Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-20, 09:03
  #25
Medlem
Tror det var när jag var runt 10 år.
Jag hade länge velat ha en Lego Tech Shuttle, men oavsett hur mycket jag tjatade på mina föräldrar så fick jag bara svaret: "Du får spara dina pengar". Så jag sparade månadspengen, slutade köpa massa småskit som jag annars alltid gjorde, osv.

Sen, efter ett lång tag, när lite födelsedagspengar hade trillat in, så köpte jag äntligen legot.
Jag var så glad, så lycklig i flera dagar, till o med veckor.

Men efter började jag fundera på om det var värt det. De pengarna jag hade spenderat på legot(över 1000kr runt år 1995) var väldigt mycket, och det kanske inte var värt det. I och med att det tog så lång tid att spara ihop pengarna, kändes det tomt att inte ha något kvar i sparbössan.

Efter det så började jag spara mer på allvar, mamma öppnade ett fontkonto(vilket nu i efterhand var en jefla förlust), och övervägde varje köp av leksaker.
Citera
2018-08-20, 09:11
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Blott runt 25 och jag har redan gått igenom att se värdet av pengar och sen vidare i nästa fas - värdet av tid.

Att jobba både heltid och övertid är ett slavliv på nödvändigt ont. Jag har pluggat samt jobbat hårt och mycket under de få år jag varit igång. Jag har landat i en livsslutsats att löpande utgifter ska hållas låga, Låga, LÅGA! Dock så: "Mycket pengar gör dig inte lyckligare, men inga pengar gör dig definitivt olycklig"

Jag har sänkt min livsstandard men fått en sån jävla skjuts i livskvalité.
Bor i en liten villa ett stenkast från tätorten som tidigare bara använts som sommarbostad. Ambitionen är dock att det ska vara ett fullvärdigt hus inom något år och sakta har det börjat ta form.

Grundvärme på 15 grader under vintern och vill man ha det komfortabelt så eldar jag i den nyinsatta kakelugnen. Under hela året får man spana efter ved, då folk som ska fälla träd på sina tomter och behöver forsla bort. Där spar man in på gymkortet samtidigt som man får arbeta som en man!
Matavfall går i komposten som går till nya grödor. På så vis har man färskt grönt sommaren lång och de finaste blomrabatterna bland mina jämnåriga vänner.
Att bygga upp kåken och rusta tomten har blivit huvudintresset, och året runt slänger man ett öga på byggarbetsplatser, får gratis spillvirke, kakel, sten med mera som till slut är en hel altan/lusthus/mur/renovering.

Kan man inte - Så lär man sig. Blir det fel så svär man och gör om.

Att ens lediga tid sakta kan omvandlas till kapitalvärde (kåken blir bättre) känns underbart, samtidigt som man kan ta en kopp kaffe spritt språngande naken i soluppgången eftersom huset ligger frilagt från grannar och alla bekymmer det för med sig.

Kanske är lite off topic, men delar min livsfilosofi på pengar och tid - Trots allt hör de ihop.

Livet!

Du är alltså en sån där hemmafixare som alla ler i mjugg åt? =)

Om du mår bra av din grej, men försök inte lura mig att det ser bra ut.
Citera
2018-08-26, 14:34
  #27
Medlem
Hmm, har nog inte insett dess VERKLIGA värde ännu (jag är korkad med andra ord).

Har man INGA pengar är livet inget kul (så pass har jag lärt mig), man kan kastas in i dåliga situationer/nödlösningar.
Citera
2018-08-26, 14:38
  #28
Medlem
Denoms avatar
Finns inget riktigt värde i fiatvalutor, men du kanske aldrig kommer inse det.
Citera
2018-08-26, 14:38
  #29
Medlem
NonCompliances avatar
När jag såg all bullshit i samhället.
Citera
2018-08-26, 14:39
  #30
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Finns inget riktigt värde i fiatvalutor, men du kanske aldrig kommer inse det.


Vad är "riktigt" värde då? Ungefär som att säga att det inte finns något riktigt värde i ett engångsknull. Men det beror ju på intentionen...
Citera
2018-08-26, 14:45
  #31
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Vad är "riktigt" värde då? Ungefär som att säga att det inte finns något riktigt värde i ett engångsknull. Men det beror ju på intentionen...
Ja det finns ingenting som garanterar något underliggande värde för fiatvalutor.
Citera
2018-08-26, 19:04
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrkoon
när fattade ni att det inte bara är siffror på internetbanken som man låter gå minus på skitsaker?

Jag insåg pengars värde redan innan det fanns Internetbanker.
Citera
2018-08-26, 23:05
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja det finns ingenting som garanterar något underliggande värde för fiatvalutor.

Nej men så länge majoriteten anser det har ett värde så är det riktigt värde
Citera
2018-08-27, 11:58
  #34
Medlem
Det tog ganska lång tid tyvärr, levde ett tag under Magnus Ugglas slogan Kung för en dag, fast jag köpte massa onödigt krims krams och åt god mat för pengarna.
Idag har jag nått mina första 100.000kr i sparande men kommer snart få leva på Akassa, dock är jag väldigt ekonomisk numera så tror inte det blir något problem i sig.
Jag ska försöka spara ihop till 1 miljon, det är mitt nästa mål även om det tar 15 år.
Pengar är helt klart en trygghet i vardagen men inget bra motto på välbefinnande.
Man måste ibland göra roliga saker också, som att åka ut och resa.
Citera
2018-08-30, 11:13
  #35
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Blott runt 25 och jag har redan gått igenom att se värdet av pengar och sen vidare i nästa fas - värdet av tid.

Att jobba både heltid och övertid är ett slavliv på nödvändigt ont. Jag har pluggat samt jobbat hårt och mycket under de få år jag varit igång. Jag har landat i en livsslutsats att löpande utgifter ska hållas låga, Låga, LÅGA! Dock så: "Mycket pengar gör dig inte lyckligare, men inga pengar gör dig definitivt olycklig"

Jag har sänkt min livsstandard men fått en sån jävla skjuts i livskvalité.
Bor i en liten villa ett stenkast från tätorten som tidigare bara använts som sommarbostad. Ambitionen är dock att det ska vara ett fullvärdigt hus inom något år och sakta har det börjat ta form.

Grundvärme på 15 grader under vintern och vill man ha det komfortabelt så eldar jag i den nyinsatta kakelugnen. Under hela året får man spana efter ved, då folk som ska fälla träd på sina tomter och behöver forsla bort. Där spar man in på gymkortet samtidigt som man får arbeta som en man!
Matavfall går i komposten som går till nya grödor. På så vis har man färskt grönt sommaren lång och de finaste blomrabatterna bland mina jämnåriga vänner.
Att bygga upp kåken och rusta tomten har blivit huvudintresset, och året runt slänger man ett öga på byggarbetsplatser, får gratis spillvirke, kakel, sten med mera som till slut är en hel altan/lusthus/mur/renovering.

Kan man inte - Så lär man sig. Blir det fel så svär man och gör om.

Att ens lediga tid sakta kan omvandlas till kapitalvärde (kåken blir bättre) känns underbart, samtidigt som man kan ta en kopp kaffe spritt språngande naken i soluppgången eftersom huset ligger frilagt från grannar och alla bekymmer det för med sig.

Kanske är lite off topic, men delar min livsfilosofi på pengar och tid - Trots allt hör de ihop.

Livet!

Där snackar vi!
Jag konsumerar ordentligt mycket. Jag avskyr att spendera pengar men jag älskar att ha saker (nej, Jag tar inga lån för något förutom bostad).
Men riktigt coolt att du lever exakt det liv du vill ha!
Grymt mannen!

Jag lärde mig under tiden jag arbetade på första jobbet, cirka 20 år gammal.
Knegade på som fan och helt plötsligt (inte riktigt) en dag så hade jag 80 tusen kronor på kontot. Hade aldrig sett så mycket pengar på mitt konto förut. Tänkte tillbaka på all tid och möda jag lagt ned på dessa pengar. Det var riktigt mycket jag satsat för dessa kronor.
Det var då jag insåg arbetet bakom pengarna.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback