Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-21, 13:43
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 70-talsfilm
Fast, som någon annan frågade, var i klasspyramiden vill du själv befinna dig? Folk som resonerar som du tror alltid att de kommer bli framgångsrika, att jämlikheten hindrar dem från att ta sig upp.

Jag har redan sagt det. Jag ska naturligtvis vara i överklassen. Vore absurt att välja något annat.
Citera
2018-07-21, 14:55
  #14
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag har redan sagt det. Jag ska naturligtvis vara i överklassen. Vore absurt att välja något annat.
Då är du för klasskillnader endast för att du inte klarar att att ta steget upp i ett jämlikt samhälle. Antagligen är du även mot demokrati också?
Citera
2018-07-21, 15:27
  #15
Moderator
sm910difs avatar
Politik: inrikes --> Partier och partipolitik
/Moderator
Citera
2018-07-21, 16:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Då är du för klasskillnader endast för att du inte klarar att att ta steget upp i ett jämlikt samhälle. Antagligen är du även mot demokrati också?


För den som inte själv ser motsägelsen i ditt inlägg så pekar jag ut den. Det finns inget steg upp i ett jämlikt samhälle.


Du menar troligtvis ett kapitalistiskt samhälle och inte ett jämlikt. Ett kapitalistiskt samhälle har klasser dock med lite mer rörlighet kanske.
__________________
Senast redigerad av greenhorn 2018-07-21 kl. 16:49.
Citera
2018-07-21, 16:53
  #17
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag har redan sagt det. Jag ska naturligtvis vara i överklassen. Vore absurt att välja något annat.

Hm, överklass är inget val. Du föds in i något och förvaltar sedan ditt liv bäst du kan. Möjligen om du är adlig, att du kan slippa sträva för att behålla din klasstillhörighet.
Citera
2018-07-21, 20:16
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag tycker det verkar uppenbart att medvetenhetsnivån hos olika människor kan skruvas upp och ner. Fram tills franska revolutionen så hade underklassen knappt någon medvetenhet. Nu ska alla ha samma medvetenhet enligt något jämlikhetsideal. Jag upplever att det bara blir kaos av allt då. Därför är jag för klasskillnader. Finns det fler som kommit fram till att klasskillnader skulle kunna vara det som kan rädda oss?


Finns det moderater som är för klasskillnader? Hur får man kontakt med dem?
Klasskillnad är ett fult ord, därför sänker man skatt å sänker bidrag hör så att säga ihop.
__________________
Senast redigerad av triglycerider 2018-07-21 kl. 20:25.
Citera
2018-07-21, 20:22
  #19
Medlem
Själv läste jag proletären idag bättre media än expressen ja fast jag är libertian.
Citera
2018-07-21, 22:33
  #20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triglycerider
Själv läste jag proletären idag bättre media än expressen ja fast jag är libertian.

Bättre än Expressen... Det var ju också en jäkla jämförelse. Det är liksom inte mycket som är sämre än Expressen.

Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag tycker det verkar uppenbart att medvetenhetsnivån hos olika människor kan skruvas upp och ner. Fram tills franska revolutionen så hade underklassen knappt någon medvetenhet. Nu ska alla ha samma medvetenhet enligt något jämlikhetsideal. Jag upplever att det bara blir kaos av allt då. Därför är jag för klasskillnader. Finns det fler som kommit fram till att klasskillnader skulle kunna vara det som kan rädda oss?

Finns det moderater som är för klasskillnader? Hur får man kontakt med dem?

I det klassamhälle som en gång fanns föddes man i en social klass. I överklassen fanns det både väldigt intelligenta presoner och rena idioter. Och samma i underklassen. Detta innebar att det ibland var idioter som styrde över smarta människor. Då underklassens smarta människor aldrig fick chansen att studera vidare blev de kvar där. Dåligt för dem själva men också för hela samhället som därför gick miste från deras kompetens.

Det det den politiska högern anser är att det är bättre om man inte föds in till något utan att istället alla ges chansen varpå de bäst lämpade för varje yrke väljs ut. Medan vänstern vill tro att alla människor är precis likadana. Det spelar ingen roll vem som får jobbet, det går likadant ändå. Och utfallet av ens handlingar skall bli detsamma oavsett vad man än gör, det kan man annars kräva. Men något parti som företräder din lösning finns det ej i Sverige idag. Du får nog starta ett nytt parti.

Bara av ren nyfikenhet, hur tänkte du från födseln sortera ut dessa barn som har högst medvetande tänkte du? Eller går detta i arv?
Citera
2018-07-22, 04:08
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Bättre än Expressen... Det var ju också en jäkla jämförelse. Det är liksom inte mycket som är sämre än Expressen.



I det klassamhälle som en gång fanns föddes man i en social klass. I överklassen fanns det både väldigt intelligenta presoner och rena idioter. Och samma i underklassen. Detta innebar att det ibland var idioter som styrde över smarta människor. Då underklassens smarta människor aldrig fick chansen att studera vidare blev de kvar där. Dåligt för dem själva men också för hela samhället som därför gick miste från deras kompetens.

Det det den politiska högern anser är att det är bättre om man inte föds in till något utan att istället alla ges chansen varpå de bäst lämpade för varje yrke väljs ut. Medan vänstern vill tro att alla människor är precis likadana. Det spelar ingen roll vem som får jobbet, det går likadant ändå. Och utfallet av ens handlingar skall bli detsamma oavsett vad man än gör, det kan man annars kräva. Men något parti som företräder din lösning finns det ej i Sverige idag. Du får nog starta ett nytt parti.

Bara av ren nyfikenhet, hur tänkte du från födseln sortera ut dessa barn som har högst medvetande tänkte du? Eller går detta i arv?


Jag antar att de fylls med medvetande under livet.


Men du får hålla med om att ifall medvetandeskillnader är ofrånkomliga så är det bättre om de är lite kontrollerade än att de bara skapar kaos, ellerhur?
Citera
2018-07-22, 04:31
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag tycker det verkar uppenbart att medvetenhetsnivån hos olika människor kan skruvas upp och ner. Fram tills franska revolutionen så hade underklassen knappt någon medvetenhet. Nu ska alla ha samma medvetenhet enligt något jämlikhetsideal. Jag upplever att det bara blir kaos av allt då. Därför är jag för klasskillnader. Finns det fler som kommit fram till att klasskillnader skulle kunna vara det som kan rädda oss?


Finns det moderater som är för klasskillnader? Hur får man kontakt med dem?

Det är klart att de i underklassen insåg att de ansågs vara smuts, är du dum på riktigt eller?
Vilka jämlikhetsideal är det du hänvisar till? Har inte hört att "vi" har några såna?
Nu har vi inte några jämlikhetsideal så din tes faller. Och vi har alltid haft klasskillnader i Sverige. De senaste 30 åren har klasskillnaderna ökat markant, extremt, vad har blivit bättre?
__________________
Senast redigerad av aktamig 2018-07-22 kl. 04:32. Anledning: felskrivning
Citera
2018-07-22, 05:13
  #23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag antar att de fylls med medvetande under livet.

Men du får hålla med om att ifall medvetandeskillnader är ofrånkomliga så är det bättre om de är lite kontrollerade än att de bara skapar kaos, ellerhur?

Jo, visst. Dagens system är på intet sätt optimalt, problemet är att alla andra vi provat tycks varit än värre. Jag hoppas förståss mänskligheten finner ett perekt system en dag.

Dagens demokratiska system innehåller i mångt och mycket både manipulokrati*) och obstruktokrati*) om man ska se det lite krasst.

Meritokrati*) i någon form kanske skulle vara bättre? Frågan är hur detta i sådana fall skall utformas? Skall man t.ex. bara låta de som har ett viss antal högskolepoäng rösta? Eller skall t.ex. även andra som lyckas få ett visst antal poäng på ett test också inkluderas? Eller de som har uppnått vissa positioner i samhället?

Eller är lösningen något helt annat system? Kanske ett system vi inte ens känner till idag?

Så jag håller med dig, systemet är inte perfekt, men inget annat förefaller bättre. Men utveckla gärna dina tankar, vem vet, kanske har du något riktigt smart på gång?

_________________

*)= Förklaring av ovanstående ord i spoilern:
Citera
2018-08-19, 09:44
  #24
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Jag tycker det verkar uppenbart att medvetenhetsnivån hos olika människor kan skruvas upp och ner. Fram tills franska revolutionen så hade underklassen knappt någon medvetenhet. Nu ska alla ha samma medvetenhet enligt något jämlikhetsideal. Jag upplever att det bara blir kaos av allt då. Därför är jag för klasskillnader. Finns det fler som kommit fram till att klasskillnader skulle kunna vara det som kan rädda oss?


Finns det moderater som är för klasskillnader? Hur får man kontakt med dem?

Jag tycker inte om att prata i klasstermer men jag är för ett större lönegap i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback