Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-23, 13:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Japp i ett flertal länder...

Hur har det gått till då? Tog de dina uppgifter o skickar brev eller hur funkar det? Om vi fokuserar på Italien nu..
Citera
2018-07-23, 13:33
  #14
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adastra18
Hur har det gått till då? Tog de dina uppgifter o skickar brev eller hur funkar det? Om vi fokuserar på Italien nu..

I italien har jag aldrig fått böter, men dock Irland, Spanien, Nederländerna, Danmnark, samt Polen.

Dom har tagit mina uppgifter, sen har jag aldrig hört ett jota ifrån dom. (Gav dock självklart en felaktig address som inte existerar.)
Citera
2018-07-23, 16:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adastra18
I Rom fick jag böter på 55 euro på lokala bussen för att jag inte validerade min biljett. Jag köpte alltså en biljett från en kiosk 3 min innan jag steg på bussen men eftersom jag inte visste om att man behövde stämpla den i en maskin (vilket inte en enda person gör) så fick jag böter från en kontrollant som inte visade någon förståelse.

Vad händer om man bara reser tillbaka till Sverige och struntar i boten? Kontrollanten tog mitt namn, personnummer o annan information från mitt ID..

Varför visade du ditt ID-kort?
Citera
2018-07-23, 22:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Varför visade du ditt ID-kort?

De bad mig.. skulle nog ha blivit mycket jobbigare om jag inte visat
Citera
2018-07-25, 13:17
  #17
Medlem
Det där är förmodligen inte böter i rättslig mening. Det var väl inte polisen som du fick det här av utan vid en kontroll av bussbolaget? Då är det en form av avgift som de tagit ut av dig och inte böter.
Det krävs, precis som för t.ex. SL, ett beslut om att du är skyldig att betala beloppet innan de kan begära att beloppet drivs in av dig. De skulle kunna gå vidare genom att ansöka om europeiskt betalningsföreläggande mot dig, men om de tycker det är värt pengarna för det beloppet är nog tveksamt.
Citera
2018-07-25, 14:56
  #18
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
I italien har jag aldrig fått böter, men dock Irland, Spanien, Nederländerna, Danmnark, samt Polen.

Dom har tagit mina uppgifter, sen har jag aldrig hört ett jota ifrån dom. (Gav dock självklart en felaktig address som inte existerar.)
Hur lyckas man få böter i så många länder?
Citera
2018-07-25, 15:07
  #19
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Hur lyckas man få böter i så många länder?

Snurrade mycket, och var väl kanske inte den laglydigaste när man var i början av 20 års åldern...
Citera
2018-07-26, 01:29
  #20
Medlem
Fick böter i Tyskland för ett antal år sen då vi hade åkt utan biljett. Det kom hem en räkning och ett tag senare så kom det en inkassoräkning, betalade inte någon utav dessa och det hände inget mer efter inkassoräkningen. Du kan alltid vänta och se vad som händer men jag tvivlar på att de skickar Kronofogden efter dig.
Citera
2018-07-26, 02:05
  #21
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Testa att skita i att betala. Får du påminnelse är det nog bara att pröjsa
Citera
2018-08-04, 20:12
  #22
Medlem
Foruejsonlys avatar
Det är italien mannen! Du kommer en vacker dag vakna med ett hästhuve i sängen!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback