras antika produkter som nått 5 års ålder. Deras motto: "Built for life" kan man verkligen ifrågasätta.

Vet någon vart man kan ladda ner Blue Chart mobile även om Garmin lagt ner ett bra koncept skulle jag bli riktigt glad.

Skulle även bli glad om någon har en e-mail adress till svenska Garmin.
Citera
2018-07-25, 19:15
  #2
Medlem
Sker i princip hela tiden. Tex Seapilot sålde sjökort som engångskostnad förut, sedan ändrades det till årskostnad för alla inklusive köpare av engångskostnads-sjökort.

Mitt tips är att inte lägga en tusenlapp på en mobilapp, oavsett situation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback