Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-23, 16:24
  #1
Medlem
phosphors avatar
Efter många års datoranvändande har jag börjat få ont i båda händerna, framförallt mushanden. Jag har hittat en del bra prylar på nätet men det mesta finns bara tillgängligt i USA och kostar en oacceptabel summa pengar om man inkluderar frakten till Sverige. Vad kan ni tipsa om som finns tillgängligt inrikes?
Citera
2018-07-23, 16:34
  #2
Medlem
Nu vet jag inte på vilket sätt du är besvärad , men jag använder Logitechs lite större möss så att man kan lägga hela handen på musen och som bär upp hela handen. Annars är det ju oftast vanligast att handflatan hänger i luften medans fingrar och nedre delen av handflatan får avlastningen.

Gå ut i några butiker och pröva dig fram till någon muss där du kan ha handen liggande på den och som då stöttar hela handen inkl handflatan så att inget hänger i luften.

Jag använder en äldre modell av denna men den är väldigt lik.

https://www.logitech.com/sv-se/produ...2s-flow?crid=7
Citera
2018-07-23, 21:14
  #3
Medlem
phosphors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warpius
Nu vet jag inte på vilket sätt du är besvärad , men jag använder Logitechs lite större möss så att man kan lägga hela handen på musen och som bär upp hela handen. Annars är det ju oftast vanligast att handflatan hänger i luften medans fingrar och nedre delen av handflatan får avlastningen.

Gå ut i några butiker och pröva dig fram till någon muss där du kan ha handen liggande på den och som då stöttar hela handen inkl handflatan så att inget hänger i luften.

Jag använder en äldre modell av denna men den är väldigt lik.

https://www.logitech.com/sv-se/produ...2s-flow?crid=7

Tack för rekommendationen! Jag tror att jag håller på att utveckla karpaltunnelsyndrom-liknande besvär med smärta i underarmen och konstiga känslor i händerna efter långvarigt tangenttryckande och musklickande. Befinner mig förmodligen i ett tidigt skede, så det är viktigt att jag skaffar ett tangentbord och framförallt en mus som kan minska symptomen eller rentav eliminera dem.
Citera
2018-07-27, 09:23
  #4
Medlem
kinky_Ms avatar
Har prövat många ergonomiska möss men ingen slår Evoluent Vertival mouse. Dyrt men jag skulle inte gå tillbaka till en vanlig mus efter en vecka med den här.
Citera
2018-08-06, 23:21
  #5
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Efter många års datoranvändande har jag börjat få ont i båda händerna, framförallt mushanden. Jag har hittat en del bra prylar på nätet men det mesta finns bara tillgängligt i USA och kostar en oacceptabel summa pengar om man inkluderar frakten till Sverige. Vad kan ni tipsa om som finns tillgängligt inrikes?
Jag har faktiskt glidit in lite på samma banor som dig nyligen. Vissa dagar kan jag få lite ont i handleden (musarmen) när jag lutar mig mot handen eller påfrestar den på vissa sätt.
Jag har kört med med en Steelseries Rival 300 i ungefär 5 år nu, men efter att jag börjat studeta på universitet så har mitt spelande minskat och idag så blir det knappt något av. Med de här två sakerna i åtanke kollade jag omkring på internet och tillslut hittade jag Logitechs MX serie; mer specifikt MX Master. Jag såg mig om efter recensioner och tester och denna musen såg verkligen lovande ut.

I onsdags beställde jag MX Master 2S från Logitechs egna sida. Fick till ett hyfsat rimligt pris då studentkortet gav mig 35% hos Logitech, vilket jag passade perfekt. Musen är inte den mest ergonomiska mus som finns, men den ska tydligen vara på väldigt god väg. Den kommer troligen komma fram imorgon för uthämtning. Återkommer med snabb återkoppling här då.

Om det, som du säger, kan vara Carpal Tunnel Syndrome som du har utvecklat, så skulle jag nog råda för ergonomi fullt ut. Som tidigare skrev, Evoluent Vertival mouse. Tycker dock Logitechs produkt var lite mer intressant och verkade vara det bästa av två världar. Kommer givetvis lägga undan min Rival till tillfällen jag spelar igen
Citera
2018-08-09, 00:53
  #6
Medlem
Fancyfruits avatar
Nu har jag haft min Logitech MX Master 2S i ca ett dygn. Svårt att säga precis vad jag känner redan, men hittills har jag nästan bara goda intryck. Det största felet, eller problemet, snarare, med musen måste jag säga är att efter ha använt en sladdburen spelmus i många år har jag vant mig vid snabb svarstid och hög precision, är det här något som fattas hos MX:n. Det här är givetvis något som inte bara den här trådlösa musen lider av, utan alla andra också. Det här är knappt eller inte alls märkbart av de flesta, utan endast av den kräsna. Eftersom jag endast använt musen i totalt 7 timmar hittills så kommer jag troligen vänja mig efter tid.

Eftersom jag skriver i den här tråden är självklart en återkoppling ur ergonomisk synpunkt som är huvudsaken. Jag tänkte precis innan jag lade handen på musen att "nu ska jag allt känna hur underbart skön den är, som alla säger". Det var inte precis det jag upplevde vid första ögonblicket. Det här var lite underligt tyckte jag, efter allt gott jag hört om den. Jag tänkte att "jag måste nog jobba in musen, låta den växa på mig". Det blev allt lite bättre efter några timmars användande, men inte något stort. Det var när jag skulle testa min gamla mus igen som jag märkte skillnaden; "den här musen är ju helt platt..." (om min Rival 300). Det var då jag verkligen kände den stora skillnaden på mössen.

Det finns även fler mycket prositiva saker med musen. Några exempel är steglös scroll vid behov, mycket skön att klicka med (vänster/höger-klick). De här knapparna är väldigt "klickiga" och man får ett bra svar när man trycker ned dessa. Sidscrollen är ett stort plus om du grejar mycket i bild eller videobehandligsprogram och är också "viktbelagd". Den är alltså lite trög om man så vill. De här är saker jag hittills haft någon sorts användning av men det finns givetvis många fler funktioner. I slutändan, en kvalitativ mus som jag redan nu känner att jag kommer trivas med.

Ur ren ergonomisk aspekt är musen väldigt skön och jag har inte kännt någon som helst verk eller ont i armen eller handen. Vill understryka igen att jag använt musen i ca 7 timmar, så ingen erfarenhet är huggen i sten. Känslan är ett MX Master 2S är en mus som kommer växa på mig och i lång sikt bättra och underlätta datoranvändandet.
Citera
2018-08-14, 16:37
  #7
Medlem
annanmedlems avatar
Det finns ju knappt några sådana här produkter längre.

https://www.keyboardco.com/keyboard/...-keyboards.asp
https://www.netonnet.se/art/dator/da...e/195368.8893/

https://www.netonnet.se/art/dator/da...p/195366.8927/
https://dxshop.se/datortillbehor/log...trackball-m570
Finns ju också.
Citera
2018-10-05, 14:33
  #8
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phosphor
Efter många års datoranvändande har jag börjat få ont i båda händerna, framförallt mushanden.
Jag hade problem med musarm och köpte en RollerMouse Red Plus och det är den bästa lösningen jag hittat. Händerna hålls i mitten och inte ut till höger vilket hjälper väldigt mycket.

Första dagarna känns det ovant med rullmus men när du vant dig är det inga problem. Den finns att köpa i sverige i flera butiker. Ja, den kostar men det är det värt för att få bort så gott som all smärta.

https://contourdesign.se/product/rol...e-red-red-plus
Citera
2018-10-05, 18:59
  #9
Medlem
Duerfs avatar
Jag har använt Evoluent Vertical Mouse (numera den mindre modellen då standardmodellen är ganska stor) i tio år och aldrig haft känning av något trots intensivt arbete vid datorn.
Citera
2018-11-27, 23:11
  #10
Medlem
Jag använder dagligen Microsoft Ergonomoc Sculpt på jobbet. Har gjort det i ett par år och jag är helnöjd, framförallt älskar jag tangentbordet. Rekommenderas!

https://www.netonnet.se/art/dator/da...4aAlMcEALw_wcB
Citera
2019-01-26, 18:38
  #11
Medlem
Logitech MX518 och alla nya versioner de gjort med samma design. Bästa någonsin, no doubt, sjukt bra hållbarhet men dessvärre bara 2st extraknappar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback