Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-22, 15:01
  #13
Medlem
Inte helt lyckad jämförelse men lite som pensionssystemet. En rörlig (väljbar) del och en fast del. Varför inte börja med 10% rörlig/valbar (skattebetalare väljer ändamål) och 90% fast (samhället väljer ändamål). Fungerar det inte/gillas inte får man gå tillbaka till 100% fast. Fungerar det/gillas det fortsätter man med 10-90 eller testar med 20-80 och ser om även detta kan fungera.
Citera
2018-07-22, 15:07
  #14
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Det var från myndighet till individ jag ville gå i högre utsträckning.

Men du gick från myndighet till myndighet. Om finansdepartementet eller skatteverket förfogar över de datorsystem eller bankkonton som hanterar pengarna och dina val så kvittar det vad du väljer för då kan de låtsas att du fick bestämma men spenderar dina pengar på helt andra saker.
Citera
2018-07-22, 17:19
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Men du gick från myndighet till myndighet. Om finansdepartementet eller skatteverket förfogar över de datorsystem eller bankkonton som hanterar pengarna och dina val så kvittar det vad du väljer för då kan de låtsas att du fick bestämma men spenderar dina pengar på helt andra saker.
Hänger nog fortfarande inte med.
Beslutet om ändamålet går med mitt förslag från politikerna/myndigheterna till individen.
Däremot håller jag med dig om att beloppet stannar kvar totalt sett inom "myndighets-Sverige".
Men till skillnad från som det är nu skulle du som inbetalare kunna välja i betydligt högra grad var dina skatter ska gå till.
Om detta system infördes och där reglerande lagar vann laga kraft skulle det inte kunna bli som jag tror att du vill lyfta fram. Poängen med systemet jag lyfter fram är att skattebetalarna själva styr ändamålet via favorithuvudområden (skola, försvar, forskning, vård, polis, etc.) som sedan inte kan ändras av politikerna/myndigheterna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback