Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-22, 02:21
  #1
Medlem
70-talsfilms avatar
Jag har en egen speciell filmsmak. Jag är dock benägen att döma folk på grundval av deras filmsmak. När de gillar filmer som jag uppfattar som hjärndöd mainstream så går de genast bort för mig. Det kan verka lite fascistiskt men... so what? Filmsmak speglar verkligen en människas själ. Måste poängtera att ofta så är högutbildade och framgångsrika människor ganska pantade när det kommer till film. De gillar den värsta smörjan, vilket tyder på en viss ytlighet hos denna kategori människor. På så sätt kan film faktiskt fungera som en rättvis värdemätare.
Citera
2018-07-22, 02:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Jag har en egen speciell filmsmak. Jag är dock benägen att döma folk på grundval av deras filmsmak. När de gillar filmer som jag uppfattar som hjärndöd mainstream så går de genast bort för mig. Det kan verka lite fascistiskt men... so what? Filmsmak speglar verkligen en människas själ. Måste poängtera att ofta så är högutbildade och framgångsrika människor ganska pantade när det kommer till film. De gillar den värsta smörjan, vilket tyder på en viss ytlighet hos denna kategori människor. På så sätt kan film faktiskt fungera som en rättvis värdemätare.


Vad exakt är det du vill diskutera?
Citera
2018-07-22, 02:27
  #3
Medlem
Shigrass avatar
Den värsta kategorin är nog de som finner superhjältefilmer intressant, de är nog bottenskrapet. 90% av filmer efter 2000 går fan inte att titta på, efter 2010 är det typ 95%+.
Citera
2018-07-22, 02:31
  #4
Avstängd
12hoppihagens avatar
Överlag känns det rätt pantat att gå igång på film överhuvudtaget när serierna tog över ledartröjan för länge sen, sällan det pratas ”bra filmer” nu för tiden i fikarummet, snarare bra serier....
Citera
2018-07-22, 02:33
  #5
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shigras
Den värsta kategorin är nog de som finner superhjältefilmer intressant, de är nog bottenskrapet. 90% av filmer efter 2000 går fan inte att titta på, efter 2010 är det typ 95%+.

Håller fullständigt med. Hollywood har förvandlat film till reklam för videospel. Av filmer gjorda sedan 2000 har jag sett kanske tio stycken i sin helhet. Bladerunner 2049 var bedrövlig och de som gillar den går bort.
Citera
2018-07-22, 02:35
  #6
Medlem
70-talsfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Överlag känns det rätt pantat att gå igång på film överhuvudtaget när serierna tog över ledartröjan för länge sen, sällan det pratas ”bra filmer” nu för tiden i fikarummet, snarare bra serier....

Jo, det har jag också märkt. Det blir vanligare att folk sitter inne hela helger och ser en säsong av nån serie. Fast principen är densamma, det finns serier som är överskattade.
Citera
2018-07-22, 03:18
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Så du bedömer folk efter filmsmak. Så vilka filmer är enligt dig ok att gilla? Någon obskyr 50-tals rulle som bara de som "fattar" gillar? Låter som en släng av högdragenhet. Jag tycker t.ex True Romance är den bästa rullen någonsin. Gissar att det gör att man inte är av den "rätta sorten".
Citera
2018-07-22, 03:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så du bedömer folk efter filmsmak. Så vilka filmer är enligt dig ok att gilla? Någon obskyr 50-tals rulle som bara de som "fattar" gillar? Låter som en släng av högdragenhet. Jag tycker t.ex True Romance är den bästa rullen någonsin. Gissar att det gör att man inte är av den "rätta sorten".
Ung på nittiotalet?

TS, jag gillar gamla svartvita filmer (är dock inte en filmmänniska som samlar namn etc =ej kulturell finsmakare) och dokumentärserier i stil med, How clean is your house? Undatetables och liknande, icke intelligenta program. Skulle jag själv försöka dejta efter min smak hade jag först och främst varit oskuld långt upp i åren och vettefan efteråt... Så syftar jag på att smaken var annorlunda med vad jag gillade då också. Men inte så här banalt som idag.

Du kanske skulle dejta bland filmfantaster?

Insåg nu att det inte var det motsatta könets smak det rörde sig om 😂. Nåväl, det finns filmnördar du kan hänga med istället.
Citera
2018-07-22, 03:41
  #9
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Ung på nittiotalet?

TS, jag gillar gamla svartvita filmer (är dock inte en filmmänniska som samlar namn etc =ej kulturell finsmakare) och dokumentärserier i stil med, How clean is your house? Undatetables och liknande, icke intelligenta program. Skulle jag själv försöka dejta efter min smak hade jag först och främst varit oskuld långt upp i åren och vettefan efteråt... Så syftar jag på att smaken var annorlunda med vad jag gillade då också. Men inte så här banalt som idag.

Du kanske skulle dejta bland filmfantaster?

Insåg nu att det inte var det motsatta könets smak det rörde sig om 😂. Nåväl, det finns filmnördar du kan hänga med istället.

Japp. Är det liksom bara de av min generation som fullkomligt älskar just den filmen?

Det säger väl något om att filmer är personliga. Man gillar vad man gillar i olika stadier av sitt liv och just dessa som man sett som ung fäster mera. Sedan är de flesta inte filmnördar som kan uppskatta skönheten i en rulle från 50-talet.
Citera
2018-07-22, 03:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp. Är det liksom bara de av min generation som fullkomligt älskar just den filmen?

Det säger väl något om att filmer är personliga. Man gillar vad man gillar i olika stadier av sitt liv och just dessa som man sett som ung fäster mera. Sedan är de flesta inte filmnördar som kan uppskatta skönheten i en rulle från 50-talet.
Det är i tonåren vi präglas
Citera
2018-07-22, 03:51
  #11
Avstängd
legssadovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Jag har en egen speciell filmsmak. Jag är dock benägen att döma folk på grundval av deras filmsmak. När de gillar filmer som jag uppfattar som hjärndöd mainstream så går de genast bort för mig. Det kan verka lite fascistiskt men... so what? Filmsmak speglar verkligen en människas själ. Måste poängtera att ofta så är högutbildade och framgångsrika människor ganska pantade när det kommer till film. De gillar den värsta smörjan, vilket tyder på en viss ytlighet hos denna kategori människor. På så sätt kan film faktiskt fungera som en rättvis värdemätare.

jag tänker samma sak, fast om musiksmak. vad gäller filmer - vilka filmer gillar du, då? jag gillar typ filmer som inte blivit så kända, coming of age- genren, ibland low budget, mainstream suger för det mesta

grymma filmer är ju precious, heavenly creatures, gia, the tale... sett någon av dom?
och blir nyfiken på hur du skulle döma mig ?
Citera
2018-07-22, 09:20
  #12
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
När de gillar filmer som jag uppfattar som hjärndöd mainstream så går de genast bort för mig.
Hur många får gilla samma film innan det klassas som hjärndött?
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Filmsmak speglar verkligen en människas själ.
Jo tjena Lätt underhållning av en popcornrulle är ibland en perfekt avslutning på en dag. Har inget med själ att göra utan att man vill bara chilla.

Du låter väldigt trångsynt och inskränkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback