Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-25, 20:54
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Tack. Kan du rekommendera nånstans att börja läsa för att förstå grunderna i ens rättigheter gentemot AF? Några guldkorn?

Vad sägs om att börja med:

Förvaltningslagen och dess förordning
Offentlighet och sekretesslagen och dess förordning
Socialtjänstlagen och dess förordning (gäller bistånd som du får av Soc när du söker jobb)

Sedan kan du läsa AFFS
https://www.arbetsformedlingen.se/Om...ling-AFFS.html
Citera
2018-07-27, 01:00
  #14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Löper man som arbetssökande någon risk för repressalier ifall man skulle påpeka begångna felaktigheter av handläggare till dennes chef? Det finns ju ingen visselblåsarfunktion direkt, och man är i beroendeställning till den man vill klaga på.

Man kan ju iof byta förmedlare eller förmedling. Finns det interna register där man listar "bråkmakare" eller är allt offentligt? Tänker tex på hur man upptäckt att kommunala bostadsbolag fört olagliga listor över "problematiska" personer.
Nej jag känner i vart fall inte till "repressalier" av det slag du beskriver. Af har regelverk att följa och eftersom du kan kontakta vilken del av myndigheten du vill kan det enskilda Af-kontoret inte hantera de som är inskrivna där hur som helst Dessutom råder enligt min mening inte alls den typen av kultur inom Af, tvärtom är de flesta förmedlare alldeles för engagerade i sina kunders önskemål och beviljar alldeles för mycket olika insatser och rundar regler dom borde följa istället för att säga nej till önskade insatser och dra in ersättningar som arbetssökande inte borde få etc.
Citera
2018-08-06, 21:38
  #15
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nej jag känner i vart fall inte till "repressalier" av det slag du beskriver. Af har regelverk att följa och eftersom du kan kontakta vilken del av myndigheten du vill kan det enskilda Af-kontoret inte hantera de som är inskrivna där hur som helst Dessutom råder enligt min mening inte alls den typen av kultur inom Af, tvärtom är de flesta förmedlare alldeles för engagerade i sina kunders önskemål och beviljar alldeles för mycket olika insatser och rundar regler dom borde följa istället för att säga nej till önskade insatser och dra in ersättningar som arbetssökande inte borde få etc.
Ok tack.
Jag misstänker att kulturen på AF också kan växla en del beroende på vem som sitter i Riksdagen och vilka förhållningsregler som AF får att förhålla sej till därifrån.
Citera
2018-08-06, 21:39
  #16
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad sägs om att börja med:

Förvaltningslagen och dess förordning
Offentlighet och sekretesslagen och dess förordning
Socialtjänstlagen och dess förordning (gäller bistånd som du får av Soc när du söker jobb)

Sedan kan du läsa AFFS
https://www.arbetsformedlingen.se/Om...ling-AFFS.html
Mycket bra. Tackar
Citera
2018-08-06, 21:45
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Löper man som arbetssökande någon risk för repressalier ifall man skulle påpeka begångna felaktigheter av handläggare till dennes chef? Det finns ju ingen visselblåsarfunktion direkt, och man är i beroendeställning till den man vill klaga på.

Man kan ju iof byta förmedlare eller förmedling. Finns det interna register där man listar "bråkmakare" eller är allt offentligt? Tänker tex på hur man upptäckt att kommunala bostadsbolag fört olagliga listor över "problematiska" personer.

Du ska aldrig lägga fram det som felaktigheter som gör att du själv framstår som bedömare. Du ska lägga fram din version och verka ledsen, så chefen i fråga kan upptäcka felet och ta åt sig äran att ta tag i problemen av egen kraft.
Citera
2018-08-06, 21:48
  #18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Ok tack.
Jag misstänker att kulturen på AF också kan växla en del beroende på vem som sitter i Riksdagen och vilka förhållningsregler som AF får att förhålla sej till därifrån.
"Förhållningsregler"?
Citera
2018-08-07, 08:38
  #19
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
"Förhållningsregler"?
Kanske fel ord. Men jag antar att de med regeringsmakten kan ge AF olika direktiv hur de ska arbeta?
Typ att Sossarna och vänstern resulterar i det du beskriver som överdrivet snälla handläggare, medan om högern får makten så blir dom hårdare och mer ogina i sin bedömning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback