Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-21, 18:17
  #1
Medlem
Hej!

Det är nu dags att köpa en stationär dator efter två år med enbart laptop. Då jag inte är insatt överhuvudtaget i hårdvaran letade jag upp färdiga builds och hittade "The crusher" som passade mina krav perfekt.

(Kan tyvärr inte länka men finns på reddit -> pcmasterrace -> builds )

En dator i prisklassen 5-8k som ändå klarar de flesta moderna spelen på 1080p/60fps/medium-high. Problemet är att delarna ej finns i Sverige och är svåra att få tag på till bra pris inom EU. Därför undrar jag om någon av er kan hjälpa mig att göra en liknande build, eller så lik som möjligt. Förstår att priset kommer gå upp kontra det amerikanska priset!

Uppskattar hjälp!
__________________
Senast redigerad av knugen77 2018-07-21 kl. 18:22.
Citera
2018-07-21, 18:37
  #2
Medlem
Shigrass avatar
Jag hade lagt till extra och skaffat detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663758/

Du får så mycket mer för pengarna, skaffa en b-dator gör att du måste kompromissa för mycket på fundamentala delar som gör att du måste uppgradera oftare, blir inte billigare i längden. Men om du ska ha en b-dator så får det bli något i denna stil:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663766/
Citera
2018-07-21, 21:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shigras
Jag hade lagt till extra och skaffat detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663758/

Du får så mycket mer för pengarna, skaffa en b-dator gör att du måste kompromissa för mycket på fundamentala delar som gör att du måste uppgradera oftare, blir inte billigare i längden. Men om du ska ha en b-dator så får det bli något i denna stil:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11663766/
Stort tack för svaret! Är det såpass stor skillnad på en dator för 8k och en för 11k alltså. Går helst inte över den gränsen men samtidigt vill jag ju ha en dator som ändå presterar okej på de flesta moderna spelen. Får jag inte det för den datorn för 8k alltså eller vad är det framförallt som blir lidande?
Citera
2018-07-21, 21:52
  #4
Medlem
Shigrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knugen77
Stort tack för svaret! Är det såpass stor skillnad på en dator för 8k och en för 11k alltså. Går helst inte över den gränsen men samtidigt vill jag ju ha en dator som ändå presterar okej på de flesta moderna spelen. Får jag inte det för den datorn för 8k alltså eller vad är det framförallt som blir lidande?

8gb räcker inte för moderna spel, så du kommer ändå uppgradera till 16gb. 1050ti duger men om du ska spela moderna titlar så kommer du behöva en 1060/rx580 som ger nästan dubbel kraft. Sedan får du ett sämre nätaggregat, det dyrare jag länkade har 10år garanti och kommer att hålla säkert 15år, kan allltid använda det till framtida byggen. Du får även ett bättre chassi som är ljuddämpat och av bättre kvalitet. Du får även en SSD istället för en hårddisk och kommer att göra världens skillnad när du använder datorn, kommer att få program att starta en bråkdel av den tid som en hårddisk tar på sig.

Det är en oerhörd skillnad.
Citera
2018-07-22, 07:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knugen77
Hej!

Det är nu dags att köpa en stationär dator efter två år med enbart laptop. Då jag inte är insatt överhuvudtaget i hårdvaran letade jag upp färdiga builds och hittade "The crusher" som passade mina krav perfekt.

(Kan tyvärr inte länka men finns på reddit -> pcmasterrace -> builds )

En dator i prisklassen 5-8k som ändå klarar de flesta moderna spelen på 1080p/60fps/medium-high. Problemet är att delarna ej finns i Sverige och är svåra att få tag på till bra pris inom EU. Därför undrar jag om någon av er kan hjälpa mig att göra en liknande build, eller så lik som möjligt. Förstår att priset kommer gå upp kontra det amerikanska priset!

Uppskattar hjälp!

5-8 lax är en piss i havet när man köper datorer. Det finns flertalet butiker här i sverige som säljer färdiga datorer för det priset, men också begagnade där du får mycket prestanda per krona. Jag hade inte köpt ifrån utlandet på grund av svårare med RMA och garantiärenden, om det ens finns möjligheter till det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback