Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-23, 14:20
  #1
Medlem
Tjena! Tänkte höra vad som krävs för att få medicinsk cannabis?
Jag hatar att ta tabletter och jag röker på dagligen för att det hjälper mig mot smärta, ätstörningar, depression, självmordstankar och sömnsvårigheter. Finns det någon chans för mig att få recept på medicinskt?
Citera
2018-07-23, 14:21
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyydfu
Tjena! Tänkte höra vad som krävs för att få medicinsk cannabis?
Jag hatar att ta tabletter och jag röker på dagligen för att det hjälper mig mot smärta, ätstörningar, depression, självmordstankar och sömnsvårigheter. Finns det någon chans för mig att få recept på medicinskt?

Prata med din husläkare om det!
Citera
2018-07-23, 14:41
  #3
Avstängd
Halloween2s avatar
Vet inte vad som krävs för det men säger du det till läkaren som du skrev här kommer du knappast få röka för det.
Citera
2018-07-23, 14:53
  #4
Medlem
Sqrbankens avatar
Visste faktiskt inte att det ens var en grej ännu i Sverige. Alltså brass på recept? Intressant.

Nu vet jag inte hur du får tag på ditt cannabis men varför inte fortsätta på den vägen och skita i att blanda in sjukvården? Har bekanta utan varken pengar eller gröna fingrar som odlar sitt eget tämligen fort och tämligen enkelt och framförallt billigt.

Sen att det luktar som random bakgata i Amsterdam varje gång man öppnar deras lägenhetsdörr är en annan femma.

Jag hade odlat själv om det inte vore för att cannabis biter elakt på mig. Får sjuhelvetes ångestpåslag istället för den lugnande effekt de flesta andra tycks få.
Citera
2018-07-23, 15:01
  #5
Medlem
Klä dig normalt inte som en pundare. Klaga på smärtor och att inget hjälper. Ta efter ett par besök upp att du läst på internet efter lösningar och du hittat information om medicinsk cannabis.

Det är väll det man kan göra men tror det nästan är lönlöst att ens försöka i Sverige.

Beställ några frön och börja odla, om du torskar så kan du ta av tröjan i cellen och hänga dig för ett liv utan cannabis är ändå inget att ha!
Citera
2018-07-23, 16:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Visste faktiskt inte att det ens var en grej ännu i Sverige. Alltså brass på recept? Intressant.

Nu vet jag inte hur du får tag på ditt cannabis men varför inte fortsätta på den vägen och skita i att blanda in sjukvården? Har bekanta utan varken pengar eller gröna fingrar som odlar sitt eget tämligen fort och tämligen enkelt och framförallt billigt.

Sen att det luktar som random bakgata i Amsterdam varje gång man öppnar deras lägenhetsdörr är en annan femma.

Jag hade odlat själv om det inte vore för att cannabis biter elakt på mig. Får sjuhelvetes ångestpåslag istället för den lugnande effekt de flesta andra tycks få.
Prova bruning istället. Brukar bli så nojjig på grönt så håller mig egentligen mest till bruning. Men jag har funderat på att odla eget men vet inte vart jag kan få tag på frön.
Citera
2018-07-23, 18:30
  #7
Medlem
Blocktorsks avatar
Det är nog kört för dig att få Sativex, som läkemedlet heter i Sverige, förskrivet av läkare för de symtom du beskriver. Enligt denna artikel från Läkemedelsverket från 2017 har endast två licenser utfärdats i Sverige. Enligt FASS används läkemedlet för att lindra symtom kopplade till MS.

https://lakemedelsverket.se/malgrupp...tva-patienter/

http://www.fass.se/LIF/product?userT...20101019000051
Citera
2018-07-24, 11:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Visste faktiskt inte att det ens var en grej ännu i Sverige. Alltså brass på recept? Intressant.

Nu vet jag inte hur du får tag på ditt cannabis men varför inte fortsätta på den vägen och skita i att blanda in sjukvården? Har bekanta utan varken pengar eller gröna fingrar som odlar sitt eget tämligen fort och tämligen enkelt och framförallt billigt.

Sen att det luktar som random bakgata i Amsterdam varje gång man öppnar deras lägenhetsdörr är en annan femma.

Jag hade odlat själv om det inte vore för att cannabis biter elakt på mig. Får sjuhelvetes ångestpåslag istället för den lugnande effekt de flesta andra tycks få.

Det du vill ha är CBD, det motverkar ångesten och nojigheten. Trodde först att cbd inte funkade, men jävlar asså nu får jag en helt annan upplevelse när jag röker. Lugnare, ingen paranoia, "Everything is gona be alright" känsla.
Kan rekommendera antingen att ta CBD olja före röket eller köpa en strain med högre CBD halt.
Citera
2018-07-24, 13:03
  #9
Medlem
Går att beställa medicinsk cannabis utan recept (cbd weed) från England och Scweiz lagligt. Beställde mitt från UK utan problem!
Citera
2018-07-31, 04:37
  #10
Medlem
En person har precis blivit beviljad medicinsk cannabis:
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/do...n-5034050.aspx
Citera
2018-07-31, 06:26
  #11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktorsk
Det är nog kört för dig att få Sativex, som läkemedlet heter i Sverige, förskrivet av läkare för de symtom du beskriver. Enligt denna artikel från Läkemedelsverket från 2017 har endast två licenser utfärdats i Sverige. Enligt FASS används läkemedlet för att lindra symtom kopplade till MS.

https://lakemedelsverket.se/malgrupp...tva-patienter/

http://www.fass.se/LIF/product?userT...20101019000051
Blir väldigt fundersam på vad som står där, en läkare har ju fri förskrivningsrätt.
Vilket betyder att allt läkaren behöver är antingen beprövad erfarenhet eller forskning och fakta.
Men läkare är livrädda för cannabis och den medicinska delen, frågan är varför då det inte finns mycket logik till detta.

Det största hindret för Sativex är priset på medicinen skulle jag tro, då den har ett obscent pris.
Men att om tex jag lyckas övertyga min doktor om att skriva ut, så måste man ha en ansenlig inkomst för klara av att konsumera sin medicin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback