Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-24, 23:11
  #1
Medlem
Knekten13s avatar
Hej, jag skriver här och frågar pga min vän vi kan kalla honom olle. Jag kom hem till honom för en stund sedan och han var märkbart beeusad.

Jag ställde olle frågan om hur vad han hade tagit, det visade sig att olle knaprat 2000mg tramadol. Och 2mg xanor.

Enligt han själv så hade han tagit samma dos varje dag i 3 eller 4 dagar.

Min fråga är till er experter är då följande;
Hur stor risk lider olle för att få krampanfall,
Hur stor risk lider olle att få andningsdeppresion?

Har toleransen någon påverkan på det hela
Och hur ska jag reagera vid ett eventuellt Krampanfall och hur ska jag bete mig vid andningsdeppresion?

Tacksam för snabba seriösa svar.

P.s - han vägrar åka till sjukhuset, jag har redan försökt övertala honom.
Citera
2018-07-24, 23:22
  #2
Medlem
blodigdiarres avatar
Sjukhus nu. Det är 40 st 50 milligrammare, svåra kramper kan komma nu när som helst. Håll personen vaken puls och andning kan stanna också nu när som helst.
Citera
2018-07-24, 23:22
  #3
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Beror ju på en mängd faktorer som till exempel tolerans, hur utspritt intaget varit, kroppshydda mm.

Är Olle helt utslagen och borta så föreslår jag att du ringer ambulansen, annars föreslår jag att du hindrar honom från fortsatt intag och försöker snacka lite vett i honom när han nyktrat till.
Citera
2018-07-24, 23:27
  #4
Medlem
Retarderad-Indians avatar
Beror helt på tolerans och dagsform
Citera
2018-07-24, 23:29
  #5
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Opiater och andra opioider --> Drogakuten
/Moderator
Citera
2018-07-24, 23:41
  #6
Medlem
Knekten13s avatar
Jag sitter och pratar med olle å han verkar vara med i matchen liksom han visar inga tecken på att somna men jag har kokat mycket kaffe till olle som jag ska tvinga i honom.

Han har en ganska så hög tolerans för han själv säger att han inte är så berusad utan bara lite go.

Olle intog 1g vid ett tillfälle sedan 1g till ungefär 3-4 timmar efteråt.

Det är röda 200mg depoer han har tatt men han har delat alla i 4 delar.

Tyvärr är ambulansen borta ut beräkningarna då han totalt vägrar och säger att han kommer bryta vänskapen om jag ringer.

Tacksam för fler svar pch dom jag redan fått.
Citera
2018-07-24, 23:46
  #7
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knekten13
Jag sitter och pratar med olle å han verkar vara med i matchen liksom han visar inga tecken på att somna men jag har kokat mycket kaffe till olle som jag ska tvinga i honom.

Han har en ganska så hög tolerans för han själv säger att han inte är så berusad utan bara lite go.

Olle intog 1g vid ett tillfälle sedan 1g till ungefär 3-4 timmar efteråt.

Det är röda 200mg depoer han har tatt men han har delat alla i 4 delar.

Tyvärr är ambulansen borta ut beräkningarna då han totalt vägrar och säger att han kommer bryta vänskapen om jag ringer.

Tacksam för fler svar pch dom jag redan fått.

Allt han säger om att bryta vänskapen ska du blankt skita i, ring omedelbart ifall han visar tecken på att slockna eller krampa. Han får tacka dig senare i livet.

Försök hålla en bra social och bekvämlighetsbalans. Hetsa absolut inte utan var lugn, men inte så lugn att han helt slappnar av. Han måste vara med i matchen, men helst inte springa tills han svimmar då om man ska tala i metaforer.
Citera
2018-07-24, 23:51
  #8
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Och se för helvete till att han inte får i sig något mer. Vad han än säger.
Citera
2018-07-24, 23:58
  #9
Medlem
Knekten13s avatar
Jag ska se till att vara lugn och prata med honom hela tiden så han hållet sig vaken.
Och få i honom mycket kaffe om det ens hjälper.

Nej då vi ska inte ut på maraton osv

Jag försöker diskutera sånt som han brukar fördjupa sig i så han koncentrerar på konversation och på det sättet håller sig vaken.

Och jag har tagit allt han hade kvar och låst in dom där gan inte vet vart.
Citera
2018-07-25, 00:08
  #10
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Kaffe är bra, men i rimliga mängder. Ett glas vatten också. Och inte så mycket kaffe att han får ont i huvet då det kan övergå i att han känner att han måste lägga sig ner och blunda.
Citera
2018-07-25, 00:17
  #11
Medlem
Knekten13s avatar
Jag är sjukt tacksam för att du hjälpt mig med mina frågor och så snabbt också.. Om det gick hade du fått en Guld Stjärna av mig. Han får 3 kommar kaffe med en del socker som gör han lite mer pigg antar jag, och vatten ska jag ge honom.. gör det något om det är mängder med vatten?

P.s sorry men jag vet inte hur man gör ett citat eller va det heter.
Citera
2018-07-25, 00:19
  #12
Medlem
Knekten13s avatar
Har även tänt alla lampor i hela lägenheten och tänt några blockljus
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback