Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-24, 20:53
  #1
Medlem
Stig-Britts avatar
Här i staden där jag bor verkar problemet med måsar växa. Vi har andra fåglar också; skator, kajor och duvor till exempel. De märks inte, och de drar sig undan på grund av måsarna.

Varför väsnas fiskmåsar så mycket mer än andra fåglar? Jag har aldrig sett en bil med 20 duvor som nyss skitit på den. Eller jag tror inte det i alla fall, det är ju inte så att jag kan identifiera fågelbajs direkt, men det ser ut som typisk måsskit och det är alltid så mycket av det. Skiter måsar mer än andra fåglar, eller skiter de medvetet på bilar?

Varför skriker de så otroligt mycket? De är aldrig tysta. Jag hör någon skata ibland, någon duva kurra rätt sällan. Men måsarna. De skriker konstant. Ungarna har ett djävla läte som de kör på repeat dagarna i ända.

Vad fan är måsar för djur egentligen? Det är ok att hata måsar.

TL;DR: Varför nöter fiskmåsar så mycket mer på sin omgivning jämfört med andra fåglar?
Citera
2018-07-24, 21:01
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
duvor är typ som finnar, tystlåtna.

fiskmåsar är mer som gapiga amerikaner.
Citera
2018-07-24, 21:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Här i staden där jag bor verkar problemet med måsar växa. Vi har andra fåglar också; skator, kajor och duvor till exempel. De märks inte, och de drar sig undan på grund av måsarna.

Varför väsnas fiskmåsar så mycket mer än andra fåglar? Jag har aldrig sett en bil med 20 duvor som nyss skitit på den. Eller jag tror inte det i alla fall, det är ju inte så att jag kan identifiera fågelbajs direkt, men det ser ut som typisk måsskit och det är alltid så mycket av det. Skiter måsar mer än andra fåglar, eller skiter de medvetet på bilar?

Varför skriker de så otroligt mycket? De är aldrig tysta. Jag hör någon skata ibland, någon duva kurra rätt sällan. Men måsarna. De skriker konstant. Ungarna har ett djävla läte som de kör på repeat dagarna i ända.

Vad fan är måsar för djur egentligen? Det är ok att hata måsar.

TL;DR: Varför nöter fiskmåsar så mycket mer på sin omgivning jämfört med andra fåglar?


skafffa ett luftgevär så är det inget problem längre
Citera
2018-07-24, 21:07
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
hur länge har fiskmåsar funnits i sverige? kanske kan man utvisa dom.
Citera
2018-07-24, 21:10
  #5
Medlem
Europes avatar
Jag har faktiskt undrat lite över varför måsar hörs så mycket. Kan det ha något att göra med att de flyger högt och långt, samt en del flyger ute till havs?

Men sedan kan det även vara att de råkar av någon anledning reta våra öron lite extra? Det finns rätt många högljudda fåglar. TS nämner kajor. Har TS hört hur kajorna låter när de samlas i stora mängder i träden? Det kan vara helt öronbedövande. Men måsarna har ett skrik som känns mer skärande i öronen.

Nej, nu ska vi inte börja hata fåglar. Här i vår Stockholmsförort brukar vi på sommaren bara höra dem en kort stund på morgonen (de verkar av någon anledning flyga förbi här i stora mängder), samt när de en kort stund på sommaren bygger bo på hustaken (bl.a. på taket på flerbostadshuset bredvid vårat), så blir det väl lite hojtande när de gnabbas, varnar för hot o.s.v. Just hos oss är boet så högt uppe att de inte dyker mot en för att man går för nära. Om jag minns rätt, så brukar ungarna stappla omkring på gräsmattorna, på bilparkeringen och på bilvägen här utanför i början av augusti, då jag brukar ibland schasa dem från bilvägen till närmaste gräsmatta. Konstigt nog brukar föräldrarna i de lägen bara hojta uppifrån, men inte dyka mot ens huvud som de kan göra om de anser att man har kommit för nära deras bo. Därefter drar de alla igen.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-24 kl. 21:12.
Citera
2018-07-24, 21:11
  #6
Medlem
DaChiefs avatar
Konstigt sammanträffande att måsproblemet inträffat samtidigt som menaproblemet.

Hur som helst, måsarna måste bort. Skjut av dessa äckliga inkräktare. Lägg ut gift, vad som helst, men dessa äckliga varelser måste bort. De är antagligen långtifrån utrotningshotande, utan inkräktar var det än finns någon föda. Dessutom är de egoistiska jävlar. Slår vad om att måsar själv är största dödsorsaken bland fiskmåsar.

Utrota dessa varelser vartän de inkräktar.
Citera
2018-07-24, 21:15
  #7
Medlem
Måsar har ett relativt rikt ordförråd. Förutom parningsläten har de bland annat ett läte som låter andra måsar veta att "Här är jag och jag står stilla". De vanligaste lätena är nog varningsläten och om det är flera måsar skriker de typ "MIN!" åt varann när de hittat nåt att käka. Anledningen till att de gapas så mycket är nog just att de oftast är ett gäng måsar som bråkar om samma spillda glass eller pommes samtidigt som de varnar varandra om faror från omgivningen.

Tas med en nypa salt då jag inte är någon expert på flygfän.
Citera
2018-07-24, 21:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
duvor är typ som finnar, tystlåtna.

fiskmåsar är mer som gapiga amerikaner.


om man ska jämföra måsar med något folk så är det väll ändå arab världen????
Citera
2018-07-24, 21:20
  #9
Avstängd
Måsar har olika skrik för olika ändamål .

Uppmärksamhet från ungar till föräldrar, vid flirtande och för att det händer de blir matade av människor så de skriker även där för uppmärksamhet.
Varningsskrik för fiender
Ett skrik för placering så andra måsar vet vart den är.

Genom att vara utspridda så samarbetar måsarna att hålla koll på matställen.
Citera
2018-07-24, 21:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Här i staden där jag bor verkar problemet med måsar växa.

Enligt svt.se har fiskmåsar som flyttar in i stadsmiljö ökat i takt med att fisken i Östersjön minskat.
Citera
2018-07-24, 21:25
  #11
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
duvor är typ som finnar, tystlåtna.

fiskmåsar är mer som gapiga amerikaner.

haha,
bra illustration, den knycker jag..
Citera
2018-07-24, 21:25
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
om man ska jämföra måsar med något folk så är det väll ändå arab världen????

Eftersom de är vita och trivs helst vid havet och äter de mesta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback