Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-23, 16:38
  #1
Medlem
iMPOSTER80s avatar
Hej. Jag har börjat få strul med min internetuppkoppling via wifi:t på min fasta dator och tänkte kolla om det finns någon kunnig här som kanske har en lösning.
Jag sitter på en 100/10 fiberlina och har en Asus RT-AC68U med senaste Merlin på.
Min fasta dator som kör Win 10 kopplas upp via 2.4 GHZ då nätverkskortet är lite äldre i den.
Problemet är att i princip hela tiden så har jag extremt slö och instabil uppkoppling. Det kan ta 10-15 sekunder innan den ens kan komma åt de flesta hemsidor och laddar sedan dem väldigt långsamt. Ofta så kan den inte ens komma åt hemsidorna.
Men då och då så blixtrar uppkopplingen till och allt går precis så snabbt som det brukade göra. Detta problem uppmärksammade jag först för ca 3 månader sedan och har mig veterligen inte gjort någon ändring i inställningar eller utrustning.
Jag har testat att koppla andra enheter till 2.4 nätet och dom verkar fungera som dom skall. Har testat att byta DNS server till Googles utan framgång för att pröva om problemet är där.

Är det någon som har någon bra tanke på vad problemet kan vara?
Mvh iMPOSTER
Citera
2018-07-23, 16:43
  #2
Medlem
Jag har haft liknande problem ..iofs minns jag det nog som att jag hade problem med de flesta enheterna över wifi. Jag fick detta ganska omgående efter att ha uppgraderat till den då senaste Merlin versionen för en AC68U.

Pröva o backa en version till näst senaste AC68U Merlin versionen.
Citera
2018-07-23, 18:33
  #3
Medlem
iMPOSTER80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpius
Jag har haft liknande problem ..iofs minns jag det nog som att jag hade problem med de flesta enheterna över wifi. Jag fick detta ganska omgående efter att ha uppgraderat till den då senaste Merlin versionen för en AC68U.

Pröva o backa en version till näst senaste AC68U Merlin versionen.

Testade med förra versionen och senaste Betan men samma problem som förut. Testade även att koppla upp datorn till leverantörens Router som är bryggad till min Asus Router och även där är internet struligt på samma sätt.
Det känns som att det är något lokalt på datorn iom att övriga datorer fungerar samt att datorn strular på en annan router också.
Citera
2018-07-23, 23:26
  #4
Medlem
Då kan det ju vara bra att ändra drivrutinen på den datorn för det trådlösa kortet , antingen till ett äldre eller nyare , vilket som. En förändring helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback