Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-25, 12:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Haha, om hon spelar två spel som är sims 4 och starstable så varför skulle de helt plötsligt börja lagga efter ett halvår? Skärp dig.



Det finns utan tvekan hyfsade gaming laptops, men dessa ligger helt utanför hans budget.

Jag baserar det på samma anledning som deras nuvarande började lagga. Överhettning. Någonting som är väldigt känt hos laptops. Minimikravet ökar för sims hela tiden med deras 4000 expansions och vad vet vi, hon kanske får för sig att helt plötsligt vilja börja lira PUBG eller till och med VR. Det är inget fel på att säkra framtiden.

Upp till OP om det är laptop eller stationär som gäller. I mitt fall hade jag köpt en stationär att spela på och formaterat laptopen för att sedan använde den som media dator.
Citera
2018-07-25, 16:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.sopis83
Nu har dottern tröttnat på min gamla bärbara för hennes spel har börjat lagga.
Så då kommer hon köpa ny snart, jag betalar hälften om hon sparar andra hälften.
Kommer gissningsvis bli totalt 5-7k
Så då är frågan, vad får man för dom pengarna?
Det som spelas på den är:
Sims4 med massa expansioner
Starstable, nåt onlinespel med hästar.
Hon vill ev kunna redigera video lite smått också.

Vet inte hur och vad man ska leta eftet, gissar att det är som förr, processor o grafikminne som är det primära?

Så tips på lämpliga/prisvärda datorer emottages tacksamt.

(Eller ska man satsa på en stationär? Om man får betydligt bättre prylar för samma peng menar jag?

Vad kör hon med för laptopmodell i nuläget? (Så man vet vad man har att jämföra med)

När det gäller stationär vs laptop, så kommer ju en stationär för samma peng ge bättre prestanda, men laptopen är ju bärbar så hon kan ligga i sängen och spela eller ta med den till en kompis/farmor osv. Kanske bättre med laptop om hon inte spelar några krävande spel?

Varken Sims 4 eller Starstable är särskilt krävande om man tittar på systemkraven så jag tror inte hon behöver någon riktig "speldator" så länge hon nöjer sig med "medium" i grafikinställningar för dessa spel. Videoredigering kan dock kräva en hel del om det är högupplöst video. (Vilket program använder hon för videoredigering? Titta på systemkraven för vägledning.)

I en laptop skulle jag säga att CPU och GPU är viktigast att titta på eftersom du inte kan uppgradera detta i efterhand, till skillnad från lagring och RAM-minne som normalt kan uppgraderas senare om det skulle behövas.

Här är en "budget"-variant:
Citat:
Acer Aspire 5 A515-51G-597B (NX.GWHED.003)
https://cdon.se/hemelektronik/acer-a...-003-p42589674

Intel Core i5-8250U
NVIDIA MX130 - 2GB
6GB RAM
128GB SSD
Microsoft Windows 10

Pris: 5490:-
Specialpris hos cdon för 5490 kr. "Problemet" med den laptopen är väl det begränsade RAM-minnet på 6GB (8GB tycker jag bör vara minimum idag) och begränsade SSD:n på 128GB (Sims 4 + expansioner lär väl äta upp en del lagringsutrymme?). Men det största problemet är kanske grafikkortet som inte är så mycket att hänga i julgranen, MX130 verkar prestera ungefär likvärdigt med ett 940MX, får man tro den här 4 år gamla benchmarken så ska väl ett 940MX ge ganska stabilt 60FPS vid medium-inställningar i Sims 4 (kunde inte hitta någon uppdaterad benchmark för MX130 i Sims 4). På den laptopen går nog både RAM och lagring att uppgradera i framtiden om man vill det, men grafikkortet är ju vad det är.

Om man kan tänka sig lägga på 1500 kr (alltså en laptop för ca 7000) så finns flera modeller med en i5-8250U-processor kombinerat med ett NVIDIA MX150. Ett MX150 kan i vissa spel vara nästan dubbelt så snabbt som ett MX130, men frågan är hur stort behov man har av grafikprestanda när man spelar enklare spel som Sims 4 och Starstable, kanske är det 1500 kr extra i sjön?

Ska man ha ännu bättre prestanda än MX150 så blir det nog GTX 1050 (mobile), men då kommer man en bra bit över 7000 kr, tror jag såg en enstaka modell på netonnet med 8250U+GTX1050 för 7500:- annars brukar dom börja på ungefär 8000kr. Med ett GTX1050 (Mobile) får man tillräckligt bra grafikprestanda för att spela moderna spel såsom Batlefield och Far Cry i låg/medium-inställningar, kanske overkill för någon som spelar Sims 4 och Starstable?

(Tänk på att många laptops idag inte har någon DVD-läsare, många spel/program kan ju ändå laddas ned online via speltjänster som Steam och Origin. Har man många spel på CD/DVD och/eller har en långsam internetuppkoppling kan man ju köpa till en extern DVD-läsare som kopplas in via USB.)

(OBS, jag har endast tittat på Intel+Nvidia, finns kanske någon med AMD-kunskap som kan hitta något bättre/mer prisvärt hos det "röda laget".)
__________________
Senast redigerad av fettklumpen 2018-07-25 kl. 17:09.
Citera
2018-08-09, 16:32
  #15
Medlem
Ledsen för min frånvaro i min tråd.
Men slog till på en asus nitro 5, hoppas det inte var dumt men den verkar vara en lovande liten rackare som jag blev lite avis på. (Sitter på en hp probook av nåt slag, men spelar bara CC generals å andra sidan)
Fick den för 8k på elgiganten.

Den har fått bra omdömmen o betyg av vad jag förstod d som


Edt. Fettklumpen, tack för utomordentligt bra info
__________________
Senast redigerad av Mr.sopis83 2018-08-09 kl. 16:35.
Citera
2018-08-09, 16:36
  #16
Medlem
Fettklumpen.
Tack för utomordentligt bra info/tankar.
Uppskattar det verkligen
Citera
2018-08-09, 16:51
  #17
Medlem
Qwakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Min laptop kostade 8000 och klarar i alla fall simplare spel som Civilization 6, Hearts of Iron samt Arma 3 utan problem
Simplare spel? Really? Du lär ju inte köra med så höga intställningar i så fall.

Sims 4 är ett simpelt spel
Citera
2018-08-29, 10:31
  #18
Medlem
Vad är viktigt att titta efter när man vill ha en bra speldator?
Grafikkort?
Ram minne?
Processor?
Citera
2020-01-19, 11:42
  #19
Medlem
Lite sent men men.
Det blev en acer nitro5 för 7999 nedsatt pris.
Har lämnat in på garantiärende 1gång pga att trackpaden slutade fungera. Men i övrigt har den fungerat klockrent
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback