Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-23, 04:15
  #1
Medlem
Halloj Flashback!

Gick nu i Juni ut gymnasiet som rörmokare, allt har gått bra med både jobb och skola.
Men nu till problemet, det riktiga rörmokarjobbet är så långt ifrån skolan som man kunde ana och det är verkligen skittråkigt (Haha). Inte nog med detta så har jag två kollegor som är riktigt elaka. Visste sedan innan att det är en rätt hård jargong mellan hantverkare men inte på detta viset.
Kollegorna är väldigt tydliga med att säga att man är värdelös och att man borde göra något annat i livet, även fast jag är rätt kunnig för att vara lärling.
Jag har en till kompis som fick jobb på samma ställe, och han upplever inte detta.
Cheferna vet om dessa två kollegors beteende men bryr sig inte.
Värt att tillägga är att jag är uppväxt på bondgård och har möjligheten att ta över den sedan, men vet inte hur jag skall gå tillväga.

Så frågan är då alltså, vad skall jag göra? Sluta jobba efter knappt en månad eller fortsätta bara för att få pengar? Har riktig ångest över att gå till jobbet, dels för jobbet i sig men också pga mina kollegor.

Tack.
Citera
2018-07-23, 04:51
  #2
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
Halloj Flashback!

Gick nu i Juni ut gymnasiet som rörmokare, allt har gått bra med både jobb och skola.
Men nu till problemet, det riktiga rörmokarjobbet är så långt ifrån skolan som man kunde ana och det är verkligen skittråkigt (Haha). Inte nog med detta så har jag två kollegor som är riktigt elaka. Visste sedan innan att det är en rätt hård jargong mellan hantverkare men inte på detta viset.
Kollegorna är väldigt tydliga med att säga att man är värdelös och att man borde göra något annat i livet, även fast jag är rätt kunnig för att vara lärling.
Jag har en till kompis som fick jobb på samma ställe, och han upplever inte detta.
Cheferna vet om dessa två kollegors beteende men bryr sig inte.
Värt att tillägga är att jag är uppväxt på bondgård och har möjligheten att ta över den sedan, men vet inte hur jag skall gå tillväga.

Så frågan är då alltså, vad skall jag göra? Sluta jobba efter knappt en månad eller fortsätta bara för att få pengar? Har riktig ångest över att gå till jobbet, dels för jobbet i sig men också pga mina kollegor.

Tack.

Tyvärr är det osannolikt att det kommer att vända. Kommer ni inte överens nu lär ni inte göra det senare heller. Troligen blir det bara värre. Dessutom lär du inte bli bättre på ditt jobb om du vantrivs.

Dessutom har nog redan chefen frågat dem hur det går för dig (annars gör han det garanterat snart). De har nog svarat att det inte går så bra. Jag skulle rekomendera dig att be din chef att få jobba med några andra för att ni inte fungerar ihop. Finns det någon annan du kan jobba med lär de ge dig chansen, det kostar så mycket tid och pengar för företag att anställa att de hellre ger folk en ny chans än att avskeda om de kan. Är du med i facket bör du absolut kontakta dem också.

Kan du inte byta till att få jobba med andra personer bör du faktiskt säga upp dig tyvärr. Jag beklagar, men det brukar aldrig vända. Annars blir du nog faktiskt uppsagd ändå, p.g.a. vad de sagt/säger till er chef. Men om det är absolut omöjligt att byta internt finn då en ny firma att jobba på och fullgör din lärlingsutbildning. Även om det är tråkigt har du något i reserv att falla tillbaka på om ifall att du blir arbetslös. Eller jobba extra med.

Många jordbrukare har svårt att leva på sitt jordbruk och det blir bara svårare och svårare, det är en utveckling som pågått i nästan 200 år, så det lär inte ändras de närmsta åren tyvärr. Så du kan ändå behöva jobba med något annat vid sidan av. Då är det ju bättre att du har en expertis än att du konkurerar med andra utan någon expertis. Dels är de jobben än mycket tyngre och enformigare, dessutom mycket sämre betalda. Kanske visar det sig då att rörmokare är rätt OK att jobba med om man bara gör det ibland?

Lycka till!

_____________

Edit: Alla jobb känns som skit om man inte trivs med kollegorna. Och alla jobb är bra om man trivs med dem. Hur det är att jobba som rörmokare vet jag ej, men om du får jobba med folk du trivs med lär det i alla fall inte bli sämre än nu. Sedan om det blir kul nog för att du skall vilja fortsätta resten av livet med det vet jag naturligtvis ej. Men du måste först prova att jobba med folk du trivs med innan du kan döma ut det helt tycker jag. Om igen, det kommer inte vända, de kommer inte att börja gilla dig, eller du dem. Jag uttalar mig utifrån över 20 år av erfarenhet av arbetsledning. Jag har aldrig sett ett enda undantag, tyvärr.
__________________
Senast redigerad av Ancistrus 2018-07-23 kl. 05:30. Anledning: Edit
Citera
2018-07-23, 07:32
  #3
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
Halloj Flashback!

Gick nu i Juni ut gymnasiet som rörmokare, allt har gått bra med både jobb och skola.
Men nu till problemet, det riktiga rörmokarjobbet är så långt ifrån skolan som man kunde ana och det är verkligen skittråkigt (Haha). Inte nog med detta så har jag två kollegor som är riktigt elaka. Visste sedan innan att det är en rätt hård jargong mellan hantverkare men inte på detta viset.
Kollegorna är väldigt tydliga med att säga att man är värdelös och att man borde göra något annat i livet, även fast jag är rätt kunnig för att vara lärling.
Jag har en till kompis som fick jobb på samma ställe, och han upplever inte detta.
Cheferna vet om dessa två kollegors beteende men bryr sig inte.
Värt att tillägga är att jag är uppväxt på bondgård och har möjligheten att ta över den sedan, men vet inte hur jag skall gå tillväga.

Så frågan är då alltså, vad skall jag göra? Sluta jobba efter knappt en månad eller fortsätta bara för att få pengar? Har riktig ångest över att gå till jobbet, dels för jobbet i sig men också pga mina kollegor.

Tack.

Sök jobb men behåll jobbet tillsvidare. När jag kom till insikten att byta jobb och bara gjorde det var det bästa jag har gjort. Alternativt om du vill ändra situationen på jobbet måste du ändra dig själv, de andra kommer inte att ändra sig. Enda sättet att få tyst på sånna där människor är att skarpt säga åt dem att man inte får bete sig så och att de kan fortsätta prata med dig när de beter sig som vuxna människor.

Du kan inte få sparken för att du inte accepterar att bli kallad värdelös. Troligen kommer det bli lite tjafs i början, men dessa personer kommer få en nyfunnen respekt för dig.
Citera
2018-07-23, 07:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
Halloj Flashback!

Gick nu i Juni ut gymnasiet som rörmokare, allt har gått bra med både jobb och skola.
Men nu till problemet, det riktiga rörmokarjobbet är så långt ifrån skolan som man kunde ana och det är verkligen skittråkigt (Haha). Inte nog med detta så har jag två kollegor som är riktigt elaka. Visste sedan innan att det är en rätt hård jargong mellan hantverkare men inte på detta viset.
Kollegorna är väldigt tydliga med att säga att man är värdelös och att man borde göra något annat i livet, även fast jag är rätt kunnig för att vara lärling.
Jag har en till kompis som fick jobb på samma ställe, och han upplever inte detta.
Cheferna vet om dessa två kollegors beteende men bryr sig inte.
Värt att tillägga är att jag är uppväxt på bondgård och har möjligheten att ta över den sedan, men vet inte hur jag skall gå tillväga.

Så frågan är då alltså, vad skall jag göra? Sluta jobba efter knappt en månad eller fortsätta bara för att få pengar? Har riktig ångest över att gå till jobbet, dels för jobbet i sig men också pga mina kollegor.

Tack.

Har polare som har haft det precis som du.
De blir kallade en massa saker i början men sen när man varit där ett tag och man visar vad man går för så blir de tysta.
Tror detta är ett extremt vanligt inom den branschen.

Vill du nu söka dig vidare så behövs alltid kunnig personal inom byggvaruhusen typ Bauhaus, Ahlsell, Dahl, Hornbach osv.
Citera
2018-07-23, 08:07
  #5
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
Halloj Flashback!

Gick nu i Juni ut gymnasiet som rörmokare, allt har gått bra med både jobb och skola.
Men nu till problemet, det riktiga rörmokarjobbet är så långt ifrån skolan som man kunde ana och det är verkligen skittråkigt (Haha). Inte nog med detta så har jag två kollegor som är riktigt elaka. Visste sedan innan att det är en rätt hård jargong mellan hantverkare men inte på detta viset.
Kollegorna är väldigt tydliga med att säga att man är värdelös och att man borde göra något annat i livet, även fast jag är rätt kunnig för att vara lärling.
Jag har en till kompis som fick jobb på samma ställe, och han upplever inte detta.
Cheferna vet om dessa två kollegors beteende men bryr sig inte.
Värt att tillägga är att jag är uppväxt på bondgård och har möjligheten att ta över den sedan, men vet inte hur jag skall gå tillväga.

Så frågan är då alltså, vad skall jag göra? Sluta jobba efter knappt en månad eller fortsätta bara för att få pengar? Har riktig ångest över att gå till jobbet, dels för jobbet i sig men också pga mina kollegor.

Tack.
Tyvärr får man väl säga att en del bittra personer anser att det är en klassiker driva med nyanställda på arbetsplatsen. Är väl så de vart välkomnade in på arbetsmarknaden en gång i tiden. Brukar lägga sig efter ett tag, annars är det ett organisatoriskt problem osv.

Tycker du ska bita ihop, lär dig yrket och tjäna pengar. Sen med erfarenhet och referenser får du lätt att hitta nytt arbete om du inte trivs.
Referensen dvs chefen är nästan viktigare än erfarenheten. Nästa arbete du söker kanske kontaktar denna chef och frågar om dig och då är hans svar rätt viktigt... Nä han jobba här nån månad, var väl rätt ok men gnällde på kamrater osv...
Erfarenheten skapar möjlighet till starta eget framöver...

Sen tycker jag inte du ska släppa tanken på ta över gården. Men hur ser planen ut för det? Får du gården som gåva eller blir det stort lån för lösa ut föräldrar/syskon? Eget kapital kommer vara guld värt oavsett hur ni tänkt göra.
Sen går gården leva på för dig och framtida familj om du satsar på den heltid?
Eller är planen köra gården som månskensbonde och arbeta som vanligt?

Om gården inte bär sig ekonomiskt behöver du ett yrke du snabbt kan gå tillbaka till för inte förlora allt. Då kan den erfarenhet du nu har påbörjat vara guld värd.

Brukar säga till folk att gymnasiebetyget söker man första arbetet på, sen söker man på den erfarenhet man har. Skulle du själv som egen företagare anställa en som gått en viss linje på gymnasiet för 17 år sedan, inte haft annat än par månader arbete innan den sa upp sig och vart lantbrukare och nu vill ha jobb på din firma när gården tydligen kk?
Svaret är nej, du är egentligen inte intresserad jobba med detta, du är endast i akut behov av tjäna pengar, du saknar erfarenhet och referenter och har endast en gamal gymnasieutbildning som du söker på och helt okunnig om hur man gör idag=vi får ta kostnaden för lära upp!

Så tipset, härda ut, lär dig arbetet, byt arbetsgivare om du inte trivs eller starta eget framöver, släpp inte tanken på gården men se till att du har en plan för hur du ekonomiskt ska klara det och vad du kan göra ifall det går åt helvete för inte bli av med gården.
Citera
2018-07-23, 08:23
  #6
Medlem
olasvenssons avatar
Finns det andra bolag inom rörläggeri som du kan byta till?

Det arbete som du har idag, måste du arbeta med dessa personer som är dumma mot dig? Gå in till din chef och säg att du vill arbeta med andra kollegor istället.

Mitt tips är att du i alla fall bör ha arbetat som rörläggare såpass länge att du har blivit full-lärd, fullbetald.
Citera
2018-07-23, 08:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
Halloj Flashback!

Gick nu i Juni ut gymnasiet som rörmokare, allt har gått bra med både jobb och skola.
Men nu till problemet, det riktiga rörmokarjobbet är så långt ifrån skolan som man kunde ana och det är verkligen skittråkigt (Haha). Inte nog med detta så har jag två kollegor som är riktigt elaka. Visste sedan innan att det är en rätt hård jargong mellan hantverkare men inte på detta viset.
Kollegorna är väldigt tydliga med att säga att man är värdelös och att man borde göra något annat i livet, även fast jag är rätt kunnig för att vara lärling.
Jag har en till kompis som fick jobb på samma ställe, och han upplever inte detta.
Cheferna vet om dessa två kollegors beteende men bryr sig inte.
Värt att tillägga är att jag är uppväxt på bondgård och har möjligheten att ta över den sedan, men vet inte hur jag skall gå tillväga.

Så frågan är då alltså, vad skall jag göra? Sluta jobba efter knappt en månad eller fortsätta bara för att få pengar? Har riktig ångest över att gå till jobbet, dels för jobbet i sig men också pga mina kollegor.

Tack.
Jag skulle börja med att byta firma. Är det en liten eller en stor stad så att det finns fler firmor att gå till?

/Benny
Citera
2018-07-23, 19:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tyvärr är det osannolikt att det kommer att vända. Kommer ni inte överens nu lär ni inte göra det senare heller. Troligen blir det bara värre. Dessutom lär du inte bli bättre på ditt jobb om du vantrivs.

Dessutom har nog redan chefen frågat dem hur det går för dig (annars gör han det garanterat snart). De har nog svarat att det inte går så bra. Jag skulle rekomendera dig att be din chef att få jobba med några andra för att ni inte fungerar ihop. Finns det någon annan du kan jobba med lär de ge dig chansen, det kostar så mycket tid och pengar för företag att anställa att de hellre ger folk en ny chans än att avskeda om de kan. Är du med i facket bör du absolut kontakta dem också.

Kan du inte byta till att få jobba med andra personer bör du faktiskt säga upp dig tyvärr. Jag beklagar, men det brukar aldrig vända. Annars blir du nog faktiskt uppsagd ändå, p.g.a. vad de sagt/säger till er chef. Men om det är absolut omöjligt att byta internt finn då en ny firma att jobba på och fullgör din lärlingsutbildning. Även om det är tråkigt har du något i reserv att falla tillbaka på om ifall att du blir arbetslös. Eller jobba extra med.

Många jordbrukare har svårt att leva på sitt jordbruk och det blir bara svårare och svårare, det är en utveckling som pågått i nästan 200 år, så det lär inte ändras de närmsta åren tyvärr. Så du kan ändå behöva jobba med något annat vid sidan av. Då är det ju bättre att du har en expertis än att du konkurerar med andra utan någon expertis. Dels är de jobben än mycket tyngre och enformigare, dessutom mycket sämre betalda. Kanske visar det sig då att rörmokare är rätt OK att jobba med om man bara gör det ibland?

Lycka till!

_____________

Edit: Alla jobb känns som skit om man inte trivs med kollegorna. Och alla jobb är bra om man trivs med dem. Hur det är att jobba som rörmokare vet jag ej, men om du får jobba med folk du trivs med lär det i alla fall inte bli sämre än nu. Sedan om det blir kul nog för att du skall vilja fortsätta resten av livet med det vet jag naturligtvis ej. Men du måste först prova att jobba med folk du trivs med innan du kan döma ut det helt tycker jag. Om igen, det kommer inte vända, de kommer inte att börja gilla dig, eller du dem. Jag uttalar mig utifrån över 20 år av erfarenhet av arbetsledning. Jag har aldrig sett ett enda undantag, tyvärr.

Tack så mycket, har pratat med chefen idag och han var väldigt förståelig. Känns betydligt bättre att få jobba med folk man kommer överens med! När man ställer upp allt såhär känns det ju rätt självklart att man borde göra klart lärlingsåren, vilket jag nu faktiskt känner mig sugen på. Gården kommer jag nog ha kvar i vilket fall med eller utan djur.
Citera
2018-07-23, 20:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Tyvärr får man väl säga att en del bittra personer anser att det är en klassiker driva med nyanställda på arbetsplatsen. Är väl så de vart välkomnade in på arbetsmarknaden en gång i tiden. Brukar lägga sig efter ett tag, annars är det ett organisatoriskt problem osv.

Tycker du ska bita ihop, lär dig yrket och tjäna pengar. Sen med erfarenhet och referenser får du lätt att hitta nytt arbete om du inte trivs.
Referensen dvs chefen är nästan viktigare än erfarenheten. Nästa arbete du söker kanske kontaktar denna chef och frågar om dig och då är hans svar rätt viktigt... Nä han jobba här nån månad, var väl rätt ok men gnällde på kamrater osv...
Erfarenheten skapar möjlighet till starta eget framöver...

Sen tycker jag inte du ska släppa tanken på ta över gården. Men hur ser planen ut för det? Får du gården som gåva eller blir det stort lån för lösa ut föräldrar/syskon? Eget kapital kommer vara guld värt oavsett hur ni tänkt göra.
Sen går gården leva på för dig och framtida familj om du satsar på den heltid?
Eller är planen köra gården som månskensbonde och arbeta som vanligt?

Om gården inte bär sig ekonomiskt behöver du ett yrke du snabbt kan gå tillbaka till för inte förlora allt. Då kan den erfarenhet du nu har påbörjat vara guld värd.

Brukar säga till folk att gymnasiebetyget söker man första arbetet på, sen söker man på den erfarenhet man har. Skulle du själv som egen företagare anställa en som gått en viss linje på gymnasiet för 17 år sedan, inte haft annat än par månader arbete innan den sa upp sig och vart lantbrukare och nu vill ha jobb på din firma när gården tydligen kk?
Svaret är nej, du är egentligen inte intresserad jobba med detta, du är endast i akut behov av tjäna pengar, du saknar erfarenhet och referenter och har endast en gamal gymnasieutbildning som du söker på och helt okunnig om hur man gör idag=vi får ta kostnaden för lära upp!

Så tipset, härda ut, lär dig arbetet, byt arbetsgivare om du inte trivs eller starta eget framöver, släpp inte tanken på gården men se till att du har en plan för hur du ekonomiskt ska klara det och vad du kan göra ifall det går åt helvete för inte bli av med gården.

Får göra det, är ju bara två år. Vi har två gårdar och är två syskon, så vi ärver ena var. Eller rättaresagt köper vi ena var. Har funkat att ha en familj här på gården i över tjugo år så det bör funka i framtiden, men man vet ju inte. Sen är det ju mycket jobb att stå själv precis 20+år med en hel gård utan riktig utbildning till det. Men gården kommer jag att ha kvar i vilket fall, med eller utan djur.
Känns bra nu när man fått höra vad andra tycker, är bara att bita ihop!
Citera
2018-07-23, 20:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belgarhuset
Jag skulle börja med att byta firma. Är det en liten eller en stor stad så att det finns fler firmor att gå till?

/Benny

Det är lite av problemet, bor på en ö utan något större utbud av firmor. Och gör man bort sig, då vet alla firmor om det :/
Citera
2018-07-23, 20:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Finns det andra bolag inom rörläggeri som du kan byta till?

Det arbete som du har idag, måste du arbeta med dessa personer som är dumma mot dig? Gå in till din chef och säg att du vill arbeta med andra kollegor istället.

Mitt tips är att du i alla fall bör ha arbetat som rörläggare såpass länge att du har blivit full-lärd, fullbetald.

Pratade med chefen idag och han förstod vad jag menade, han tyckte det lät som en bra ide att jag ist skulle jobba med lite äldre gubbar. Vilket jag höll med om, då dom är trevligare!
Citera
2019-03-04, 10:03
  #12
Medlem
Kravallens avatar
Lånar tråden då jag inte vill skapa ännu en "byta jobb?"-tråd.

Jag är ännu en i raden av alla som behöver lite "mental" vägledning i arbetslivet. Jag har senaste 4-5 åren jobbat med administration/back-office tills i höstas då jag fick en öppning att testa på en "middle-managerposition" i ett globalt bolag. Kan nämnas att jag inte har något personalansvar utan bara ansvar för system vi använder oss av. I mina arbetsuppgifter ingår att driva projekt, driva utvecklingen av våra system framåt och ansvara för alla processer som inköpsavdelningen använder sig av (även ansvar för två KPIer som mäts av globala ledningen). Väldigt brett mao.
Nu efter sex månder på positionen har jag börjat hata det. Jag hatar att sitta i möten och hålla stela powerpoint-presentationer inför människor som inte verkar bry sig.
Det är också väldigt höga krav med extremt hög arbetsbelastning som påverkar mitt mående privat och lönen motsvarar inte detta då jag är anställd som "lågt kvalificerad". Det är också något som påverkar min motivation negativt. I början såg jag det som en väldigt bra chans för mig att utvecklas och få en väldigt bra erfarenhet i mitt CV. Den känslan är långt borta redan. Jag har senaste månaderna mått väldigt dåligt över mitt arbete och det blir bara värre för varje vecka som går.. Det ledde till att jag fick kontakt med en kompis som jobbar på ett spelbolag i stan.

Jag fick efter kontakt med polarens bolag, förra veckan ett erbjudande att joina ett spelbolag och börja på deras kundtjänst och marketingavdelning. Enkla arbetsuppgifter jämfört med nu. Jag var där på intervju och det var en sådan arbetsplats och ledning jag klickade med direkt. Inga slipsar på det kontoret, utan alla anställda står med fötterna på jorden och utsuddad hierarki i korridorerna. Det är ett steg ner på "karriärstegen" (vilket jag skiter fullständigt i). Dock tänker jag mycket på vad andra tycker om mitt val. Min fru säger att OM jag mår dåligt där jag jobbar nu så ska jag byta - men jag vet att hon innerst inne skulle bli besviken. Dock är jag väldigt mån om att jag ska må bra och trivas med vad jag gör. Jag får tom lite högre lön på spelbolaget - men jag måste jobba skift. Jag funkar bra med det, min fru är inte jätteförtjust i det, men ett tag funkar tycker hon. Ett år som högpresterande borde vara nog för att avancera vidare internt tror jag.

+/- tjänsterna

+ Nuvarande tjänst
Meriterande position i CV/karriären
Arbeta på kontorstider
- Nuvarande tjänst
Trivs inte med arbetsuppgifterna
Trivs inte att jobba inom en global organisation
Dålig mental hälsa

+ ev Ny tjänst
Ung och liten organisation med fötterna på jorden
Enklare arbetsupggifter där jag får mer utrymme för mitt liv utanför jobbet
Lite högre lön
- ev Ny tjänst
Jobba skift
Steg ner på karriärstegen och folk kan vara dömande

Några moraliska tips eller tanketips från andra som varit i liknande situationer kanske?
Hur ska man tänka och vad är egentligen rätt och fel? Ska man bara "acceptera" det jobb man har och slita och lida tills man mentalt är avtrubbad och bara kör på för någon form av "belöning" som 50 åring via högre lön? Eller ska man tänka på sin mentala hälsa och varva ner ett tag för att hitta sig själv igen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback