Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-22, 20:21
  #1
Medlem
Att det nu handlade om ett lejon var lite ovanligt, säger samordnaren Lena Råghall till tidningen.

Fast det var med största sannolikhet inget lejon, utan hunden Abbe av rasen leonberger. Det tror ägaren Sven Andersson efter att ha läst om anmälan.

– Inför årets klippning fick jag tipset av en hundinstruktör att Abbe borde klippas som ett lejon. Sagt och gjort och jag blev mycket nöjd med resultatet.

– Visst är min hund Abbe är stor, men ett lejon är nog fyra gånger större.

Ärendet är avslutat och länsstyrelsen kommer inte att gå vidare med det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-nyklippt-hund

Vad är det för jönsar som anmäler en hund?
Citera
2018-07-22, 20:23
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Ha, ha, ha. Man får väl klippa sin hund som man vill. Typiskt svenskar att anmäla.

Ha, ha, ha....
Citera
2018-07-22, 20:26
  #3
Medlem
Studsbolls avatar
Tämligen osmakligt tilltag, men självklart inget brott. Slöseri med samhällets resurser att anmäla dylikt.
Citera
2018-07-22, 20:41
  #4
Medlem
vadsadusadus avatar
Vem fan misstar en hund (om än lejonklippt) för ett lejon? Är folk helt jävla okunniga? Det är inte ens likt ett lejon. Lejonklippning är vanligare av tex pudlar än just lejonberger, men inte helt ovanligt av både katt och hundraser.
Citera
2018-07-22, 20:42
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ett stressat lejon på promenad i koppel. Det fick en privatperson att göra en anmälan till Länsstyrelsen i Östersund.

Åke Netterström, chef för Frösö Zoo, visste inte vad han skulle tro när han fick anmälan.

– Jag har blivit anmäld och anklagad för mycket, men det här tar nog priset, sade han till op.se.

https://unv.is/aftonbladet.se/nyhete...-nyklippt-hund
Citera
2018-07-22, 20:45
  #6
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Tämligen osmakligt tilltag, men självklart inget brott. Slöseri med samhällets resurser att anmäla dylikt.

Osmakligt?? Varför?
Citera
2018-07-22, 23:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Är folk helt jävla okunniga?

Ja. Tyvärr.
Citera
2018-07-22, 23:01
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Osmakligt?? Varför?

För att i Sverige ska man ta hänsyn till den absolut lägsta nivån av kränkthet som kan förekomma i samhället. Det är samma mekanismer som gör att man inte vågar säga hej till en kvinna (om man är vit man) och affärer tar bort griskött från sortimentet. Dessutom har anmälningsbenägenheten ökat i stort eftersom folk behöver spänning i livet. Vissa får det genom att bussa myndigheterna på andra.
Citera
2018-07-22, 23:04
  #9
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Osmakligt?? Varför?

En fin hund blev klippt på ett sätt som får den att se löjlig ut. Jag likställer det med att färga pälsen eller klä dem i fåniga kläder som en del hundägare pysslar med. Osmakligt.
Citera
2018-07-22, 23:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En fin hund blev klippt på ett sätt som får den att se löjlig ut

Hunden kanske gillar klippningen.
Citera
2018-07-22, 23:07
  #11
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lesrec
Hunden kanske gillar klippningen.

Fullt möjligt. Hundar brukar inte se sig i spegeln så mycket.
Citera
2018-07-22, 23:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Hundar brukar inte se sig i spegeln så mycket

Säkert skönt att slippa pälsen i sommarvärmen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback