Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-24, 14:09
  #13
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag är helt säker på att åtminstone småfolk existerar för jag har själv sett vad jag säkrast kan beskriva som en "vätte". Jag vet så klart inte vad en sådan egentligen heter men den var lik de bilder på vättar man sett i böcker iallafall. Eller kanske en pyssling för den hade ingen luva som ju vättar ofta verkar ha. Men jag tänker på den som en vätte.

Detta var för ungefär 30 år sedan när jag var runt 10 år gammal. Vi var på besök på min mormors gård i Småland och där fanns inget indraget vatten utan man fick hämta vatten i en brunn på tomten alldeles i skogsbrynet. Man firade ner en stålspann med ett rep och fyllde den och hällde över i en annan spann som man tog med in och ställde på sin plats i köket och sen öste ur med en skopa.

Detta skulle jag ut och göra tidigt en morgon och alldeles vid den stenlagda brunnen såg jag den - vätten. Den var kanske 35 cm hög och klädd i brungrå byxor och kofta/jacka. Det var en man är jag ganska säker på. Han tittade på mig som om skräckslagen i någon sekund och vände sig sen snabbt och pilade in bland träden och var försvunnen.´

Jag sprang in och berättade men blev inte trodd ens av mormor. Det var en hare eller något menade de vuxna. Så jag lärde mig att inte berätta detta och förstod sen att det var en så ovanlig upplevelse att mer eller mindre alla skulle tro jag var knäpp eller att jag ljög. Men jag vet vad jag såg. En av det små folket.

Sen till resten av TS tes om en elit som fångar och plågar de små och gömmer dem för resten av oss tror jag alls inte på. Jag tror de var vanligare förr och helt enkelt lärde sig hur grymma människor kan vara och lärde sig hålla sig undan för oss. Sen i takt med att människan ökat explosionsartat i antal har vi förmodligen trängt undan de små mer och mer. Men de finns ikvar! Eller fanns iallafall för 30 år sedan.
Citera
2018-07-29, 03:42
  #14
Medlem
Inom en rad olika mytologier runt om i världen så används det ord som kan förknippas med det som TS säger. Dock skall detta inte tas bokstavligen, utan dessa namn hade en helt annan innebörd.

Inom mysticism så talar man ofta om en esoterisk samt en exoterisk kunskap, dvs. ett ord kan ha två olika innebörden. Exoteriska kunskapen är den mer bokstavliga tolkningen av ordet, medan esoteriska ordet har en helt annan innebörd. Detta var för att hålla diverse information hemlig, av olika anledningar.

Jag skulle även påstå att Zionism har en helt annan innebörd än vad många antar att det handlar om, dock finns det möjligen organisationer som har tagit Zionismen egentliga ursprung och sedan gjort en bokstavlig tolkning av detta och så vips, har det bildat en ny organisation som verkligen vill skapa ett hemland för Israel. Dessa är med stor sannolikhet mycket mindre än de organisationer som diverse teorier förekommer på detta forum och som går under konspirationsteorin 'Illuminati/NWO'.

Mysticism, religion (västerländsk) och till viss del forskningssidan har genom hela historien krockat med varandra (och ibland med ett dödligt uttåg) och det har alltid skett en debatt gällande vad som är sanningen.

Jag skulle rekommendera att ta reda på vad de olika mytologierna egentligen handlar om. För visst finns det en del. Nordisk, Grekland, Egyptien, Sumerien, Babylonien, Indien för att nämna några. Sedan har vi vissa filosofier som växte upp samtidigt som den västerländska religionen så som Gnosticism (Kristendomens mystik), Hermetism samt Nyplatonism. Utöver detta har vi även Sufism (Islamisk mystik) samt Kabbalah (Judisk mystik). Av dessa så har väl kanske Kabbalah fått mest negativt kritik av en del här på forumet. Igen så handlar det tyvärr om dålig insikt i området och en felaktig tolkning av diverse texter.

Ofta blev mystikerna anklagade och förföljda av de mer fundamentala religionerna, i synnerhet under den västerländska religionens uppkomst (2000 år sedan give or take) och framåt. Man menade att de forntida texterna höll på med demonologi, häxkrafter, magi och/eller att man gick emot "Guds ord", enligt dem och därmed fick stämpeln som 'heresi'.

Av denna anledning valde mystikerna att hålla låg nivå samtidigt som det allt mer började bli en minoritet sedan Kyrkan fick allt mer makt.
Citera
2018-09-28, 18:42
  #15
Medlem
Intressant fråga verkligen, om än långsökt så värd att diskutera. Tycker dock är märkligt hur trångsynta många är här, trots att det är konspirationsdelen vi befinner oss i. Känns som många här endast debunkar än diskuterar. Enda "konspirationen" som går hem på flashback är typ att SD missgynnades i valet. Annars så avvisas allt här. Kom igen hörrni, öppna sinnet, tänk lite fritt och förstå att världen antagligen och den mänskliga naturen är något HELT annorlunda än vad vi tror. Skärpning.
Citera
2018-09-28, 19:01
  #16
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Intressant fråga verkligen, om än långsökt så värd att diskutera. Tycker dock är märkligt hur trångsynta många är här, trots att det är konspirationsdelen vi befinner oss i. Känns som många här endast debunkar än diskuterar. Enda "konspirationen" som går hem på flashback är typ att SD missgynnades i valet. Annars så avvisas allt här. Kom igen hörrni, öppna sinnet, tänk lite fritt och förstå att världen antagligen och den mänskliga naturen är något HELT annorlunda än vad vi tror. Skärpning.

Det finns lyrik, filosofi och religionsavdelningar där ingen förväntar sig annat än att du checkat ut hjärnan innan du börjar skriva - den här avdelningen försöker dock utreda beskyllningar och påståenden om verkliga händelser, påståenden och människor.
Citera
2018-09-30, 18:40
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det finns lyrik, filosofi och religionsavdelningar där ingen förväntar sig annat än att du checkat ut hjärnan innan du börjar skriva - den här avdelningen försöker dock utreda beskyllningar och påståenden om verkliga händelser, påståenden och människor.

Lagom nedvärderande. Filosofi har stått för fantastiska upptäcker genom åren och hjälpt tusentals människor. Det här är ju precis det jag menar. En extremt negativ och dömande inställning till allt som inte är inom ramarna. Allt som inte passar in. Att debunka allt är inte att utreda, det är bara att försöka hitta så många argument som möjligt för att försvara den aktuella historiebeskrivningen. Och fine, det får man absolut göra, men då tappar den här delen sin poäng tycker jag.

Och förresten, om inställningen som många här är tecken på incheckad hjärna så föredrar jag den utcheckade banan alla dagar i vägen
Citera
2018-09-30, 18:47
  #18
Medlem
Dvärgar döljer dem inte och jättar känns svåra att dölja
Citera
2018-09-30, 18:59
  #19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Lagom nedvärderande. Filosofi har stått för fantastiska upptäcker genom åren och hjälpt tusentals människor. Det här är ju precis det jag menar. En extremt negativ och dömande inställning till allt som inte är inom ramarna. Allt som inte passar in. Att debunka allt är inte att utreda, det är bara att försöka hitta så många argument som möjligt för att försvara den aktuella historiebeskrivningen. Och fine, det får man absolut göra, men då tappar den här delen sin poäng tycker jag.

Och förresten, om inställningen som många här är tecken på incheckad hjärna så föredrar jag den utcheckade banan alla dagar i vägen
Ja det var lite taskigt skrivet - men folk som envisas med att få ”tänka fritt” verkar ha en tendens att dra likhetstecken mellan det och att slippa bevisa någonting alls, så jag hoppas poängen gick fram även om det var elakt, mot filosoferna.
Citera
2018-10-01, 02:25
  #20
Medlem
Fan vad elit man känner sig när man läser trådstarter som denna!
Citera
2018-10-01, 21:03
  #21
Medlem
Småfolk i Indonesien levde ganska länge samtidigt som människan. De var cirka 1 meter och vägde 30 kilo.
https://www.svd.se/hobbitarna-i-indo...inte-manniskor

Sen tror jag inte att de har någon magisk förmåga eller att någon ond klan försöker dölja att de har funnits.
Citera
2018-10-01, 21:22
  #22
Medlem
Jag har iaf sett en pyssling eller nått i den stilen, mitt på ljusadagen vid ett garage i ett bostads område.

Jag berättade för kompisen jag va hos och pekade medans den drog iväg, han hade sett dessa väsen flertalet gånger och frågade t.o.m hans mamma som instämde med att dom kallade det för trädgårds tomtar.

Grejjen var att dom inte hade nå porslin trädgårdstomtar där dom bodde. 12 år sedan händelsen, minns det som igår.
Citera
2018-10-01, 21:28
  #23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag är helt säker på att åtminstone småfolk existerar för jag har själv sett vad jag säkrast kan beskriva som en "vätte". Jag vet så klart inte vad en sådan egentligen heter men den var lik de bilder på vättar man sett i böcker iallafall. Eller kanske en pyssling för den hade ingen luva som ju vättar ofta verkar ha. Men jag tänker på den som en vätte.

Detta var för ungefär 30 år sedan när jag var runt 10 år gammal. Vi var på besök på min mormors gård i Småland och där fanns inget indraget vatten utan man fick hämta vatten i en brunn på tomten alldeles i skogsbrynet. Man firade ner en stålspann med ett rep och fyllde den och hällde över i en annan spann som man tog med in och ställde på sin plats i köket och sen öste ur med en skopa.

Detta skulle jag ut och göra tidigt en morgon och alldeles vid den stenlagda brunnen såg jag den - vätten. Den var kanske 35 cm hög och klädd i brungrå byxor och kofta/jacka. Det var en man är jag ganska säker på. Han tittade på mig som om skräckslagen i någon sekund och vände sig sen snabbt och pilade in bland träden och var försvunnen.´

Jag sprang in och berättade men blev inte trodd ens av mormor. Det var en hare eller något menade de vuxna. Så jag lärde mig att inte berätta detta och förstod sen att det var en så ovanlig upplevelse att mer eller mindre alla skulle tro jag var knäpp eller att jag ljög. Men jag vet vad jag såg. En av det små folket.

Sen till resten av TS tes om en elit som fångar och plågar de små och gömmer dem för resten av oss tror jag alls inte på. Jag tror de var vanligare förr och helt enkelt lärde sig hur grymma människor kan vara och lärde sig hålla sig undan för oss. Sen i takt med att människan ökat explosionsartat i antal har vi förmodligen trängt undan de små mer och mer. Men de finns ikvar! Eller fanns iallafall för 30 år sedan.
Åh neeej vad synd att du inte fångade honom! Om du hade fångat honom och gnuggat hans mage hade han säkert hickat upp guldpengar eller lett dig till hans guldskatt i änden av regnbågen. Och om du druckit hans blod hade du blivit odödlig.
Rackarns också!



PS.
När jag var tio år såg jag också saker. Änglar, feer, you name it. Det handlar om äventyrslust, kreativ, uppfinningsrik fantasi och de där böckerna jag läste.
Citera
2018-10-01, 21:42
  #24
Medlem
torrenttobbes avatar
Öppna en länk på måfå

In his Encyclopedia of Dubious Archaeology: From Atlantis To The Walam Olum, archaeologist Ken Feder commented "The Ica Stones are not the most sophisticated of the archaeological hoaxes discussed in this book, but they certainly rank up there as the most preposterous."[9]

Önskar med att det skulle finnas tomtar, vore ascoolt, men tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback