Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-25, 11:09
  #13
Medlem
Snapcounts avatar
Norska VG skriver om saken :

De seks var involvert i planlegging av angrep mot Saudi-Arabia, USA og Sverige, skriver det amerikanske militæret i en pressemelding

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...rror-i-sverige

Alltså nu så spekulerar jag nog, men ett terrorangrepp genomförs där man är någorlunda hemmastad. Där man känner igen sig.

Således så skulle det inte förvåna mig om det finns en "Svensk" koppling även.
Citera
2018-07-25, 11:12
  #14
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar sammafogade.

// mod
Citera
2018-07-25, 11:12
  #15
Medlem
Goulburns avatar
Frågan är väl om NATO länders slakt av män kvinnor och barn i muslimska länder är positivt för Europa långsiktigt? Om det för varje slaktad muslim är 3 eller 4 st. släktingar och vänner som blir jihadister och försöker ta sig till Europa för att utkräva hämnd kan det hela bli kontraproduktivt i längden.
Citera
2018-07-25, 11:17
  #16
Medlem
Det känns som att dessa personer som dog endast kan ha varit ledare, eller en del av en cell. Finns säkert fler aktiva kvar i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Norska VG skriver om saken :

De seks var involvert i planlegging av angrep mot Saudi-Arabia, USA og Sverige, skriver det amerikanske militæret i en pressemelding

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...rror-i-sverige

Alltså nu så spekulerar jag nog, men ett terrorangrepp genomförs där man är någorlunda hemmastad. Där man känner igen sig.

Således så skulle det inte förvåna mig om det finns en "Svensk" koppling även.

Oj, ISIS ville attackera Saudiarabien. Det är något nytt för mig, jag trodde de gick hand i hand.
Citera
2018-07-25, 11:19
  #17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det känns som att dessa personer som dog endast kan ha varit ledare, eller en del av en cell. Finns säkert fler aktiva kvar i Sverige.



Oj, ISIS ville attackera Saudiarabien. Det är något nytt för mig, jag trodde de gick hand i hand.
Det är just sådana detaljer i detta som gör mig misstänkt som jag utryckte i början av tråden.
Citera
2018-07-25, 11:29
  #18
Medlem
2big4yous avatar
Vad jag förstår måste detta ha skett i den östra delen vid gränsen mot Irak då SDF och US haft en offensiv där under en tid mot det sista området som kontrolleras av IS och om jag inte minns fel så befann sig även Skråmo i detta område efter ha evakuerats till området från Raqqa.

Och sen kan jag hålla med om att det är lite småskumt att Saudi pekats ut som ett mål för Terror, visst har det skett där tidigare men att det skulle vara prioriterat mål av ISIS är lurt.
__________________
Senast redigerad av 2big4you 2018-07-25 kl. 11:33.
Citera
2018-07-25, 11:30
  #19
Medlem
Venators avatar
TT har intervjuat SÄPO vilket rapporteras i SvD. Utdrag ur artikel:

Citat:
TT: Känner ni till dessa IS-medlemmar som nämns?

– Vad vi känner till eller inte känner till är alltid svårt att berätta om för då skulle vi röja hur vi jobbar och det kan störa vårt operativa arbete.

TT: Det står att de planerade en attack i bland annat Sverige. Vad kan Säpo säga om det?

– Gällande de här enskilda uppgifterna hänvisar vi tillbaka till dem som lämnat dem. Vad vi generellt kan säga är att terrorhotnivån är oförändrad, den ligger kvar på en trea på en femgradig skala. Vi ser ingenting som tyder på att den kommer att ändras, säger Johanna Blomqvist.

Källa: https://www.svd.se/dodade-is-krigare...-dad-i-sverige
Citera
2018-07-25, 11:59
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är just sådana detaljer i detta som gör mig misstänkt som jag utryckte i början av tråden.

Kan det inte vara en reaktion mot Saudiarabiens något slappare inställning till islam? Låta kvinnor köra bil osv. Sticker säkerligen i ögonen på mer rättstrogna som vill behålla den traditionella synen.
Citera
2018-07-25, 12:22
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Utan ha läst artikeln så känns det som USA gör det inte Sverige får göra eller hade vågat göra.

Så har det väl alltid varit? Vi är sjukt fega och klankar ner på USA's konstant "orättvisa metoder"... men samtidigt har de räddat oss ganska många gånger, minst sagt!
Citera
2018-07-25, 12:33
  #22
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Så de skulle åka från Syrien strax och gå bananas här? Knappast. De här var väl ledarna i den gruppen som skulle göra attacken. Vi har väl 2000-3000 ISIS krigare här i Sverige. Som går mitt ibland oss.

De hade säkerligen kontakt med några av dessa. De kan slå till fortare nu istället för att bli fångade.
Det står ju ordagrant att Sharif al-Ragab som dödades var ”attack cell member”. Det tolkar jag som att han var tränad för att utföra en attack i Sverige. Någon som vet vad det är för jeppe? De andra namnen låter mer som tagna nom de guerre, hur är det med Sharif al-Ragab, är det också ett sånt namn, eller är det ett vanligt namn?
Citera
2018-07-25, 13:01
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Det står ju ordagrant att Sharif al-Ragab som dödades var ”attack cell member”. Det tolkar jag som att han var tränad för att utföra en attack i Sverige. Någon som vet vad det är för jeppe? De andra namnen låter mer som tagna nom de guerre, hur är det med Sharif al-Ragab, är det också ett sånt namn, eller är det ett vanligt namn?

Tydligen täcknamn på alla enligt Ranstorp , han känner inte igen nå namn iallafall .

Citat:
Terrorexperten Magnus Ranstorp tycker det är intressant att kopplingarna till Sverige är så starka i den amerikanska rapporten.
– Det här är ju inte exceptionellt från ett amerikanskt perspektiv, men i högsta grad från ett svenskt perspektiv, säger han.
Han känner inte på rak arm till någon av de namngivna terroristerna.
– Alla är täcknamn. Det kan vara olika nationaliteter som döljer sig bakom dem.
Att den amerikanska militären namnger alla deltagarna, och dessutom berättar var de planerade att slå till, är ett tecken på att man haft mycket goda underrättelsekunskaper om personerna och vad de sysslat med, enligt Ranstorp.
– De hade aldrig nämnt Sverige om de inte hade haft mycket klara bevis, säger han.
Ranstorp anser att terroristerna måste ha tillgängliga medarbetare i Sverige – medarbetare som i så fall bör vara kända av underrättelseorganen i Europa.
Han tror att Sverige kan räkna med att hotet från IS kommer att finnas kvar länge.
– Vi har blivit måltavla successivt. Vi deltar ju i koalitionen mot IS. Samtidigt uppfattas vi som en svag länk i densamma. De kanske tror att attacker mot Sverige skulle kunna leda till polarisering i koalitionen, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/usa...dad-i-sverige/
Citera
2018-07-25, 13:10
  #24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det skulle vara intressant med en liten ledtråd avseende vilket typ av attack som planerades mot Sverige.

Samtidigt, om detta stämmer, så markerar det ett skifte i hur terroristerna resonerar kring Sverige. Tidigare är jag övertygad om att det utgått order om att inte utföra terrordåd i Sverige. Av den uppenbara anledningen att Sverige ju, i princip, har fungerat som en hemmabas för muslimska terrorister. I andra länder blir man utvisad eller får fängelse om man haft terrorkontakter. I Sverige får man gratis sjukvård, fri bostad, bidragsförsörjning & annat godis. En perfekt bas att vila upp sig på mellan sina terror-resor.

Man skall inte skita där man äter helt enkelt. Men detta indikerar att man av någon anledning ändrat strategi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback