Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-27, 11:07
  #37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Även om jag ber att få fundera och återkomma kan vara en onödig tagg i vänskapen, det blir ju uppenbart att jag kanske inte är så sugen.

Men det är ändå ett socialt samspel, och är du inte sugen att gå har du möjlighet att säga det på ett sätt som din polare förstår. Att bara skicka SMS med, nej tack, eller endast i skriftlig form, hur inlindat man än formulerar det kan väl vara en mycket större tagg i vänskapen där man inte ens visar att man är intresserad av att lyssna eller prata.

Citat:
Vidare kan man ju säga att om jag utan förvarning brakade in vid ditt frukostbord, ditt biobesök eller mitt i konferensen och vibrerade och pep högt och gällt för att påkalla din uppmärksamhet, skulle du verkligen inte tolka det som extremt ohyfsat?

Det är skillnad, en telefon idag går att stänga av. En människa som kraschar en social situation kan man inte göra det med.
Citera
2018-07-27, 17:21
  #38
Medlem
Vill man inte bli störd med samtal så slår man helt enkelt av ljudet hur svårt kan de va?

Förövrigt tycker jag att ringa upp är överlägset bäst då man mycket lättare och snabbare kan komunicera med vederbörande.
Kör personligen med hand free och tycker de är hur skönt som helst när jag kan kommunicera med folk samtidigt som jag jobbar, tränar, kör bil, osv.
Sen på kvällen om man ligger och chillar framför någon film så kan man sitta och skriva.
Sms tycker jag funkar bäst som påminnelser till folk då det sparas.
Citera
2024-02-17, 17:37
  #39
Medlem
Vad tycker ni om folk som nästan dagligen ringer med högtalartelefonen på och pratar ibland i timmar samtidigt som de torkar golvet, promenerar efter hårt trafikerad väg, diskar, kissar, borstar tänderna, pratar med personalen på ICA, m.m, m.m. Jag har fått öronsusningar av allt oljud. Påpekar detta gång på gång men det bara fortsätter. Är jag oartig som känner en inre ilska över beteendet?
__________________
Senast redigerad av MikeVronsky 2024-02-17 kl. 17:43.
Citera
2024-02-17, 21:38
  #40
Moderator
Popesizes avatar
Flyttar över tråden till ett bättre forum

Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Relationer och samlevnad
/Moderator
Citera
2024-02-18, 00:26
  #41
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeVronsky
Vad tycker ni om folk som nästan dagligen ringer med högtalartelefonen på och pratar ibland i timmar samtidigt som de torkar golvet, promenerar efter hårt trafikerad väg, diskar, kissar, borstar tänderna, pratar med personalen på ICA, m.m, m.m. Jag har fått öronsusningar av allt oljud. Påpekar detta gång på gång men det bara fortsätter. Är jag oartig som känner en inre ilska över beteendet?

Jag ringer gärna både jobbsamtal och privata samtal när jag är kör i bilen (perfekt när man har några timmars tjänsteresa på motorväg), eller när jag är ute och går med hunden. Händer även att jag är med på Teamsmöten när jag kör eller promenerar med hunden, men då är jag tydlig med att jag har dessa begränsningar.

Skall jag dock hålla en presentation, eller väldigt aktivt leda ett viktigt möte, så ser man ju till att sitta vid datorn (kanske man delar någon PP eller annat dokument då).

Finns annars inget rätt eller fel; olika sätt att kommunicera kompletterar varandra och passar bra för olika syften. Ibland passar SMS eller chat (tex. Teams, Slack) bättre, ibland mail bättre, ibland voice-samtal (telefon, Teams, Slack, Zoom) eller videosamtal (FaceTime, Teams, Slack, Zoom) bättre.

Och hör och häpna, för viss kommunikation och möten passar att träffas IRL bäst.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback