Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-22, 16:00
  #1
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Vet inte om det är en livsstilsfråga, men hittade inget bättre forum.

Det här inlägget var lite intressant.

https://www.expressen.se/ledare/lind...r-telefonvett/

Antar att det kommer sig av att alla numera har mobiler med sig överallt och därför alltid i teorin går att få tag på per telefon.

Har insändaren rätt? Borde man sluta ringa varandra?

Finns det inte stora skillnader i att skicka SMS ut i cyberrymden mot att höra rösten på någon man känner?

Borde man inte istället rekommendera telefonanvändare att stänga av ljud och vibrationer om de inte vill bli störda?

Är det någon ny slags integritetrörelse som försöker startas här?

Vad är era tankar om artikeln och förslagen?

Vems ansvar är det att ha bra telefonvett? Vad är bra telefonvett?

Är hon något på spåren? Eller har hon tagit sig en och annan vinare för mycket innan hon skrev inlägget?
Citera
2018-07-22, 16:13
  #2
Medlem
Hon är en idiot. Har man inte tid att svara så svarar man inte. Enkelt.
Citera
2018-07-22, 16:26
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vet inte om det är en livsstilsfråga, men hittade inget bättre forum.

Det här inlägget var lite intressant.

https://www.expressen.se/ledare/lind...r-telefonvett/

Antar att det kommer sig av att alla numera har mobiler med sig överallt och därför alltid i teorin går att få tag på per telefon.

Har insändaren rätt? Borde man sluta ringa varandra?

Finns det inte stora skillnader i att skicka SMS ut i cyberrymden mot att höra rösten på någon man känner?

Borde man inte istället rekommendera telefonanvändare att stänga av ljud och vibrationer om de inte vill bli störda?

Är det någon ny slags integritetrörelse som försöker startas här?

Vad är era tankar om artikeln och förslagen?

Vems ansvar är det att ha bra telefonvett? Vad är bra telefonvett?

Är hon något på spåren? Eller har hon tagit sig en och annan vinare för mycket innan hon skrev inlägget?

Fy fan så sant, vartenda ord!

Lägg ner röstsamtal, det tillhör ett århundrade tillbaka.

Har själv varken ljud eller vibration på. Inte ens på jobbmobil. (Har ingen privat telefon whatsoever, varken fast eller mobil)
Citera
2018-07-22, 16:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Vet inte om det är en livsstilsfråga, men hittade inget bättre forum.

Det här inlägget var lite intressant.

https://www.expressen.se/ledare/lind...r-telefonvett/

Antar att det kommer sig av att alla numera har mobiler med sig överallt och därför alltid i teorin går att få tag på per telefon.

Har insändaren rätt? Borde man sluta ringa varandra?

Finns det inte stora skillnader i att skicka SMS ut i cyberrymden mot att höra rösten på någon man känner?

Borde man inte istället rekommendera telefonanvändare att stänga av ljud och vibrationer om de inte vill bli störda?

Är det någon ny slags integritetrörelse som försöker startas här?

Vad är era tankar om artikeln och förslagen?

Vems ansvar är det att ha bra telefonvett? Vad är bra telefonvett?

Är hon något på spåren? Eller har hon tagit sig en och annan vinare för mycket innan hon skrev inlägget?

Hon försöker normalisera sina psykiska problem och fobier, det är inte helt ovanligt att folk har massor med sociala problem nu och utvecklar fobier mot fler och fler sociala interaktioner. Just telefonfobi verkar bli mer och mer vanligt. Tjejer som får panikångest av att ringa ett samtal till någon än deras egen mamma. Börjar även bli mer vanligt bland män i dom yngre åldrarna. Folk blir helt enkelt klenare och klenare.
Citera
2018-07-22, 16:37
  #5
Medlem
elmhedens avatar
Jag håller med. Skriftlig kommunikation är alltid är föredra. Det ger motparten tid att fundera och formulera ett svar. De sociala reglerna blir lättare att följa och ingen behöver känna sig dum.

Röstsamtal fyller sin funktion med på ett personligt plan har de spelat ut sin roll.

Hade vi haft tillgång till sms/mail innan röstsamtal hade det sett helt annorlunda idag. Vi håller sakta på att anpassa oss till den verkligheten, vilket är helt i sin ordning.
Citera
2018-07-22, 16:41
  #6
Medlem
StormaktRods avatar
Eller så är hon bara djävligt nervös, ängslig och osäker av sig som person, samma typ av människor som blir rädda för motorljud från motorcyklar och bilar, mestadels kvinnor och barn.. Äldre tycker ofta att SMS och mail är "oseriösa" former av kommunikation.
Citera
2018-07-22, 16:53
  #7
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Eller så är hon bara djävligt nervös, ängslig och osäker av sig som person, samma typ av människor som blir rädda för motorljud från motorcyklar och bilar, mestadels kvinnor och barn.. Äldre tycker ofta att SMS och mail är "oseriösa" former av kommunikation.

Precis som telefonen sågs då när den kom. Då skulle ingen vettig person ens fundera på att publikt utbyta privata konversationer per telefon. Som alltid så blir de yngre generationernas preferenser i sinom tid ny norm vilket även kommer ske i detta fall.

Om de yngre generationer föredrar att hantera sina privata konversationer via sociala medier, sms eller mail så kommer det att konkurrera ut denna roll hos telefonen och rollerna kommer skiftas. Att fråga någon om de vill gå på bio per telefon kommer ses som det oseriösa (vilket det också är).

Telefonen lämnar lite till inget utrymme för social vördnad och respekt. Det är som en reporter som haffar folk på gatan och kör upp en mikrofon i ansiktet på dem. Oseriöst. Nej skrota telefonen nu för privata samtal. Förvisso spelar det mindre roll hur ni andra väljer att göra, själv svarar jag aldrig i telefonen på annat än jobbrelaterade samtal. För privata spörsmål nås jag per sms eller mail.
Citera
2018-07-22, 17:04
  #8
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Om de yngre generationer föredrar att hantera sina privata konversationer via sociala medier, sms eller mail så kommer det att konkurrera ut denna roll hos telefonen och rollerna kommer skiftas. Att fråga någon om de vill gå på bio per telefon kommer ses som det oseriösa (vilket det också är).

Telefonen lämnar lite till inget utrymme för social vördnad och respekt. Det är som en reporter som haffar folk på gatan och kör upp en mikrofon i ansiktet på dem. Oseriöst. Nej skrota telefonen nu för privata samtal. Förvisso spelar det mindre roll hur ni andra väljer att göra, själv svarar jag aldrig i telefonen på annat än jobbrelaterade samtal. För privata spörsmål nås jag per sms eller mail.

Jag gör exakt tvärt om, privat svarar jag om jag vill samtala med den personen och på jobbet lämnar vi inte ens ut nummer längre utan allt går via e-post eller kundtjänst som filtrerar bort de värsta snackarna. Men visst allt mer går via text och tids nog dör de som föredrar röstbaserad kommunikation ut.
Citera
2018-07-22, 17:05
  #9
Medlem
Folk som lever för sina mobiler är dumma i huvudet. Jag vet inte hur många gånger jag har sms:at någon sent på kvällen, och fått till svar att sluta för att de försöker sova. Det var därför jag sms:ade istället för att ringa. Stäng av ljudet om du inte vill höra sms-plinget.
Citera
2018-07-22, 17:05
  #10
Medlem
Roidberts avatar
Jag tycker tvärtom, d.v.s. att det är dålig stil att svamla runt med SMS. Skickar någon SMS till mig struntar jag ibland i att svara, för vill man någonting kan man lika gärna ringa. Orkar inte sitta och skriva SMS på min fritid när man kan få det hela avklarat med ett snabbt och enkelt samtal.
Citera
2018-07-22, 18:01
  #11
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag tycker tvärtom, d.v.s. att det är dålig stil att svamla runt med SMS. Skickar någon SMS till mig struntar jag ibland i att svara, för vill man någonting kan man lika gärna ringa. Orkar inte sitta och skriva SMS på min fritid när man kan få det hela avklarat med ett snabbt och enkelt samtal.
Håller med dig, går mkt fortare med samtal o ev frågetecken rätas ut på nolltid.
Citera
2018-07-22, 18:17
  #12
Medlem
Trollfeeders avatar
Rätt sak för rätt ändamål.

"hur många liter mjölk har vi hemma?"

sms blir lysande

"vad ska vi laga för mat i helgen?"

bättre att prata
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback