Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-24, 14:21
  #1
Medlem
svt.se: Nour Habib lämnade kriminaliteten: ”Jag känner mig fri och glad”

SVT beskriver en brottsdömd man:

Citat:
I Helsingborg har Nour Habib startat föreningen Trygg Rätt för att få unga att lämna kriminaliteten genom att göra olika aktiviteter och ge dem möjligheten att göra saker som de inte gjort innan.

När mina föräldrar visste om att jag var kriminell, då ville de inte prata med mig och sa att jag inte var deras son längre. Det gjorde så ont att jag svek min föräldrar. Då bestämde jag mig för att lämna kriminaliteten. Jag älskar mina föräldrar och vill inte förlora dem, säger han.

Nour Habib tycker att det känns skönt att ha lämnat kriminaliteten.

Vad säger ni om artikeln? Borde Habib tillfrågats om sina brottsoffer? Hur tror han dessa mår och upplevde hans brottslighet?


Vad har Habib gjort tidigare? Hur har SVT undersökt detta?


Enligt metro deltog Habib i ett liknande projekt 2011.

metro.se: Killar klev ur trygghetszon

Citat:
Projektledare Pamela von Sabljar och Josef Kiswani, Omar Salem, Tor Hanssen, Dylan Kindy, Blerim Salihi, Nour Habib, Achraf Oumoulid och Herolind Krasnigi.

Under tio veckor har ett gäng killar från bland annat Bjuv och Dalhem i Helsingborg fått träning i självledarskap genom ungdomsprojeket ”Jag kan”.

Tanken har varit att få dem att tro på sig själva och använda sin kreativitet till entreprenörskap i stället för kriminalitet. Genom föreläsningar och praktiska övningar har de utmanat sig själva och sina förmågor.

– Det ger en kick för självförtroendet när man kliver ur sin trygghetszon, säger Nour Habib, som är en av deltagarna i projektet.

Har SVT analyserat hur hans försök att "använda sin kreativitet till entreprenörsskap" gick?



Därefter har Habib dömts för försök till rån (2013) och 2016 till 2 års fängelse för rån, olaga tvång, tillgrepp av fortskaffningsmedel och övergrepp i rättssak.

Helsingborgs TR B 2398-13 Dom 2013-08-22.pdf

Helsingborgs TR B 5729-15 Dom 2016-05-06.pdf


Om Habib lämnat kriminaliteten bakom sig är detta naturligvis bra, men han förtjänar knappast en hyllningsartikel.

Faktum är att Habib lever i Sverige, ett av de länder i världen där han har störst möjlighet att fritt välja bland de skattefinansierade utbildningar han erbjuds, där hans föräldrar (om de själva saknat möjligheter) kunnat få förmåner som bostadsbidrag och försörjningsstöd. Lever familjen i ett brottsbelastat område, kan eleverna få tiotusentals kronor per termin i socioekonomiska bidrag.

Gör SVT rätt som skriver en hyllningsartikel? Eller borde de istället beskriva de möjligheter och förmåner Habib haft under hela sin uppväxt? Eller möjligen en kombination av detta?


Driver Habib sin förening Trygg Rätt ideellt? Om inte, vem kommer anlita Habibs förening? Det kan väl inte vara så att skattebetalarna ska försörja Habib? Är det rimligt med ett samhälle där man först lever som kriminell, därefter försörjs med skattemedel för att man varit kriminell? Borde SVT ifrågasätta varför Habib inte tar ett vanligt jobb, och vid sidan av - ideellt - driver sin förening?
__________________
Senast redigerad av fredag2010 2018-07-24 kl. 14:30.
Citera
2018-07-24, 14:32
  #2
Medlem
franges avatar
Hur mycket bidrag kommer man vräka över denne söte lille Habib nu, för att stödja hans "arbete"? KRIS som gör samma sak får ju som bekant flertalet miljoner årligen i statliga bidrag - utöver diverse privata bidragsgivare, stipendier osv...
Citera
2018-07-24, 14:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
svt.se: Nour Habib lämnade kriminaliteten: ”Jag känner mig fri och glad”

SVT beskriver en brottsdömd man:



Vad säger ni om artikeln? Borde Habib tillfrågats om sina brottsoffer? Hur tror han dessa mår och upplevde hans brottslighet?


Vad har Habib gjort tidigare? Hur har SVT undersökt detta?


Enligt metro deltog Habib i ett liknande projekt 2011.

metro.se: Killar klev ur trygghetszon



Har SVT analyserat hur hans försök att "använda sin kreativitet till entreprenörsskap" gick?



Därefter har Habib dömts för försök till rån (2013) och 2016 till 2 års fängelse för rån, olaga tvång, tillgrepp av fortskaffningsmedel och övergrepp i rättssak.

Helsingborgs TR B 2398-13 Dom 2013-08-22.pdf

Helsingborgs TR B 5729-15 Dom 2016-05-06.pdf


Om Habib lämnat kriminaliteten bakom sig är detta naturligvis bra, men han förtjänar knappast en hyllningsartikel.

Faktum är att Habib lever i Sverige, ett av de länder i världen där han har störst möjlighet att fritt välja bland de skattefinansierade utbildningar han erbjuds, där hans föräldrar (om de själva saknat möjligheter) kunnat få förmåner som bostadsbidrag och försörjningsstöd. Lever familjen i ett brottsbelastat område, kan eleverna få tiotusentals kronor per termin i socioekonomiska bidrag.

Gör SVT rätt som skriver en hyllningsartikel? Eller borde de istället beskriva de möjligheter och förmåner Habib haft under hela sin uppväxt? Eller möjligen en kombination av detta?


Driver Habib sin förening Trygg Rätt ideellt? Om inte, vem kommer anlita Habibs förening? Det kan väl inte vara så att skattebetalarna ska försörja Habib? Är det rimligt med ett samhälle där man först lever som kriminell, därefter försörjs med skattemedel för att man varit kriminell? Borde SVT ifrågasätta varför Habib inte tar ett vanligt jobb, och vid sidan av - ideellt - driver sin förening?

Svårt att säga. Leder hyllning till att fler lämnar kriminalitet så kör gärnet säger jag.

Sverige har en tendens att belöna fel personer. Min lillasyster har varit grovt kriminell och narkoman. Hon fick en lägenhet av Soc, första hand.Jag har skött hela mitt liv, jag var tvungen att köpa lägenhet då det tar 20 år att få en hyresrätt då folk hoppar före i kön .
Citera
2018-07-24, 14:41
  #4
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Driver Habib sin förening Trygg Rätt ideellt?
Bra spaning.

Självklart inte. Detta är bara ytterliga ett "projekt" vars enda avsikt är att kunna jacka in parasitsnabeln direkt i bidragsfontänen.
Citera
2018-07-24, 14:43
  #5
Medlem
TheKhurgans avatar
Allt detta borde SVT göra. men det gör de inte, för i Sverige får man inte under några som helst omständigheter ifrågasätta invandrare.

Invandrare från MENA då.

Andra invandrare går bra, tex amerikaner, britter, holländare osv.
Ja vita invandrare helt enkelt, som inte kommer från ett u-land med heders- och våldtäktskultur.

För vita är dumma och araber är snälla, det vet de på SVT.

Fyfan, vad sjukt det här samhället är.
Citera
2018-07-24, 14:56
  #6
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Svårt att säga. Leder hyllning till att fler lämnar kriminalitet så kör gärnet säger jag.

Sverige har en tendens att belöna fel personer. Min lillasyster har varit grovt kriminell och narkoman. Hon fick en lägenhet av Soc, första hand.Jag har skött hela mitt liv, jag var tvungen att köpa lägenhet då det tar 20 år att få en hyresrätt då folk hoppar före i kön .

Jo, vi har sett den tendensen i Sverige att från politiskt håll belöna antisocialt beteende, med allt från "värstingresorna" på 1980-talet, till att ända sedan dess fram till idag belöna kriminella med anställningar på fritidsgårdar, till att anställa dem som "trygghetsvärdar", till att ge jihadister som har rest iväg för att ägna sig åt massvåldtäkter och mass- och folkmord lägenhet, glidigt låtsasjobb o.s.v. Sedan undrar svenskar varför beteendet ökar istället för minskar...vem hade kunnat ana att belöning av ett beteende ökar sannolikheten för att det återupprepas? Att det inte går att muta bort antisocialt beteende om kravet för att få mutan är att man har uppvisat tillräckligt antisocialt beteende till att börja med? Jag menar, utom alla som känner till operant betingning?

Lite överraskande gjorde t.o.m. svenska statens propagandakanal SVT för några år sedan en dokumentär, Bränn en bil - få ett jobb, som berörde hur denna typiska svenska politik hade senaste åren bedrivits i Järvaområdet:

https://www.youtube.com/watch?v=0AIC-gIOuLs

Notera hur det framkommer att det inte är på något sätt hinder att få fortsätta jobba inom offentligt finansierad verksamhet som påstår sig motverka kriminalitet, även om man samtidigt fortsätter att bli lagförd för diverse brott.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-24 kl. 15:02.
Citera
2018-07-24, 15:31
  #7
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Leder hyllning till att fler lämnar kriminalitet så kör gärnet säger jag.

Ja eller hur, varför skaffa svarta pengar när kan man få vita pengar gratis av staten?

Fortfarande kriminellt beteende, visst han nyttjar bara systemet.

Så ja, hoppas fler lämnar kriminaliteten (svarta pengar) och gör som habibi gör här och rånar staten lagligt.

Hur mycket har han blivit finansierad är frågan?
Om hans dröm nu är att hjälpa kriminella personer så behöver han ingen finansiering, det här kan vara ett gratis sidoprojekt.

Förövrigt så läste jag en artikel där 100% av de som fick liknande ”hjälp” fortsatte med sin kriminella bana.

Vad kostar mest? Svarta pengar eller skattepengar?
Citera
2018-07-24, 15:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Hur mycket har han blivit finansierad är frågan?
Om hans dröm nu är att hjälpa kriminella personer så behöver han ingen finansiering, det här kan vara ett gratis sidoprojekt.

Förövrigt så läste jag en artikel där 100% av de som fick liknande ”hjälp” fortsatte med sin kriminella bana.

Boken Framtidsstaden av Lars Åberg beskriver Malmös ständiga "projekt", där miljoner efter miljoner läggs på olika "integrationsprojekt" och blir till livslånga skattefinansierade försörjningar för stora grupper.

http://www.gp.se/ledare/t%C3%A4nk-om...3%B6-1.4093407
Citera
2018-07-24, 15:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Ja eller hur, varför skaffa svarta pengar när kan man få vita pengar gratis av staten?

Fortfarande kriminellt beteende, visst han nyttjar bara systemet.

Så ja, hoppas fler lämnar kriminaliteten (svarta pengar) och gör som habibi gör här och rånar staten lagligt.

Hur mycket har han blivit finansierad är frågan?
Om hans dröm nu är att hjälpa kriminella personer så behöver han ingen finansiering, det här kan vara ett gratis sidoprojekt.

Förövrigt så läste jag en artikel där 100% av de som fick liknande ”hjälp” fortsatte med sin kriminella bana.

Vad kostar mest? Svarta pengar eller skattepengar?

Svarta pengar, iaf genom kriminalitet, kan ju vara skadligt för oskyldiga på ett extremt direkt sätt dock. Jävligt otrevligt att bli rånad å få inbrott.

Sen tvekar jag dock på att artikeln ger effekt.
Citera
2018-07-24, 15:43
  #10
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Boken Framtidsstaden av Lars Åberg beskriver Malmös ständiga "projekt", där miljoner efter miljoner läggs på olika "integrationsprojekt" och blir till livslånga skattefinansierade försörjningar för stora grupper.

http://www.gp.se/ledare/t%C3%A4nk-om...3%B6-1.4093407

Tänkte väl det.

Ey mannen varför ska vi råna för 20lax när Stefan kan ge oss 3 miljoner på 365 dagar?
Shit mannen, vi kan lägga 2 mille på verksamheten och lägga en mille på brorsan. Vi låtsas att han behöver hjälp.
Typ.

Riktigt nice, ska nog ansöka också. Hur mycket ska man begära?
Måste man ha en genomtänkt plan för summan man begär? På varje krona alltså.
Citera
2018-07-24, 15:53
  #11
Medlem
Som-Gjutens avatar
Vad JAG har lärt mig sedan tidigare fall och "åtgärder" så innebär detta nya "trygga" påhitt att det blir flera kriminella som kommer kunna strosa runt på våra gator och sprida fuffens!

FÖR HELVETE SVT, VAD FAN TROR NI EGENTLIGEN?!?!
Detta kommer leda till ett starkare kriminellt nätverk nu när bidragspengarna går raka vägen ner i deras "trygga" säkra förening som inte alls kommer ägna sig åt det lilla minsta otyget

Citera
2018-07-24, 15:56
  #12
Avstängd
Varför skriver man inga hyllningsartiklar om mig? Jag snodde porrtidningar en gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback