Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-29, 21:53
  #37
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag gillar Houellebecq och jag förhandsbeställde den engelska översättningen av boken så att jag hade den så fort den fanns tillgänglig och jag blev inte besviken.

Då har du svar på de flesta svaren på dina frågor just där, kultur handlar inte främst om musik utan om värderingar. Det vet väl vem som helst som rest omkring; har du rest till främmande ländersom Japan och sedan Saudi Arabien, kan jag lova att det inte är skillnaden i kulturernas "musik" som du främst minns.

Citat:
Du har rätt i att jag inte tror på galna idéer som "folkutbyte", i alla fall inte i ett sånt här sammanhang, däremot finns det ju gott om exempel på hur kulturer har rört sig och blivit dominerande på nya platser förr, men det är ju en helt annan sak. Det handlar inte om överlevnad, det är ingen som dödas, utan det som kan hända är att en annan kultur blir den vanligaste, minoritetskulturer dör typiskt inte ut. Det finns många problem med "utbytes"-teorin där det största är att man tittar på hur läget är idag och förutsätter att det alltid kommer fortsätta i samma utveckling. Man noterar att i dagsläget skaffar framförallt de som härstammar från nordafrika fler barn än en typisk "svensk" familj. Det är sant och ju mer nyligen de tog sig hit desto större är skillnaden, för den minskar med varje generation tills man ligger på samma genomsnitt som "svenskarna", det är åtminstone den utveckling vi bör förvänta oss eftersom det är vad som typiskt sker, vad vi har tidigare exempel på. Folk från fattiga områden har en kultur där man skaffar många barn, i takt med att släkten anpassar sig till sitt nya hemland justeras detta.

Folkytbyte tror svenskarna (av alla ideologiska riktningar) absolut på, därmed att de anpassar sig och flyttar ut för att inte känna sig utbyta. White flight är i högsta grad en fenomen i Sverige och ingen vill bli i minoritet, att sedan ingen vill prata om underliggande psykologiska besvär som de har i att känna att deras bostadsområde "tagits över" av främmande kulturer är en annan sak.

De invandrare som bäst anpassar sig får minst barn av alla invandrare (exempelvis bosnier och iranier), medan de oanpassningsbara invandrarna (som somalier) har allra flest barn. Det finns en darwinistisk modell som slår ut allt som söker sig anpassa sig till modernitet.

Gener för låg IQ; religiösitet och låg förmåga att planera slår ut gener för hög impullskontroll, intelligens och sekularism.

Detta skulle vara ödet för Sverige till och med utan invandring, men med invandring så accelererar dekadensen oerhört snabbt. Religionen islam kommer enkelt att förgöra sekulära värderingar, då folk tror så starkt på religionen att de är beredda att både dö och mörda för religionen. I nästan samtliga MÖ länder har utvecklingen gått mot mer och mer konservatism och fanatism; från Iran till Pakistan till Turkiet till Egypten. "Progress" är i dessa länder sharia. Sekulära individer är svaga och deras "tyckande" kommer oftast som tomma skal som de inte är beredda att offra sig för.

Exempelvis: mångkulturalister vill absolut inte att deras barn ska gå på mångkulturella skolor, feminister vågar inte strida mot imamer om feminism i muslimska förorter, bögar vågar inte ha gayparad i Rosengård, osv.

Sekulära människor är fega fan som inte tror starkt på något alls, de tror egentligen inte ens på framtiden och därmed att de har få barn. Jag säger detta som självmedveten sekulär...

Citat:
Det finns fler argument om man av någon anledning verkligen vill ta det där på allvar men det tycker jag är ganska ovärdigt att göra. Då undrar jag istället varför skulle det vara viktigt, om det nu hade varit sant? Jag kan inte påstå att det spelar någon roll för mig om det finns ett svenskt folk som ser ut som det gör idag och har samma kultur (det vore extremt osannolikt att något av detta sker, i synnerhet kulturer utvecklas och förändras konstant).

Spelar det roll ifall Sverige mer och mer ser ut som Malmö och Malmö mer och mer som Rosengård? Spelar det roll ifall vi slutar vara majoritet i vårat land? Spelar det roll att bära vidare några arv från våra förfäder? Spelar något roll? Något alls?

Givet att om en miljard år då Universum glömt bort ens ruinerna bakom homo sapiens, eller kanske en miljon miljarder år då alla stjärnor slocknat så kanske inget sånt har någon betydelse. Men det är nu lite fel perspektiv, bryr du dig inte om att dina barnbarn växer upp i Mellanöstern så får det stå för dig.

Citat:
Det är bara en fråga för de som gillar att vara rädda, ännu ett sätt att försöka hitta världens undergång att vara orolig för. Då föreslår jag att man fokuserar på klimatförändringar istället, det är en allvarlig fråga som kan ha större konsekvenser än huruvida man lyssnar på samma typ av musik eller har samma genomsnittliga hudfärg på ett visst område i framtiden.

Musik aha...hudfärg...ojoj. Det är skillnaden på Somalia och Sverige; musik och hudfärg!

Fan, jag ogillar svensk musik ifall jag ska berätta sanningen. Så gillar jag faktiskt Bosa Nova, tropicalismo och brasilliansk musik. Jag älskar dessutom feijoada! Antar att jag borde flytta till Brasilien, men jag harbott där och vet mycket väl att kultur handlar om djupare frågor än "musik" och "mat". Herregud, det är så uppenbart att man måste vara blind på riktigt för att inte fatta att folk över hela Världen bär på tvärs olika värderingar och normer. Det handlar inte heller om socioekonomiska förhållanden, du kan känna dig 100% säker som turist (till och med som kvinna) ifall du vandrar genom otroligt fattiga Bhutan, medan i rika Saudi Arabien kan du råka ut för massa skit.

Ifall du nu säger att du inte bryr dig om ifall Sverige förvandlas till Rosengård kan du väl flytta dit och leva där ett tag och sedan se ifall du verkligen inte bryr dig?

Att sedan börja snöa in dig i klimatfrågan är ju bara att flytta över frågor till något där vi svenskar helt saknar makt, klimatfrågan avgörs i länder som Kina, USA och Indien och det är helt oväsentligt hur mycket Gustav Fridolin babblar om att svenskar ska sluta resa med flygplan. Invandringsfrågan var tvärtom något där Sverige borde ha självbestämmande över, vi kunde ha sett ut som Finland eller Island idag, eller åtminstone Danmark eller Norge ifall vi hade vågat säga emot politiska establisemanget. Nu är det antagligen försent och Sverige får agera skräckexempel på förfallet i Europa, däremot kommer alla dessa länder drabbas av klimatpåverkan i samma omfattning oavsett politiska viljan i de enskilda länderna, frågan är bortom din kontroll.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2018-07-29 kl. 21:57.
Citera
2018-07-30, 15:54
  #38
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Då har du svar på de flesta svaren på dina frågor just där, kultur handlar inte främst om musik utan om värderingar. Det vet väl vem som helst som rest omkring; har du rest till främmande ländersom Japan och sedan Saudi Arabien, kan jag lova att det inte är skillnaden i kulturernas "musik" som du främst minns.



Folkytbyte tror svenskarna (av alla ideologiska riktningar) absolut på, därmed att de anpassar sig och flyttar ut för att inte känna sig utbyta. White flight är i högsta grad en fenomen i Sverige och ingen vill bli i minoritet, att sedan ingen vill prata om underliggande psykologiska besvär som de har i att känna att deras bostadsområde "tagits över" av främmande kulturer är en annan sak.

De invandrare som bäst anpassar sig får minst barn av alla invandrare (exempelvis bosnier och iranier), medan de oanpassningsbara invandrarna (som somalier) har allra flest barn. Det finns en darwinistisk modell som slår ut allt som söker sig anpassa sig till modernitet.

Gener för låg IQ; religiösitet och låg förmåga att planera slår ut gener för hög impullskontroll, intelligens och sekularism.

Detta skulle vara ödet för Sverige till och med utan invandring, men med invandring så accelererar dekadensen oerhört snabbt. Religionen islam kommer enkelt att förgöra sekulära värderingar, då folk tror så starkt på religionen att de är beredda att både dö och mörda för religionen. I nästan samtliga MÖ länder har utvecklingen gått mot mer och mer konservatism och fanatism; från Iran till Pakistan till Turkiet till Egypten. "Progress" är i dessa länder sharia. Sekulära individer är svaga och deras "tyckande" kommer oftast som tomma skal som de inte är beredda att offra sig för.

Exempelvis: mångkulturalister vill absolut inte att deras barn ska gå på mångkulturella skolor, feminister vågar inte strida mot imamer om feminism i muslimska förorter, bögar vågar inte ha gayparad i Rosengård, osv.

Sekulära människor är fega fan som inte tror starkt på något alls, de tror egentligen inte ens på framtiden och därmed att de har få barn. Jag säger detta som självmedveten sekulär...



Spelar det roll ifall Sverige mer och mer ser ut som Malmö och Malmö mer och mer som Rosengård? Spelar det roll ifall vi slutar vara majoritet i vårat land? Spelar det roll att bära vidare några arv från våra förfäder? Spelar något roll? Något alls?

Givet att om en miljard år då Universum glömt bort ens ruinerna bakom homo sapiens, eller kanske en miljon miljarder år då alla stjärnor slocknat så kanske inget sånt har någon betydelse. Men det är nu lite fel perspektiv, bryr du dig inte om att dina barnbarn växer upp i Mellanöstern så får det stå för dig.



Musik aha...hudfärg...ojoj. Det är skillnaden på Somalia och Sverige; musik och hudfärg!

Fan, jag ogillar svensk musik ifall jag ska berätta sanningen. Så gillar jag faktiskt Bosa Nova, tropicalismo och brasilliansk musik. Jag älskar dessutom feijoada! Antar att jag borde flytta till Brasilien, men jag harbott där och vet mycket väl att kultur handlar om djupare frågor än "musik" och "mat". Herregud, det är så uppenbart att man måste vara blind på riktigt för att inte fatta att folk över hela Världen bär på tvärs olika värderingar och normer. Det handlar inte heller om socioekonomiska förhållanden, du kan känna dig 100% säker som turist (till och med som kvinna) ifall du vandrar genom otroligt fattiga Bhutan, medan i rika Saudi Arabien kan du råka ut för massa skit.

Ifall du nu säger att du inte bryr dig om ifall Sverige förvandlas till Rosengård kan du väl flytta dit och leva där ett tag och sedan se ifall du verkligen inte bryr dig?

Att sedan börja snöa in dig i klimatfrågan är ju bara att flytta över frågor till något där vi svenskar helt saknar makt, klimatfrågan avgörs i länder som Kina, USA och Indien och det är helt oväsentligt hur mycket Gustav Fridolin babblar om att svenskar ska sluta resa med flygplan. Invandringsfrågan var tvärtom något där Sverige borde ha självbestämmande över, vi kunde ha sett ut som Finland eller Island idag, eller åtminstone Danmark eller Norge ifall vi hade vågat säga emot politiska establisemanget. Nu är det antagligen försent och Sverige får agera skräckexempel på förfallet i Europa, däremot kommer alla dessa länder drabbas av klimatpåverkan i samma omfattning oavsett politiska viljan i de enskilda länderna, frågan är bortom din kontroll.


Det är många påståenden där. Ja kultur är mer än bara musik givetvis, men kulturer blir allt mer lika varann. Om vi mot alla odds skulle få en annan majoritetskultur i landet så skulle det ske gradvis där vi skulle integreras i den. Tar den över så är den antagligen bättre, folk väljer ut de influenser från andra som de tycker är bra och anammar de. Sambandet mellan gener och IQ är väldigt oklart, jag hoppas du vet bättre än att hänvisa till "the bell curve". Vad vi däremot vet med säkerhet är att det är starkt samband mellan socioekonomisk status och IQ, så låt oss säga att de flyttar hit folk som har låg IQ och skaffar många barn, med tiden kommer den släkten få högre IQ och skaffa färre barn. Vad är problemet?

Jag bor inte långt från rosengård och hur som helst är det gott om muslimer runt om mig med ett islamiskt centrum alldeles i närheten också. Det är inget som alls påverkar min vardag mer än att det händer att jag hör att folk talar arabiska som jag inte förstår.
Citera
2018-09-05, 20:58
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Jag bor inte långt från rosengård och hur som helst är det gott om muslimer runt om mig med ett islamiskt centrum alldeles i närheten också. Det är inget som alls påverkar min vardag mer än att det händer att jag hör att folk talar arabiska som jag inte förstår.

Inte funderat på att lära dig? Finns kurser på internet, folkhögskolan och säkerligen på ditt lokala islamiska center.
Citera
2018-09-05, 21:53
  #40
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEnjoy
Inte funderat på att lära dig? Finns kurser på internet, folkhögskolan och säkerligen på ditt lokala islamiska center.

Nej det har jag inte. Jag tycker arabiska har en del häftiga ljud och jag kan några ord men jag är ingen större spårkbegåvning, jag led igenom franskan i gymnasiet/högstadiet. Jag hade hellre lärt mig persiska i så fall, vilket jag var på väg att göra en gång i tiden (på grund av och med hjälp av en tjej då) men jag hade inte motivationen som krävdes. Jag är inte säker på att det islamiska centret erbjuder något sånt, jag tror att det bara är en moské, men jag vet inte säkert. Intresset saknas oavsett och det får vara det avgörande.

Nej, om jag skulle lära mig ett nytt språk som jag inte redan behärskar så skulle det vara tyska, så att jag lättare kunde kommunicera med en stor del av min släkt.
Citera
2018-09-05, 22:16
  #41
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det märks att du är feminist, som inte kan ge en man rätt!

Hur som haver. Det jag citerar från ditt inlägg ovan är EXAKT det jag menar. Feminismen har bidragit till ett friare liv för kvinnan, kvinnan väljer därför bort barn framför en lyckad karriär. Agreed?
Det är inte bara en feminist utan en tvättäkta destruktiv idiot som förtjänar massor och åter massor av lidande. Men det kommer.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback