Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-24, 19:32
  #1
Medlem
TheodorKjellbergs avatar
Hej! Jag funderar på att börja göra spelvideos, men jag behöver ett redigeringprogram. Har ni något tips på något billigt redigeringsprogram där man kan lägga separata lager. Mvh!
Citera
2018-07-24, 19:58
  #2
Medlem
Budget?
Citera
2018-07-25, 10:26
  #3
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar till lämpligare forumdel.

TV-, bild- och mediautrustning --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
2018-07-29, 02:33
  #4
Medlem
OJ,
Jag skulle nästan rekommendera dig att hoppa rakt in i det du ändå kommer sluta med att använda.
Och där har du i dagens läge två val du har Sony Final Cut och du har det mer populära Adobe Premiere Pro

Båda kostar rätt saftigt om du vill ha fullständiga rättigheter till programmet.
Men, men. känns för mig onödigt att råda någon att spendera pengar på programvara osm du ändå garanterat kommer lämna för någon av dessa två.

Finns där inga demo versioner på dessa två?
Jag menar dom finns ju gratis om man har en moralkompass som ej täcker den polen så.. each to his own jag förslåer då inte någon till något jag upprepar bara det uppenbara.

Dessutom kan du köpa ett program som lär dig på ett HELT annat sätt än någon av dessa 2 program för även dom är snarlika, kan du ett kan du det andra liksom.
Bara där kan du slösa dyrbar tid att lära dig teknik som sen visar sig vara överflödig för det slutgiltiga målet.
Citera
2018-08-07, 16:27
  #5
Medlem
TheodorKjellbergs avatar
Tack för svaret! Är båda för pc?
Citera
2018-08-20, 12:27
  #6
Medlem
Dckheads avatar
Kan faktiskt rekommendera ett program som jag själv använt i många år. Det är inte lika flashigt som Sony Final Cut eller Adobe Premiere, men "it get´s the job done" och har tillräckligt med funktioner för att klassas som snäppet över "amatör". Dessutom är det i relation till många program ganska billigt.

Magix Movie Editor Pro - Plus 2018 kostar 849 kr
och mjukvaran går ganska snabbt att ladda ner.

Jag rekommenderar detta om man sysslar med kortfilm och independentfilm. Okej med typsnitt, ganska daterade videoeffekter (typ fisheye osv) och inte kanske det program som erbjuder olika snygga action-effekter. Detta programmet förutsätter att du gör det mesta arbetet gällande ljud och bild, innan redigering. D.v.s. det kan stabilisera kamera och rensa ljudspår till en viss grad, men som i all filmproduktion handlar det i slutet om att en dåligt filmad scen (med t.ex. bristande ljus eller avsaknad av ljud) oavsett redigering kommer vara en dåligt filmad scen.

Vill du lära dig filmredigering från grunden, och ha flera exportmöjligheter för dina filer, utan att lägga ner ett par tusen kronor för ett dyrt program, så rekommenderar jag Magix Movie Editor.
Det kraschar emellanåt när man arbetar med stora filer, men beror mycket på vilken dator du använder, och programmet har extremt tillförlitliga autosave-funktioner som säkerhetskopierar ditt projekt vid varje litet buffrande.
Citera
2018-08-21, 15:07
  #7
Medlem
TheodorKjellbergs avatar
Tack för tipset! Ska kolla. Men kan man göra typ earrape? (sånt ljud de har i memes)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback