Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-08-13, 23:22
  #61
Medlem
Idealisten.s avatar
Man behöver ju inte vara så svartvit i tänkandet men TS har förmodligen en poäng. Man kan dra sannolikheter på vad det är för en person vi har att göra med baserat på intressen av alla möjliga slag. Jämför man filmintresserade människor och dess favoritfilmer så skulle vi säkert kunna hitta något potentiellt samband mellan hög IQ och en viss filmsmak. Jag menar dock inte att hög IQ gör att Jim Carrey plötsligt blir tråkig, snarare så att människor med hög IQ har potential till bredare smak och kan tänja vyerna lite medan mindre intelligenta uteslutande håller sig till det mer lättsmälta och enkla.
Jag spekulerar dock och är öppen för att jag kan ha fel. Har ibte direkt läst några studier om detta men jag vill minnas att IQn är högre i snitt bland folk som lyssnar på progressiv rock, frijazz och experimentell musik överhuvudtaget. Jag tror att högre intelligens innebär att hjärnan detekterar mönster i mer komplicerad musik. En lägre intelligent människa tycker att det blir "oväsen". Ska dock nämnas att man kan vänja hjärnan vid musik också och urskilja mönster tydligare när man lyssnat på något komplicerat ett tag och vissa finkulturella vanor har varit trend bland överklassen så nog finns det kanske andra faktorer.
Fan vet jag...
Visst finns det elitister inom dessa grupper också... folk som är stolta över sitt "finsmakeri".

Med detta sagt så bör man skita fullständigt i om man ses som intelligent, djup, kulturell eller inte, man tittar på det man gillar och så var det med det. Men det är ju inget konstigt i att påstå att människor som tycker om Bergman och Terrence Malick kanske i högre grad dras åt ett filosofiskt håll och därav kanske blir "djupare", har möjligtvis också högre IQ i snitt.
__________________
Senast redigerad av Idealisten. 2018-08-13 kl. 23:32.
Citera
2018-08-14, 16:34
  #62
Medlem
spknoises avatar
Jag är allätare när kommer både till film och musik. Men det konstiga med mig är att jag tittar mer sällan på min "favorit" genre. Jag älskar psykologisk skräck och svart humor, men jag tittar bara på det när jag är i rätt mood.

Mycket handlar om intresse. En person som inte är intresserad av film kanske heller inte lägger ner tid att se djupa och välgjorda filmer som anses intelligenta.

Samma med musik. Tror det har blivit lite av en klyscha att klassisk musik är för smarta och välutbildade, vilket gör att många vill lyssna på klassisk musik. Om ni förstår hur jag menar?
Citera
2018-08-14, 17:49
  #63
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Fast man kan gilla "den värsta smörjan" och mer "finsmakar-filmer", filmer som de flesta aldrig har hört talas om etc.

Absolut, finns ingen regel som utesluter det ena eller andra som cineast om man vill ha en stor och blandat kompott filmer, varför begränsa sig till enbart en viss typ av filmer är frågan... ?

Sen kanske man får höra att man inte är någon genuin cineast av vissa förståsigpåare om man både gillar B-film från The Asylum, italiensk skräck och tjeckiska avantegarde-filmer av Jan Svankmajer.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback