Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-23, 01:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag är glad jag slipper skiten, det kom som standard på E klass årsmodell 2011, och jag har en årsmodell 2010, - jävligt skönt!

I och för sig kan man stänga av systemet med en knapp, men varje gång man åter startar bilen måste man trycka på knappen igen..

På min andra bil slipper jag start/stopp funktionen av förklarliga skäl.. - men tyvärr har jag samma problematik med den, här aktiveras ett fotgängarskydd i form av ljud varje gång jag startar bilen, och för att stänga av skiten måste jag trycka på en knapp såklart...
Än så länge finns inget lagkrav på "falskt motorljud", tyvärr svårt att bli av med ändå. Finns sådant på min Golf också.
Citera
2018-07-23, 09:21
  #26
Medlem
Paijters avatar
Stänger alltid av funktionen med knappen men aktiverar när jag precis får rött eller när det är kö.
Min svärmor bor i en stad med två miljoner invånare och staden där saknar högerregel och huvudled. I princip trafikljus var 100:de meter. Att inte hennes bils startmotor dött är ett mirakel och jag tänker alltid på den när jag oroar mig för extra slitage med min egna bil.
__________________
Senast redigerad av Paijter 2018-07-23 kl. 09:27.
Citera
2018-07-23, 10:19
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
15 % besparing på bilen i inslaget. Vi Bilägare mätte upp betydligt mindre besparing än så, så lite att funktionen är tämligen meningslös: http://www.vibilagare.se/reportage/s...-sa-smart-1560
I testet användes en Kia Cee´d SW 1.6 EX Komfort, förmodligen från 2010 eller lite äldre.

Se ovanstående för lite siffror.

Hur utfördes testet mer i detalj?
Man verkar inte ha kört samma sträcka utan detta system påslaget och tagit differensen. Här har man bara tagit en schablonsiffra.
Man verkar inte heller ha mätt den exakta mängd bränsle som stoppades in i motorn utan förlitat sig på bilens egen mätutrustning när det kommer till förbrukning.

Personligen tror jag inte det är någon besparing alls om stoppen är mindre än en minut.
Citera
2018-07-23, 15:42
  #28
Medlem
killawifes avatar
Detta har man ju givetvis räknar på och konstaterat att det ger en besparing av bränsle, mindre utsläpp, försumbart slitage jämfört med att inte ha det så det finns inga negativa effekter av det. Jag kan väl säga att första gången jag körde en bil med start/stopp funktion så blev jag smått panikslagen av att motorn dog vid första rödljuset. Men man vänjer sig rätt snabbt.

De flesta bilar skrotas med samma startmotor som sattes i när bilen byggdes så det är knappast ett stort problem. Vi får väl se om en tio år eller så om det gjort nån skillnad på slitaget av dessa.
Citera
2018-07-23, 18:31
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
När jag skulle köpa nytt startbatteri till arbetsbilen frågade försäljaren om bilen hade start/stopp-funktion, när svaret från min sida var nekande mumlade han något om att jag(mitt företag) då sparade en slant.

Likadant när batteriet jävlades på fruns kärra, då fick hon ett nytt på nybilsgarantin, och då sa mekanikern, som är en mycket god vän till mig, och även henne, något om att han var schyst som fixade ett nytt dyrt start/stopp-batteri.

Startbatterierna är alltså av en annan standard, dessutom har jag hört, källa saknas, att startmotorn är specad för mångdubbelt antal starter.

Det brukar vara ett "Enhanced Flooded Battery" eller ett AGM batteri i dessa bilar i kombination med en startmotor som ska klara det större antalet starter. Därtill så finns förstås en elektronisk övervakning som ser till att funktionen stängs av vid för låg laddningsgrad eller om motorn inte är varm ännu.
Citera
2018-07-23, 22:51
  #30
Medlem
Jag såg som av en händelse ett avsnitt av ett konsumentprogram från Australien som var inriktat mot trafik, och enligt dem står och faller hela idén med SoS på den nu utgående testkörcykeln. I den delen som ska simulera stadskörning och som utgör ca 2/3 av hela cykeln så står bilen stilla hela 45% av tiden. Det känns mer som kaotisk jättestad än en mellanstor svensk stad.

Deras gissning var att SoS kommer att bli mindre vanligt nu när körcykeln byts ut mot en mer realistisk cykel. Det kostar mer att montera kraftigare komponenter än vad man kommer att tjäna på SoS. Den som lever får se.
Citera
2018-07-25, 01:27
  #31
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har en subaru levorg från 2016 med SoS.

Jag tycker att vibrationerna känns annorlunda när motorn hoppar igång efter ett automatiskt stopp än när jag startar manuellt på startknappen, även om manuell start sker med motorn varm.

Jag gissar att motorn ställer sig i/nära ÖD i kompressionstakten på en cylinder och att tändkurvan ställs om för att den ska starta med minimal assistans från startmotorn.

Ungefär som rotax har på många skotrar med RER, alltså elektronisk back, man trycker på en knapp på styret, motorn stannar, står still en bråkdel av en sekund och börjar gå baklänges, utan att någon startmotor hjälper till.

Ser förbaskat häftigt ut faktiskt.

Edit: Jag glömde poängen. Jag tror inte att SoS-tekniken "kostar" så mycket rent tekniskt.

Om ni bakspårar min posthistorik framträder bilden av en man som bor lantligt till, således är inte SoS nåt som behövs för mig, min bil loggar hur mycket bensin den har sparat sedan man nollade tripmätaren sist, vilket jag gjorde för länge sedan och då har bilen sparat typ 40 ml bensin.

Däremot såg jag en gång en brandbil stå stilla i närmare 40 minuter med sirener och blåljus i en bilkö med säkert tio tusen bilar i London. En av de mer nervpinande upplevelserna i mitt liv.

Slutsats: miljontals bilpendlare världen över kryper fram i timmar var varje dag, där är SoS-tekniken väl motiverad ffa miljömässigt, tror jag vill säga.
__________________
Senast redigerad av Kennethkvarting 2018-07-25 kl. 01:47. Anledning: Tillägg.
Citera
2018-07-25, 12:34
  #32
Medlem
Görs det på lastbilar är det lönsamt

Teknik som bara finns på personbilar är komfort eller pr
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback