• 47 079 online
  • 1 203 508 medlemmar
  • 62 279 901 inlägg
2018-07-25, 14:17
Medlem
Hej alla,

Syrran kommer börja universitet nu till september och som present tänkte jag köpa en bärbar till henne som present. Hon kommer läsa lärarprogrammet i NO (biologi, fysik, teknik och kemi) grundskola.

Hon kommer använda den mest för studier och självklart det vanliga, filmer,musik och surfa runt inga spel. Bra batteri skulle vara kul

Min budget ligger på 7-8 tusen är själv student så har inte en så stor budget ^^. Vad för bärbar rekommenderar ni?

Tack
Citera
2018-07-25, 16:15
Medlem
I stort sett alla datorer som säljs idag klarar av nämnda aktiviteter med råge. Så min rekommendation är att du tar dig till närmaste elektronik-kedja och klämmer och känner på de uppradade exemplaren tills du finner en som faller i smaken.

Skärmstorlek runt 15 tum, då de går ner i vanliga ryggsäckar och har en lagom vikt. Under 14 börjar det bli lite tråkigt att använda för filmtittande.
17 tum är finemang för filmtittande, men då blir det mer släpbar än bärbar. Stor väska krävs.
Upplösning på 1080p är rätt nice om hon ska arbeta med excel och liknande.

En annan del som kan vara rätt så viktig att titta på är tangentbordet. Det skall kännas bra att skriva på, vilket iof är väldigt personligt. Vissa gillar de vanliga "svampiga" tangenterna som länge funnits på bärbara, medans andra gillar "klickiga" tangenter med mer feedback.
Som sagt... kläm och känn!

Generellt sett har de nyaste generationerna av processorer bättre energieffektivitet vilket resulterar i längre batteritider. Bland intels processorer kan du titta efter bokstaven "U" efter siffrorna som indikerar att det är en strömsnål modell.

Med dessa parametrar kan du lätt landa runt 5-6k i pris och få lite över till att köpa en portabel högtalare. Min rekommendation där är en HK Onyx (vilken generation som helst egentligen) vilken ofta förekommer i olika reor runt tusenlappen.

Lycka till
Citera
2018-07-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse_the_man
I stort sett alla datorer som säljs idag klarar av nämnda aktiviteter med råge. Så min rekommendation är att du tar dig till närmaste elektronik-kedja och klämmer och känner på de uppradade exemplaren tills du finner en som faller i smaken.

Skärmstorlek runt 15 tum, då de går ner i vanliga ryggsäckar och har en lagom vikt. Under 14 börjar det bli lite tråkigt att använda för filmtittande.
17 tum är finemang för filmtittande, men då blir det mer släpbar än bärbar. Stor väska krävs.
Upplösning på 1080p är rätt nice om hon ska arbeta med excel och liknande.

En annan del som kan vara rätt så viktig att titta på är tangentbordet. Det skall kännas bra att skriva på, vilket iof är väldigt personligt. Vissa gillar de vanliga "svampiga" tangenterna som länge funnits på bärbara, medans andra gillar "klickiga" tangenter med mer feedback.
Som sagt... kläm och känn!

Generellt sett har de nyaste generationerna av processorer bättre energieffektivitet vilket resulterar i längre batteritider. Bland intels processorer kan du titta efter bokstaven "U" efter siffrorna som indikerar att det är en strömsnål modell.

Med dessa parametrar kan du lätt landa runt 5-6k i pris och få lite över till att köpa en portabel högtalare. Min rekommendation där är en HK Onyx (vilken generation som helst egentligen) vilken ofta förekommer i olika reor runt tusenlappen.

Lycka till

Tack för hjälpen.

Det finns så mycket får panik ju haha ^^
Citera
2018-07-26, 15:35
Medlem
Hehe, jag känner igen känslan.
Själv tar jag över en månad på mig när jag ska köpa ny bärbar åt mig själv eller hjälpa en kompis (kräsen och snål...).
Jämför, efterforskar, läser recensioner, jagar reor och självklart, klämmer och känner!
Men det har varit mer inriktat på spelmaskiner och för att köra cad.

Skriv ner de egenskaper du vet/tror att hon kommer behöva, på en papperslapp, kommer underlätta.
När du bestämt dig för ett riktvärde är det lättare att sortera bort allt annat skräp och till slut har du bara några få kvar att välja på.

In på prisjakt och ställ in parametrarna från lappen. Hjälper inte det, gå till en arbetare i elektronikbutiken, se lite vilsen och frustrerad ut i ögonen och lämna fram lappen och stamma fram "h-h-h-jelp....".
Citera