Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-24, 14:17
  #1
Medlem
På sjuttiotalet, så fort det blev fel på tv-utsändningen,
och myrornas krig inträffade, så flög man rakt upp av
rädsla av det fruktansvärda fräsandet som plötsligt
uppstod. Nu så fräser det inte alls om myrornas krig.

Vad beror det på?
Citera
2018-07-24, 14:25
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
TV även med en analog signal är digital och då är det ganska enkelt att upptäcka det brus (ingen signal, myrornas krig osv) och helt enkelt muta/tysta. Tror min TV även sätter igång en 5 min shutdown när jag kör analogt och kanalen är "tom".
Citera
2018-07-24, 14:56
  #3
Medlem
Noxyls avatar
Utan analog tv-mottagare lär det inte bli nåt 'myrornas krig' , det var den analoga mottagaren som plockade upp den kosmiska bakgrundsstrålningen. Om du får bruset i bild men inte hör beror det på någon logik som filtrerar ljudet.
Citera
2018-07-24, 15:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Utan analog tv-mottagare lär det inte bli nåt 'myrornas krig' , det var den analoga mottagaren som plockade upp den kosmiska bakgrundsstrålningen. Om du får bruset i bild men inte hör beror det på någon logik som filtrerar ljudet.

Jag har en gammal "tjock-tv".
Citera
2018-07-24, 15:37
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag har en gammal "tjock-tv".

Det spelar ju ingen roll. Signalerna är fortfarande digitala numera.
Citera
2018-07-24, 15:51
  #6
Medlem
Noxyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det spelar ju ingen roll. Signalerna är fortfarande digitala numera.

Det är väl klart att det spelar roll, bakgrundsstrålningen är och förblir analog. Den plockar mottagaren upp även om där sitter en digitalbox i mellan. Dock är tvn tillräckligt modern för att stänga av ljudet när det bara är brus.
Citera
2018-07-24, 23:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det spelar ju ingen roll. Signalerna är fortfarande digitala numera.

Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
Det är väl klart att det spelar roll, bakgrundsstrålningen är och förblir analog. Den plockar mottagaren upp även om där sitter en digitalbox i mellan. Dock är tvn tillräckligt modern för att stänga av ljudet när det bara är brus.

Om du har en digitalbox emellan är det ju den som tar emot signalen från antennen, avkodar, och skickar bild & ljud till TV:n. Om signalen försvinner till digitalboxen märker den detta och skickar istället ut svart bild och tystnad, eventuellt med något meddelande om dålig signal. Vad den däremot inte gör är att skicka vidare någon bakgrundsstrålning eller något som ser ut som myrornas krig.

Dessutom är digitalboxar normalt inkopplade på TV:n SCART-ingång eller AV-ingång snarare än antenningången (RF). Det är den analoga behandlingen av RF-signalen, speciellt den högt uppskruvade förstärkningen, som resulterar i myrornas krig då ingen vettig signal finns. SCART/AV-signalerna ska ha väldefinierade, relativt höga, nivåer redan från början och kommer därför inte att förstärkas särskilt mycket i jakt på en signal. Då visar TV:n inte heller myrornas krig i avsaknad av signal - på sin höjd en väldigt dämpad variant med mörkgrå bild med lite slumpmässiga störningar i och ett svagt brus i ljudet. Men som sagt - det är inte troligt att digitalboxen klipper signalen till TV:n helt och hållet då den själv inte tar emot någon signal, utan det troliga är att den aktivt skickar ut svart bild och tyst ljud istället.
Citera
2018-07-30, 08:04
  #8
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
På sjuttiotalet, så fort det blev fel på tv-utsändningen,
och myrornas krig inträffade, så flög man rakt upp av
rädsla av det fruktansvärda fräsandet som plötsligt
uppstod. Nu så fräser det inte alls om myrornas krig.

Vad beror det på?

Lite nyare analoga TV har brusspärr för ljudbruset men inte för bildbruset just för att man ska slippa flyga rakt upp. Det är därför du ser myrkriget men inte hör det.
Citera
2018-08-03, 18:41
  #9
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag har en gammal "tjock-tv".

Varför ?
Citera
2018-08-03, 18:52
  #10
Avstängd
Blerkfiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Varför ?

For the glory of satan, of course!
Citera
2018-08-04, 16:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Varför ?

Det är en lång historia
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback