Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 21:28
  #1045
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Va fan, kan dom inte släppa på förbudet nu?!? Har ju regnat som fan! Jag vill grilla 😥😥😥

För att få in lite snabba böter så skulle säkert polisen åka ut med regnkläder och bötfälla någon som grillar i ösregnet.
Citera
2018-08-12, 15:46
  #1046
Medlem
Tranquility Bass avatar
Som jag skrivit innan. Att myndigheterna måste gå in och berätta när det är lämpligt att grilla och när det inte är visar att en allt för står del av befolkningen är idioter. Om man har den minsta tankeverksamhet och konsekvenstänk bordet vara rätt uppenbart att när det inte regnat på flera veckor/månader och är snustorrt är det olämpligt att grilla. Att sedan tro att någon eller några dagars regn hjälper mot detta bevisar bara det jag skrev ovan.

Att folk ställer engångsgrillar direkt på gräset bevisar ovan skrivna en gång till.

Jag har själv inte grillat sedan strax före Midsommar och det beror inte på vad någon myndighet sagt utan att jag kan tänka själv. Jag hoppar inte heller från Finlandsfärjor mitt i vintern.
Citera
2018-08-13, 05:50
  #1047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Som jag skrivit innan. Att myndigheterna måste gå in och berätta när det är lämpligt att grilla och när det inte är visar att en allt för står del av befolkningen är idioter. Om man har den minsta tankeverksamhet och konsekvenstänk bordet vara rätt uppenbart att när det inte regnat på flera veckor/månader och är snustorrt är det olämpligt att grilla. Att sedan tro att någon eller några dagars regn hjälper mot detta bevisar bara det jag skrev ovan.

Att folk ställer engångsgrillar direkt på gräset bevisar ovan skrivna en gång till.

Jag har själv inte grillat sedan strax före Midsommar och det beror inte på vad någon myndighet sagt utan att jag kan tänka själv. Jag hoppar inte heller från Finlandsfärjor mitt i vintern.
4 grader inatt.. De borde varna för halka istället.
Citera
2018-08-16, 21:58
  #1048
Medlem
Knivur-273s avatar
Nuförtiden är det är svårt för myndigheterna att utfärda detaljerade regler för grillning och eldning, så ett totalförbud var enda alternativet.

Det finns massor av parallella jämförelser med förenklade påståenden och regler om allt möjligt men där saker är långt mer komplicerade och kan inte generaliseras. Ett av mina favoritexempel är att man aldrig skall titta in i pipan från mynningssidan på ett skjutvapen. Det gjorde vi ofta i lumpen och kalibern var 15,5 cm, så det vapnet var ganska farligt vid ett eventuellt vådaskott i ansiktet. Nu var risken ytterst liten att pjäsen var laddad, och ännu mindre att någon skulle komma på tanken att gå förbi flera säkringsanordningar och fyra av den just då.

Ett annat exempel: man skall alltid ha flytväst när man är ute på sjön. Hur många går omkring med flytväst på Finlandsbåten ?

Att elda på ett kalt skär utan träd eller buskar, i havet eller i någon lite större insjö, kan garanterat icke orsaka brand eller skogsbrand. Många människor skulle dock inte kunna tolka regler som beskrev olika platser som är lovliga att elda på men andra inte. Hälften av befolkningen är medioker eller totalt dum i huvudet, av den hälften är en hälft (Edit: 1/4) lallande idioter. 1/8 av befolkningen således.

Förr var stora skogsbränder betydligt vanligare, men av blixtnedslag, gnistor från askpannan eller skorstenen på ånglok, gnistor från skorstenen i vanliga hus. Nu är det kastade fimpar, slarv med eld och härverk av pyromaner, ibland är det maskiner och liknande dock.

Jag vill också tillägga att även intelligenta människor kan göra idiotiska saker, som att tända med T-sprit i spisen, som min annars mycket intelligenta fader gjorde, för han var inte upplärd med vedspisar eller vedeldade kaminer. Explosion så spisplattorna flög upp i luften och han blev sotig i ansiktet. Dock ingen skada skedd.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-08-16 kl. 22:36.
Citera
2018-08-24, 20:00
  #1049
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
4 grader inatt.. De borde varna för halka istället.

Jaha, vad vill du ha sagt med detta? Fyra grader på natten gör inte att det blir mindre torrt i marken precis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback