Citat:
Ursprungligen postat av
yz44
Ett föremål fortsätter att röra sig i samma hastighet och riktning det har tills en kraft påverkar det, det ökar inte hastigheten eller ändrar riktning utan orsak. Så om du vill öka hastigheten, t.ex. för att komma fram i rimlig tid, så måste du tillföra energi (kraft). Denna kraft måste du för närvarande ha med dig upp från jorden och det kostar oerhörda mängder energi/pengar att få upp något i rymden.
Det där med att "öka hastigheten" tror jag du snappat upp från en teknik som går ut på att använda en planet som slänggunga på färden. Genom att gå nära en planet kan man utnyttja planetens gravitation för att få en extra skjuts (den extra kraften "betalas" av planeten i form av minskad rotationshastighet).
Ett annat stort hinder på vägen är hur man ska skydda sig mot strålningen som jordens magnetfält skyddar oss ifrån.
Finns även något som kallas Oberth effekt. Raketmotorer med hög impuls är mycket effektivare vid högre hastighet.
Mekaniskt arbete definieras som kraften gånger sträckan. Vid statisk provning utför raketen inget märkbart arbete alls (om det går som det ska). En raketmotor ger samma kraft vid alla hastigheter. Det enda man därför kan ändra på för att öka den mängd arbete motorn utför är att ha den tänd över en längre sträcka.
Tid blir därför relevant. Åker vi snabbare tillryggalägger vi samma sträcka på kortare tid. Hur mycket sås motor drar beror såklart på hur länge vi måste ha den tänd.
Reser vi 10 km/s och ska ha motorn tänd i 30 km kommer motorn vara igång i tre sekunder. Hade vi tänt motorn vid 5km/s hade vi behövt ha den tänd i 6 sekunder.
Båda hastigheterna tillför samma mängd arbete (energi) till rymdskeppet. Men det första exemplet drar hälften så mycket reaktionsmassa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oberth_effect
Därför blir det effektivt att falla in mot en planet och tända motorn när man når den del av banan som är närmast planeten (där hastigheten är som högst). Där tänder man motorn.