Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-22, 13:38
  #1
Medlem
Startar en tråd med lagar som kan avskaffas med små samhällskonsekvenser och lättnader för medborgare och rättsväsende som följd. Så att resurser kan frigöras för andra ändamål. För att det inte ska bli en ren listtråd förser jag varje förslag med en liten motivering.

Efter genomläsning av reglerna för juridikforumet bedömer jag att tråden ska placeras i inrikes.

- Sjöfyllerilagen

En stor inskränkning för Sveriges fritidsbåtsägare att inte kunna ta sig en pilsner på väg till favoritviken. Mycket tveksamt om en inskränkningen har resulterat i färre drunknade eller ens om en minskning av antalet drunknade motiverar denna stora inskränkning.

- Rattfylleri 0,2 promille. Återställ till 0,5

Har gjort brottslingar av massvis med hederliga medborgare eftersom det inte går att känna om man är påverkad vid den gränsen eller ej. 0,8 promille motsvarar visst en sänkning av bilkörningsförmågan motsvarande en vaknatt så sänkningen från 0,5 promille är mycket tvivelaktig från trafiksäkerhetssynpunkt.

- Tillstånd till för handledare vid privat övningskörning

Kravet är så idiotiskt att jag har svårt att göra en vettig motivering till att det ska avskaffas. Har det gjorts någon kostnads-/nyttoanalys ÖHT?

-Husbehovsbränning

Hembränning är äkta svensk kultur och med nuvarande införselregler är nyttan med förbudet mycket tvivelaktig. I grunden är processen för enkel för att förbjuda. Man kan gott få koka några liter åt sig själv på samma premisser som det är tillåtet att brygga eget vin och öl.

-Licens för enkelskotts hagelgevär

En ren jävla nyttopryl som staten ska ge fan om man har. Lika bra att man tar bort licenstvånget på armborst och framladdade svartkrutsvapen också medan man ändå håller på. Tyskland och Finland verkar klara sig alldeles utmärkt utan.

-Hets mot folkgrupp

Tillämpningen har urartad i polisutredningar och bötesstraff mot mindre vetande och pangschisar som skriv en oövertänkt rad på facebook efter att ha tagit ett glas sherry för mycket. Används därutöver allmänt repressivt. En skam för rättsväsendet som borde ha tagits bort för länge sedan.

-Knivlagen

En allmänt jävla lallig lag där det är svårt för medborgaren att förutse vad som är tillåtet. Verkar bero mycket på vad du svarar när snuten frågar vad du har kniven till.

- Allmän grundlig översyn av hela miljö- , djurskydds- och naturvårdslagstiftningarna

Ett enda stort moras av tvivelaktiga tillståndstvång, bisarra prövningsprocedurer i flera led där alla led kan överklagas separat, statliga myndigheter som kan överklaga varandras beslut, extremistorganisationer som på tvivelaktiga grunder sitter med i beslutsorgan eller har rätt att överklaga beslut, hemkokta krav som går längre än EU-kraven med enorma kostnader som följd, människor som utan ersättning blir berövade sin egendom pga myndighetsbeslut osv…

OK. Det var min förslag. Diskutera kring dessa och kom med egna förslag. Och motivera dem. Så att det inte urartar till en ren listtråd.
__________________
Senast redigerad av Allmogen 2018-07-22 kl. 13:43.
Citera
2018-07-22, 13:43
  #2
Medlem
Jag hade tagit bort allemansrätten.

Allemansrätten är en inskränkning på äganderätten i min åsikt och jag tycker det är svårmotiverat varför tredje part ska kunna tälta och plocka bär på min mark. Jag tycker att det räcker att man har naturreservat, de fyller ungefär samma syfte men inskränker inte privatpersoner och företags äganderätt.
Citera
2018-07-22, 13:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowmow
Jag hade tagit bort allemansrätten.

Allemansrätten är en inskränkning på äganderätten i min åsikt och jag tycker det är svårmotiverat varför tredje part ska kunna tälta och plocka bär på min mark. Jag tycker att det räcker att man har naturreservat, de fyller ungefär samma syfte men inskränker inte privatpersoner och företags äganderätt.

Argumentet mot är där ingen har byggt marken i första taget och hindrar man andra att vara där är det en inskränkning i deras frihet.
Citera
2018-07-22, 13:57
  #4
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowmow
Jag hade tagit bort allemansrätten.

Allemansrätten är en inskränkning på äganderätten i min åsikt och jag tycker det är svårmotiverat varför tredje part ska kunna tälta och plocka bär på min mark. Jag tycker att det räcker att man har naturreservat, de fyller ungefär samma syfte men inskränker inte privatpersoner och företags äganderätt.

Allemansrätten är ett litet problem i ett etniskt homogent land där befolkningen har samma värderingar och är uppfostrad för att respektera privatlivets helgd och den privata egendomen som bas för vår frihet.

Allemansrätten är en gammal fri och rättighet som har att göra med nordbornas rätt till att fritt röra sig och resa inom våra länder.

Givetvis bör allemansrättens inskränkas till endast gälla etniska Nordbor. Moderna företeelser som kommersiell exploatering av allemansrätten genom att exempelvis flyga in bärplockare från andra länder för att plocka bär på annans mark är exempel på missbruk av allemansrätten som bör stävjas.
Genom att begränsa allemansrätten i Sverige till att endas omfatta etniska nordbor skulle en mängd missbruk av denna fri och rättighet kunna stävjas.
I samband med detta bör givetvis ägande av mark förbehållas för etniska nordbor och företag som ägs av etniska nordbor. Som med allt annat i våra nordliga länder är en lagstiftning som gynnar den Nordiska rasen och de Nordiska folkens intressen det enda som är rimligt i Norden och därmed i Sverige.
__________________
Senast redigerad av holmium 2018-07-22 kl. 13:59.
Citera
2018-07-22, 14:00
  #5
Medlem
- Husbehovsbränning
Kommer inte hända då det handlar om statens skatteintäkter.

Andra förslag på lagar som bör ändras:

- Sexköpslagen
En legalisering skulle minska efterfrågan på trafficking, våldtäkter och förmodligen också resandet till andra länder för att få knulla.

- Narkotikaklagstftningen
Legalisera odling av weed för eget bruk.

- Alkoholförsäljning
Alkoholförsäljning i butik har funnits i alla år i Danmark och det är inget problem där. Igen, statens klåfigrighet och girighet står över allt.

- Knivlagen
Legalisera pepparspray i självförsvarssyfte, seriöst

- Radio och tv avgiften
Skrota detta.

- Förmånsbeskattning av parkering på jobbet
Snälla, vi måste kunna åka till jobbet utan att behöva betala 15 kr timmen i parkeringsavgift.

- Förbudet mot uranbrytning
Sverige kommer att behöva kärnkraften under överskådlig framtid. Vi kan inte förlita oss på andra länder att leverera bränsle.

Den sedvanliga ironin är att man inte vill ha det hemma i svedala, men att importera från länder som ryssland, med tvetydiga miljö och säkerhetskrav, det går bra, bara det inte sker här hemma.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-07-22 kl. 14:05.
Citera
2018-07-22, 14:13
  #6
Medlem
holmiums avatar
För att svara på ämnet så bör en mängd lagar avskaffas och mängden lagar inom många områden skall starkt begränsas.
Det finns dessutom en mängd lagar i sverige som står i strid med både rättmedvetande och allmäna rättsprinciper, dessa måste givetvis avskaffas, jag ger några exempel nedan.

Miljöbalken - Behöver omarbetas och kortas ned - omvänd bevisföring är inte acceptabel i en rättstat. Stora delar av miljölagstiftningen handlar om teknikanvändning och applikationer, dessa skall inte handläggas av myndigheter eller med defacto monopol för inspektonsverksamhet utan av helt fristående aktörer.

Upphäv hela det kommunala planmonopolet och den lagstiftning som skyddar detta.

Skattelagstiftning, huvudelen av hela regelverket kan skrotas när Sverige för ett rimligt skatteuttag från medborgare och företag (totalt skatte och avgiftsuttag < 20%). Omvänd bevisbörda är givetvis oacceptabelt även här.

Det finns tusentals lagar som är direkt kopplade till skyddet av skendemokratin och den synteteska och påtvingade "mångkulturen" i Sverige, dessa kan givetvis skrotas den dagen sverige blir en rättsstat som skall skydda det svenska folket och den svenska nationens intressen.
Citera
2018-07-22, 14:28
  #7
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowmow
Jag hade tagit bort allemansrätten.

Var i lagboken hittar jag den lagen?

@TS
Lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism, som tvingar 23 olika verksamhetstyper att challa om de ser något som enligt vissa, mer eller mindre okända principer, borde fått dem att misstänka att penningtvätt eller finansiering av väpnad oppositionell verksamhet skulle kunna försiggå.

Jag tror att, utan någon lag, om någon misstänker att någon transaktion är ämnad att tvätta pengar eller finansiera terrorism kommer de vända sig till polisen och berätta vad de vet om det är tillräckligt enkelt att göra och de har anledning att tro att det inte kommer att bli några allvarliga problem för den misstänkte om deras misstankar skulle sakna grund.
Citera
2018-07-22, 14:32
  #8
Medlem
Turbomachines avatar
-Sexköpslagen
Då många blir utan möjlighet till fysisk kontakt så är detta enda alternativet.
-Alkoholförsäljning
Tillåt gårdar att sälja sina egenproducerade varor.
-Hets mot folkgrupp
Denna lag tillämpas för att kväva diskussioner där den hindrar yttrandefriheten samt gör att man inte får sakligt kritisera vissa grupper/nationer.
-Plan- och bygglagen
Där man inte får bytta färg på sitt hus utan att ansöka om detta samt att man måste ansöka om att montera solceller eller bergvärme, ditt hus skall du få göra vad du vill med.
-Ordningslagen
Danstillstånd som måste innehas om gäster på restauranger etc vill dansa.
-Radio och tv avgiften
Låt de som vill kolla betala.

Skulle behövas en ny lag där om du blir anfallen i ditt hem så får du använda den mängd våld som du känner för att oskadliggöra angriparen.

De som jag kan komma på som behövs tas bort/ändras.
Citera
2018-07-22, 14:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Skulle behövas en ny lag där om du blir anfallen i ditt hem så får du använda den mängd våld som du känner för att oskadliggöra angriparen.

Detta. Det borde för nödvärn föreligga synnerligen ömmande omständigheter om någon inkräktar i ditt hem, och speciellt om detta sker efter mörkrets inbrott.

Nuvarande lagstiftning är löjligt restriktiv. I princip ingen annan än polisen kan mota ut en brottsling ur ditt hem.
Citera
2018-07-22, 15:13
  #10
Medlem
barkenarots avatar
Den här paragrafen kan vara ett smakprov...

Citat:
7 § Besked om att personuppgifter behandlas enligt 4 kap. 2, 3 eller 6 § och om att sådana uppgifter lagras enligt 3 eller 4 § får inte lämnas ut till den registrerade.
Citera
2018-07-22, 15:41
  #11
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowmow
Jag hade tagit bort allemansrätten.

Allemansrätten är en inskränkning på äganderätten i min åsikt och jag tycker det är svårmotiverat varför tredje part ska kunna tälta och plocka bär på min mark. Jag tycker att det räcker att man har naturreservat, de fyller ungefär samma syfte men inskränker inte privatpersoner och företags äganderätt.

Egentligen är naturreservaten tvärtom, eftersom man oftast inte får tälta eller plocka bär där.

Det får man däremot göra på annans mark, så länge man följer sedvanerätten allemansrätten.

Om man förbjöd camping och bärplockning på privat mark skulle man kanske slippa lite av alla försök som görs i syfte att inskränka allmänhetens tillträde. Det är dock tveksamt, eftersom många av försöken helt enkelt handlar om att få folk att tro att det inte är okej att vistas där öht.

Det skulle också innebära en ny lagstiftning, inte att man avskaffar en lag.
Citera
2018-07-22, 16:51
  #12
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
- Sjöfyllerilagen

En stor inskränkning för Sveriges fritidsbåtsägare att inte kunna ta sig en pilsner på väg till favoritviken. Mycket tveksamt om en inskränkningen har resulterat i färre drunknade eller ens om en minskning av antalet drunknade motiverar denna stora inskränkning.

- Rattfylleri 0,2 promille. Återställ till 0,5

Har gjort brottslingar av massvis med hederliga medborgare eftersom det inte går att känna om man är påverkad vid den gränsen eller ej. 0,8 promille motsvarar visst en sänkning av bilkörningsförmågan motsvarande en vaknatt så sänkningen från 0,5 promille är mycket tvivelaktig från trafiksäkerhetssynpunkt.

Håller inte alls med. Har du svårt avgöra om du är påverkad så avstå alkoholen helt.
Obligatoriska alkomätare i nya bilar är däremot en lagändring jag skulle välkomna.
Gärna i båtar också, även om det inte kräver lika många liv varje år.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback