Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-23, 13:56
  #1
Medlem
Hej!

Jag var på en restaurang som jag ibland brukar besöka, jag är stammis där.

Jag beställde min gamla vanliga rätt och som bonus, fick jag gratis mål att prova i en liten skål. Det var blandad med grönsaker och någon nudel liknade mat i skålen. Jag har ingen aning om vad det var.

Skulle det bli knasigt och gå dit dagen efter, liksom idag och fråga vad det var för någonting. Eller bör jag vänta tills nästa gång jag tänker besöka ställen och samtidigt beställa en rätt?

Känns fel och pinsamt att bara gå till restaurangen och fråga vad det var för någonting och sedan bara gå därifrån.


Om ni kanske skulle råka veta vad det var för någonting, så skall jag försöka beskriva det: Det var som en nudel. Lång, däremot var det väldigt smal, smalare än vanliga nudlar. Kändes mer som om det var någon form av grönsak egentligen. Den var god och vit, vill jag minnas.

Tack på förhand!
Citera
2018-07-23, 13:59
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Hej!

Jag var på en restaurang som jag ibland brukar besöka, jag är stammis där.

Jag beställde min gamla vanliga rätt och som bonus, fick jag gratis mål att prova i en liten skål. Det var blandad med grönsaker och någon nudel liknade mat i skålen. Jag har ingen aning om vad det var.

Skulle det bli knasigt och gå dit dagen efter, liksom idag och fråga vad det var för någonting. Eller bör jag vänta tills nästa gång jag tänker besöka ställen och samtidigt beställa en rätt?

Känns fel och pinsamt att bara gå till restaurangen och fråga vad det var för någonting och sedan bara gå därifrån.


Om ni kanske skulle råka veta vad det var för någonting, så skall jag försöka beskriva det: Det var som en nudel. Lång, däremot var det väldigt smal, smalare än vanliga nudlar. Kändes mer som om det var någon form av grönsak egentligen. Den var god och vit, vill jag minnas.

Tack på förhand!

Glasnudlar?
Citera
2018-07-23, 14:03
  #3
Medlem
Jo nog var det glasnudlar minsann men ingen fråga är pinsam om du inte gör den pinsam
Citera
2018-07-23, 14:04
  #4
Medlem
Memmajemmas avatar
Tror oxå det var glasnudlar. Har restaurangen en hemsida med meny? Tycker inte alls det är pinsamt att fråga dem vad det var.
Citera
2018-07-23, 14:55
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Ett tips är att bara skriva på Messenger istället om restaurangen har det. Slipper du gå till restaurangen för att få svaret plus att du får receptet i skriftlig form
Citera
2018-07-23, 15:03
  #6
Medlem
2560ps avatar
Pinsamt? Hade jag varit krögare hade jag tagit det som en otroligt fin komplimang om en gäst kom tillbaks och var så begeistrad över min mat! Jag tycker du ska gå dit. Att du till och med går dit utan annat ärende än att berömma maten är ju bara ett plus!
Citera
2018-07-23, 15:03
  #7
Medlem
Jag har gjort just detta, gick till restaurangen dagen efter och frågade efter receptet. Det blev ett mycket trevligt samtal. Kocken kom ut, bjöd in mig till köket (egentligen inte tillåtet) och gick igenom receptet. Det är smickrande för en kock om någon tycker om något då mycket att man frågar efter recept.
Men gå dit när det inte är som mest att göra.
__________________
Senast redigerad av Farmor52 2018-07-23 kl. 15:07.
Citera
2018-07-23, 15:13
  #8
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag har gjort just detta, gick till restaurangen dagen efter och frågade efter receptet. Det blev ett mycket trevligt samtal. Kocken kom ut, bjöd in mig till köket (egentligen inte tillåtet) och gick igenom receptet. Det är smickrande för en kock om någon tycker om något då mycket att man frågar efter recept.
Men gå dit när det inte är som mest att göra.

Eller hur! Jag gick in på en lokal nyöppnad pizzeria när jag hade vägarna förbi några dagar efter jag köpt min första pizza där. Jag sa bara att det var den bästa pizzan jag ätit i stan, sen gick jag ut igen (vi har inte många bra pizzerior här). De blev jätteglada
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback