Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-22, 18:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
A) Jaga/samla-stadiet: Jag värnar min stam och slår ihjäl folk från andra stammar.
B) Senare: Jag värnar min by och misshandlar folk från andra byar.
C) Senare: Jag värnar min socken och jagar iväg folk från andra socknar.
D) Senare: Jag värnar min kommun och pratar illa om folk från andra kommuner.
F) Senare: Jag värnar mitt län och vill inte betala till andra län.
G) Nu: Jag värnar mitt land och vill inte betala till andra länder. (Och slå ihjäl/misshandla/jaga iväg/inte dela med mig till utlänningar. Lite beroende på vem man frågar).
H) Sen: Jag värnar EU och vill inte betala till konkurrerande regioner?

Vissa från andra kommuner verkar helt verklighetsfrånvarande därav tycker jag det vore bäst att gå tillbaka till punkt F eller D, då skulle det vara mer variation bland kommunerna och man kan se vilka som går åt fel håll
Citera
2018-07-22, 19:37
  #26
Medlem
Därför att många vill ha ett jämlikt samhälle med bra socialt skyddsnät, det där med patriotism
är något som alla på högerkanten verkar enas om oavsett om ni kallar er nazister,libertarianer
anarkokapitalister. Släpp det där nu och sluta nu att läsa nietzsche
Citera
2018-07-22, 20:59
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Någon mer som är extremt trött på att höra dessa patetiska kommentarer konstant: "Jag hatar PK-maffian, men jag hatar också extremhögern..."? Okej, och vad exakt är det du hatar med extremhögern? Är det deras politik om att det svenska folket och den svenska kulturen är överlägsen alla andra? Att Sverige är Svenskarnas land och ska styras av Svenskarna?

Det är helt fascinerande att en befolkning kan vara så moraliskt och kulturellt nedbruten som den svenska. Alla normala länder styrs av patriotiska och nationalistiska partier som i Sverige hade klassats som den yttersta "extremhögern". Det är liksom det som är grundpelaren i ett land och som försäkrar dess fortsatta existens. Det finns bara ett land i världen som rent historiskt skyddat svenskarna och den svenska kulturen och folkets rätt till frihet och självbestämmande (gissa vilket).

USA har till exempel Neocons som tycker USA har rätt att styra alla andra på grund av sin egen exceptionalism. Ryssland, Turkiet, Kina, Iran, Syrien, Polen tillsammans med alla andra normala länder har liknande politiker och ideologier. Det råder med andra ord inga tvivel om vem landet tillhör och vems kultur som är bäst. Det råder vidare inga tvivel om vilka landet tillhör och vilkas intressen som ska bevaras och prioriteras före alla andras.

Tänk vad fel Richard Dybeck hade när han skrev den svenska [inofficiella] nationalsången 1844 (cirka 40 år efter att Sverige tappade sin sista koloni Finland): "Du tronar på minnen från fornstora da'r, då ärat ditt namn flög över jorden. Jag vet att du är och du blir vad du var..." Lägg även märket till att "Sverige" inte nämns utan endast "Norden". Det fanns fortfarande riktiga svenskar på den tiden.

Nej Richard, Sverige blir tyvärr inte vad det en gång var utan vandrar sakta men säkert mot sin slutgiltliga upplösning. Det svenska folket och den svenska kulturen har redan avskaffats politiskt. Det enda som återstår är att de återstående 7.5-8 miljoner svenskar ändra dör ut eller hamnar i minoritet och tvångsassimileras in i en ny primitiv kultur.

Jag tror att vad folk menar när dom säger ''Jag hatar både extremvänstern och extremhögern'' är att dom ser att båda två är våldsamma och farliga ideologier som inte ser individen utan bara grupper och grupptänk. Sen vet jag inte hur det är för er andra men för mig ingår man inte i extremhögern bara man säger att man är nationalist eller stolt för sitt land eller prioriterar sitt land före allt annat, jag syftar snarare på NMR. Det är inget fel att vara nationalist, det är ju snarare viktigt för ett land med en viss nivå av nationalism.

Men du TS skrev ju att ''Alla normala länder styrs av patriotiska och nationalistiska partier som i Sverige hade klassats som den yttersta "extremhögern". Jag tror inte riktigt det stämmer, men du kanske överdrev lite med flit där. Jag litar på att den typiska svensken snarare tänker på grupper som NMR när han tänker på ''yttersta extremhögern''. Sen vad media försöker förmedla till folk är ju en helt annan sak, det kanske till och med var media du syftade på snarare än befolkningen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback