Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-26, 17:33
  #13
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Ja vilken källa väger tyngst. Vår myndighet för samhällsskydd och beredskap eller metros viralgranskare.. På sätt och vis ställde SR de båda mot varandra och metros pro EU agenda lyste solklart igenom.
Vi vädjade om hjälp via ERCC och Italien svarade. Vad jag förstår så skickade Italien räkningen förra gången och lär så göra igen, alltså är hjälpen italiensk och ERCC funkade som en förmedling. Om EU frågan skall blandas in så borde frågan om huruvida vi hade kunnat vända oss direkt till Italien och bett om att få hyra resurserna stallts. Även frågan om EU avsätter pengar för att stödja medlemsstater när oförutsedda och ovanliga naturkatastrofer och liknande inträffar och har i så fall Sverige mottagit några sådana pengar för att betala för de resurser vi tar in från andra medlemsstater? Om inte är väl EUs ickeangagemang för en medlemsstat i akut behov tydligt.
Citera
2018-07-26, 22:25
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Varför inte bara sluta snyfta och istället läsa hela artiklarna? Det är två källor till artiklarna och båda är överens om att förfrågan från Sverige gått via Emergency Response Coordination Centre (ERCC) som är EU:s civilskyddsmekanism. Om vi läser den andra artikeln du delar.

"– Flygplanen ägs av italienska staten. Däremot har ju förmedlingen av den här resursen skett via ERCC. Grundtanken i det här systemet är att den som begär hjälp, i det här fallet Sverige, också ska vara beredd att betala de kostnader som uppstår i samband med insatsen. Sedan är det upp till Italien om man fakturerar för de kostnader man haft eller om man bjuder på vissa grejer, säger Patrik Jansson."

Det blir också tydligt att förmedlingen gått via ERCC när vi citerar ur den första artikeln.

"– Där är det framför allt en sak som jag reagerat på och som jag tycker man har slarvat lite med, och som jag tycker man kanske ska vara ännu mer noggrann med i kristider. Det är att man beskrivit de här italienska brandflygplanen som just italienska. Att det är Italien som är så välvilliga och lånar ut de här till oss. När vi egentligen riktat en krisförfrågan till EU:s krisberedskap, säger David Petersson från tidningen Metros Viralgranskaren."

Så vad kan vi dra för slutsatser?

- Planen är italienska
- Förfrågan om hjälp har kommit på EU-nivå via ERCC
- Varje land står för den vardagliga kostnaden. Det finns inga gemensam EU-plan. Bara en förmedling
- Varje land kan själva bestämma om man vill hjälpa till
- Varje land kan också på eget initiativ hjälpa till utan att gå via ERCC


Kortfattat, läser man de båda artiklarna med öppna ögon så förstår man vad det handlar om. Inget att snyfta över således.

Nej, du har inte förstått. Metros viralgranskare tror att ERCC bestämmer var planen ska arbeta, vilket är helt fel, de förmedlar endast våran önskan om hjälp till övriga EU länder. Övriga länder gör sen hur de vill.
Citera
2018-07-26, 22:44
  #15
Medlem
StigAllans avatar
Skandal hur djävla inkompetenta de styrande är här i Sverige!

Det absolut viktigaste för fittorna av båda könen inom regeringspartierna är att vara god mot alla som inte har här att göra!
Framöver tycker jag, efter valet är det viktigaste som bör bli för oss som vinner en andel av bestämmandet måste bli att kräva ett straff och återbetalning av den blåsning svenska folket håller på att utstå!

Finns självklart en hel del favoriter och vi som hållit till här på yttrandefrihetens högborg Flashback vet vilka jag menar.
Misstänker att dem själva har börjat förbereda sig för landsflykt efter att ha begått landsförräderi.
Han negerättlingen som förrådde moderaterna sitter väl särdeles löst kan man tycka.
Men centerkärringen och han den där dumfan till statsminister kommer inte lång efter!

Vänsterstollarna och de två partierna som vi hoppas åker ur ska inte heller räknas som tillräkneliga!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback