Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-23, 02:05
  #1
Medlem
400Bens avatar
Hej. Rätt upprörd nu men ska försöka förklara.

Spillde ett glas vatten inatt på bordet och på min Iphone 6. Direkt så torkade jag av den med en handduk. Jag satt med den sen en stund och den fungerade som vanligt. Sedan lämnade jag den en stund och laddade den. Inga problem. Satt med den sedan en stund och det gick ner till 2 % i batteri. Så lämnade mobilen en stund och satte den på laddning. Allt normalt än så länge. Men eter en stund märkte jag att mobilen var avstängd och den var en röd markering med en laddare där nere. Nu har jag försökt över en timme men det är hela tiden den där bilden med en liten röd pelare och en laddare. Jag tolkar det som att mobilen ligger nere på 0 % och måste laddas. Men det konstiga är att den där bilden kommer upp när man försöker sätta på telefonen eller när man sätter i laddaren. Så mobilen känner av laddaren eftersom den där bilen börjar lysa när man sätter i laddaren.

Nu undrar jag vad som är fel? Är batteriet eller något förstört?

Kortslutning? Fast då hade inte den där bilden kommit upp?

Sorry för Trådstart men letade en stund men tålamodet räckte inte. Flytta tråden om så behövs.
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2018-07-23 kl. 02:14.
Citera
2018-07-23, 05:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hej. Rätt upprörd nu men ska försöka förklara.

Spillde ett glas vatten inatt på bordet och på min Iphone 6. Direkt så torkade jag av den med en handduk. Jag satt med den sen en stund och den fungerade som vanligt. Sedan lämnade jag den en stund och laddade den. Inga problem. Satt med den sedan en stund och det gick ner till 2 % i batteri. Så lämnade mobilen en stund och satte den på laddning. Allt normalt än så länge. Men eter en stund märkte jag att mobilen var avstängd och den var en röd markering med en laddare där nere. Nu har jag försökt över en timme men det är hela tiden den där bilden med en liten röd pelare och en laddare. Jag tolkar det som att mobilen ligger nere på 0 % och måste laddas. Men det konstiga är att den där bilden kommer upp när man försöker sätta på telefonen eller när man sätter i laddaren. Så mobilen känner av laddaren eftersom den där bilen börjar lysa när man sätter i laddaren.

Nu undrar jag vad som är fel? Är batteriet eller något förstört?

Kortslutning? Fast då hade inte den där bilden kommit upp?

Sorry för Trådstart men letade en stund men tålamodet räckte inte. Flytta tråden om så behövs.

Lätt att vara efterklok, men du skulle inte fortsatt använda telefonen utan lagt den i en påse med ris direkt när du spillt på den. Kan mycket väl ha blivit en kortslutning i telefonen nu.
Citera
2018-07-23, 07:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Hej. Rätt upprörd nu men ska försöka förklara.

Spillde ett glas vatten inatt på bordet och på min Iphone 6. Direkt så torkade jag av den med en handduk. Jag satt med den sen en stund och den fungerade som vanligt. Sedan lämnade jag den en stund och laddade den. Inga problem. Satt med den sedan en stund och det gick ner till 2 % i batteri. Så lämnade mobilen en stund och satte den på laddning. Allt normalt än så länge. Men eter en stund märkte jag att mobilen var avstängd och den var en röd markering med en laddare där nere. Nu har jag försökt över en timme men det är hela tiden den där bilden med en liten röd pelare och en laddare. Jag tolkar det som att mobilen ligger nere på 0 % och måste laddas. Men det konstiga är att den där bilden kommer upp när man försöker sätta på telefonen eller när man sätter i laddaren. Så mobilen känner av laddaren eftersom den där bilen börjar lysa när man sätter i laddaren.

Nu undrar jag vad som är fel? Är batteriet eller något förstört?

Kortslutning? Fast då hade inte den där bilden kommit upp?

Sorry för Trådstart men letade en stund men tålamodet räckte inte. Flytta tråden om så behövs.
Jag har räddat en iPhone genom att lägga den avstängd! i ugnen i ca 40° värme 12 timmar. Är telefonen påslagen så högst 35°.
Citera
2018-07-23, 11:34
  #4
Medlem
400Bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddarn2180
Lätt att vara efterklok, men du skulle inte fortsatt använda telefonen utan lagt den i en påse med ris direkt när du spillt på den. Kan mycket väl ha blivit en kortslutning i telefonen nu.

Kan det verkligen vara kortslutning i mobilen när den där bilden kommer upp när man försöker slå på mobilen eller sätter igång laddaren? Snarare så i sådana fall att modekortet eller batteriet fått kortslutning.

Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag har räddat en iPhone genom att lägga den avstängd! i ugnen i ca 40° värme 12 timmar. Är telefonen påslagen så högst 35°.

Jobbar hela tiden nu och aldrig hemma nästan men får testa det sen
Citera
2018-07-23, 13:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Kan det verkligen vara kortslutning i mobilen när den där bilden kommer upp när man försöker slå på mobilen eller sätter igång laddaren? Snarare så i sådana fall att modekortet eller batteriet fått kortslutning.

Sist jag kollade så var både modekort och batteri en del av telefonen, därav skrev jag kortslutning i telefonen. Jag har ingen aning om vilken del som tagit skada men nåt verkar ju inte fungera till 100%.
Citera
2018-07-24, 11:23
  #6
Medlem
Sinraths avatar
Om jag förstått dig rätt så visar den en lightning sladd från botten av skärmen som går mot en batteri symbol i mitten på skärmen?

Det betyder i så fall att den inte får kontakt med laddaren, i alla fall inte ordentligt. Om det hade fungerat så hade du bara sett batteri symbolen, vilket tyder på att det troligtvis laddar. Min gissning då jag fixar sådana här saker på jobbet är att ditt ladduttag inuti mobilen tagit skada av vätskan och behöver bytas eller rengöras. Det är ingen stort jobb att fixa för en verkstad så länge den inte tagit mer stryk av vätskan, lär kosta ett antal hundralappar. Du kan i bästa fall fixa det genom att ta en tandborste som ingen använder, eller kommer använda efteråt, doppa den i elektronikrengörande sprit (tex Isopropyl säljs på Kjell), skaka av så det inte droppar och föra in strån och borsta försiktigt så långt in i ladduttaget det går. Jobba med det i några minuter och fortsätta doppa och skaka av med ny sprit. Undvik att det flyter runt stora droppar på skärmen, i så fall torka av så det inte rinner in vid kanterna.

Att sätta mobilen i en påse ris gör ingen skada men inte heller särskilt mycket nytta. Sätta i ugnen på väldigt låg temperatur som nämnt ovan går väl an för att torka ut den. Det VIKTIGASTE är att INTE ha mobilen igång efter den blivit blöt. Stäng av den så snabbt det går, om möjligt, och LADDA DEN INTE. Lämna in på verkstad för rengöring/felsökning så kan dom öppna och rengöra insidan.
Citera
2018-07-24, 13:22
  #7
Medlem
Lånar tråden lite,
Har en iphone 7 som jag haft i ca 1,5 år. Funkat pefekt och är pedantskött. Aldrig tappad. Funkade som vanligt tills häromdan jag tog upp den eftet legat på ett bord en stund. En massa vertikala linjer syntes på grå bakgrund. Den svarade inte på kommando. Gjorde reset med vol- och power. Nu är den helt släckt. Vibrerar vid tryck på home-knappen. Jag kan verkligen säga att den inte blivit tappad. Köpt av en apple premium reseller. Vad brukar dom säga/göra i sådana situationer? Jag vill åberopa reklamationsrätt 3 år. Ingen apple care tecknad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback