Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-30, 04:59
  #13
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Vet inte varför reglerna har ändrats, de har varit så under mina 8 år här. Har inget direkt minne av nepaleser i början av min tid, då var det mest kineser och vietnameser som höll på med de "enklare" jobben. Nepal-boomen kom först några år senare.

Ännu längre tillbaka i tiden var de från Bangladesh och Pakistan. Oavsett vilket misstänker jag att det är byggbranschens behov av folk som är anledningen till förändringen. Särskilt det där med loven. Inkluderar förmodligen skolans egna lov och antagligen inga krav på konkret lektionstid. Men förändringen är tydligen längre tillbaka i tiden än jag insåg. Kommer ihåg när de införde rätten till 20 timmars veckoarbete i mitten av 80-talet. Alla ryugakusei från Asien jublade, alla ifrån Väst sade "va fan har vi jobbat olagligt med eikaiwa?"
Citera
2018-07-30, 06:06
  #14
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Ännu längre tillbaka i tiden var de från Bangladesh och Pakistan. Oavsett vilket misstänker jag att det är byggbranschens behov av folk som är anledningen till förändringen. Särskilt det där med loven. Inkluderar förmodligen skolans egna lov och antagligen inga krav på konkret lektionstid. Men förändringen är tydligen längre tillbaka i tiden än jag insåg. Kommer ihåg när de införde rätten till 20 timmars veckoarbete i mitten av 80-talet. Alla ryugakusei från Asien jublade, alla ifrån Väst sade "va fan har vi jobbat olagligt med eikaiwa?"

Byggbranchen vet jag inget om men många nepaleser kom genom företag som lovade studier och arbete på Family Mart. De fick börja i färskvaruproduktionen och när deras japanska var bra nog fick de jobba i butik. Det var iaf den förklaringen jag fick när jag var och besökte ICLC.
Citera
2018-07-30, 06:19
  #15
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Byggbranchen vet jag inget om men många nepaleser kom genom företag som lovade studier och arbete på Family Mart. De fick börja i färskvaruproduktionen och när deras japanska var bra nog fick de jobba i butik. Det var iaf den förklaringen jag fick när jag var och besökte ICLC.

Byggbranschen låg på regeringen väldigt hårt tidigare, men säkerligen har serviceföretagen följt efter. Här är det väl fortfarande de lokale som dominerar, men i Tokyo har jag förstått att det ibland endast finns en japan i butiken.
Citera
2018-07-30, 06:24
  #16
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Byggbranschen låg på regeringen väldigt hårt tidigare, men säkerligen har serviceföretagen följt efter. Här är det väl fortfarande de lokale som dominerar, men i Tokyo har jag förstått att det ibland endast finns en japan i butiken.

Här är det olika från butik till butik. Vissa är som du beskriver Tokyo medans vissa är 100% japanska.

Den här konversationen kanske bättre passar sig i de där trådarna vi vanligtvis hänger i.
Citera
2018-07-30, 06:31
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Google är modern lättja.
Får man inte sitt svar där orkar man inte gå vidare.

Du som uppenbart har svaren kan väl dela med dig?

Det enda man hittar gäller publika skolor, vilka jag redan tittat på. Dessa kräver ju som sagt 9 år grundskola + 3 år gymnasie. Och Gogonihon vill inte ens erbjuda sin service om man inte har det.
Blueberry är för folk som redan går på universitet och har väldigt höga betyg, då det är en amerikansk skola i japan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback