Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-25, 17:06
  #1
Medlem
Discmaskinens avatar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11672880/2018-07-25


Kommer bygga ihop den själv så ni kan dra av 700 kronor från priset.


Idéer uppskattas!
Citera
2018-07-25, 17:15
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discmaskinen
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11672880/2018-07-25


Kommer bygga ihop den själv så ni kan dra av 700 kronor från priset.


Idéer uppskattas!

Det första jag hajar till på är att du bara har en minnesmodul. Har ditt moderkort dubbla kanaler så har minnet bara halva bandbredden mot vad du skulle kunna ha, och har ditt moderkort inte det så har jag synpunkter på val av moderkort också.
Citera
2018-07-25, 17:42
  #3
Avstängd
Kyzs avatar
bygge för 17 lax med ett 1070? Om du kör på luftkylning så kan du köra in ett Gigabyte GTX 1080. Annars är RAM:et det enda jag skulle ändra till 2x8gb.
Citera
2018-07-25, 18:28
  #4
Medlem
Discmaskinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det första jag hajar till på är att du bara har en minnesmodul. Har ditt moderkort dubbla kanaler så har minnet bara halva bandbredden mot vad du skulle kunna ha, och har ditt moderkort inte det så har jag synpunkter på val av moderkort också.

Ingen aning faktiskt. Hur tar jag reda påt?

Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
bygge för 17 lax med ett 1070? Om du kör på luftkylning så kan du köra in ett Gigabyte GTX 1080. Annars är RAM:et det enda jag skulle ändra till 2x8gb.

Låter som en bra idé, tack

men varför 2x8>1x16?
__________________
Senast redigerad av Discmaskinen 2018-07-25 kl. 18:30.
Citera
2018-07-25, 18:40
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discmaskinen
Ingen aning faktiskt. Hur tar jag reda påt?



Låter som en bra idé, tack

men varför 2x8>1x16?

2x8 förklarade jag ju varför. Dubbla kanaler = dubbel bandbredd för minnet. Nästan alla moderkort har detta nuförtiden tror jag.

Det står i specs för ditt kort du har valt:

"Kanaler Dual channel"

Eftersom du ska bygga själv, var noga med var du sätter dina minnen. Två platser hör till en kanal och dom andra två till den andra kanalen. Så var det på mitt kort iaf, men det är länge sen jag byggde min maskin. Det står i manualen, så det löser du nog.
__________________
Senast redigerad av Trollfeeder 2018-07-25 kl. 18:42.
Citera
2018-07-25, 20:09
  #6
Medlem
Är det inte lite dumsnålt att köra på ett nätagg utan 80+ certifiering? När resten av datorn är så bra tänker jag.
Citera
2018-07-25, 21:01
  #7
Medlem
Discmaskinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirFlex
Är det inte lite dumsnålt att köra på ett nätagg utan 80+ certifiering? När resten av datorn är så bra tänker jag.
'
jo det är möjligt, har du något förslag?
Citera
2018-07-31, 22:25
  #8
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discmaskinen
'
jo det är möjligt, har du något förslag?
Seasonic FOCUS Plus
Dyrare men mycket bättre.
Nätagg är det sista du skall spara in på.
Citera
2018-08-01, 06:45
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
bygge för 17 lax med ett 1070? Om du kör på luftkylning så kan du köra in ett Gigabyte GTX 1080. Annars är RAM:et det enda jag skulle ändra till 2x8gb.
Nu lär ju 1180 vara dyrare vid release men kan man betala det så vänta mindre än en månad och ta ett sådant istället.
På 1170 kanske man får vänta två.

Hur bra nätagget är vet jag inte men för ett dyrt bygge hade jag känt mig tryggare med exempelvis EVGAs G2 eller G3.

Vill man spara pengar till grafikkort kan man ju skita i att köpa Windows där och köpa en billig nyckel på Internet istället. Eller om man är ok med vattenloggan låta bli att aktivera Windows alls. Eller köra knäckt.

Snabbare minne kan ju vara värt. 3000 MHz kostar ju inte mycket.

Ryktet säger att i7 9700K och i9 9900K kommer släppas under tredje kvartalet och det har ju en månad redan gått på så då borde det max vara två månader kvar. Så vill man vänta in kombinationen nya processorer och nytt grafikkort så går ju det .. i7 9700K blir nog något bättre än i7 8700K i spel. Den saknar hyper-threading men har 2 kärnor fler och lite högre turbo istället. Ryktas ha lödning istället för kylpasta emellan processorkärnan och locket som ligger ovanpå vilket överför värme bättre och ger en bättre kyld processor och hårdvarufixat för åtminstone en version av Specter och Meltdown vilket i.s.f. bör kunna ge lite bättre prestanda med snabba NVMe SSDs bl.a.. Kanske är säkrare i största allmänhet med. i9 9900K blir givetvis bättre men kommer också kosta mer så där är det ju en avvägning, för spel med ett GTX 1070 gör den nog ingen skillnad.
Citera
2018-08-01, 10:36
  #10
Medlem
Tycker det är för lite minne och disken bör vara en PRO inte EVO. Sonen kör 32 Gb och en samsung 256 PRO SSD. Den är snabbare en EVO-disken.
Citera
2018-08-01, 10:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Tycker det är för lite minne och disken bör vara en PRO inte EVO. Sonen kör 32 Gb och en samsung 256 PRO SSD. Den är snabbare en EVO-disken.

Det märks garanterat inget under vardagligt användande.
Citera
2018-08-01, 15:13
  #12
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggus-Diccus66
Tycker det är för lite minne och disken bör vara en PRO inte EVO. Sonen kör 32 Gb och en samsung 256 PRO SSD. Den är snabbare en EVO-disken.
Pro:n är inte prisvärd, alls. Du tycker alltså att TS ska snåla på allt i utbyte mot en lite snabbare och större SSD? Det är irrelevant vad din efterblivna son har plockat ihop

Mvh Johan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback