Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-21, 07:34
  #1
Medlem
Om man bygger en liten båt alternativt kajak eller kanot i glasfiber,hur tjockt blir ett lager efter det torkat?

Vid användandet av epoxi samt glasfibermatta.

Undrar också hur mycket epoxi man får beräkna gå åt?

Frågar eftersom jag försöker beräkna vad det skulle kosta.
__________________
Senast redigerad av Andreashansson8 2018-07-21 kl. 07:37.
Citera
2018-07-21, 07:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Om man bygger en liten båt alternativt kajak eller kanot i glasfiber,hur tjockt blir ett lager efter det torkat?

Vid användandet av epoxi samt glasfibermatta.

Undrar också hur mycket epoxi man får beräkna gå åt?

Frågar eftersom jag försöker beräkna vad det skulle kosta.

Hur långt är ett snöre?
Det beror ju på hur mycket plast du lägger på. Men 2-3 mm om du "Blaskar på" rejält.
Citera
2018-07-21, 07:45
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
mIN ERFarenhet av polyester är att tjockleken kan variera kraftigt beroende på om den läggs på ren eller om den läggs med glasfiber eller som i mitt fall, fleecetyg vilket resulterade i ett 6mm tjockt lager.

Polyester är ett billigare alternativ till epoxy, finns vissa nackdelar med det men tillräckligt hållbart för att bygga bla segelbåtar, kanoter, vingar och spoilers till bilar etcetera.
Citera
2018-07-21, 09:24
  #4
Medlem
Det är glasfibern som är stark och bygger upp den del du vill tillverka.
Epoxy/polyester är bara till för att hålla glasfibern (eller annan armering) på plats, plasten fungerar alltså som tjockflytande målarfärg som "torkar" lika fort rakt igenom.
Med en för låg andel armering i laminatet så blir konstruktionsdetaljen onödigt tung. Ca 80% av vikten bör man ha som målsättning "som amatör" (Alltså 80% av vikten i glasfiber, 20% polyester.)

När man vill laminera("plasta") starkt så ska man alltså använda SÅ LITE epoxy/polyester som möjligt. (För hand så pressar man ur överflödet med en metallroller - Riktigt seriöst så pressar man mellan två polyetendukar genom att vacuumpumpa mellanrummet.
Luftbubblor är alltid ett no-no som ska belämpas/undvikas i bäde plast+härdareblandningen och när man väter fibermattor och lägger fler skikt.

Varje skikt av glasfiberväv/-matta bygger på dessa sätt från en knapp millimeter upp till två mm, flera skikt bör helst läggas "vått-i-vått". (Här finns val av "tjocklek"/vikt på fiber/matta för önskat resultat.)

Behöver man tjockare delar så brukar man bygga med tänket "distansmaterial" omgivet av starka skikt - Funkar enligt samma teori som I-balkar ur hållfasthetssynpunkt.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-07-21 kl. 09:42.
Citera
2018-07-21, 16:16
  #5
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Om man bygger en liten båt alternativt kajak eller kanot i glasfiber,hur tjockt blir ett lager efter det torkat?

Vid användandet av epoxi samt glasfibermatta.

Undrar också hur mycket epoxi man får beräkna gå åt?

Frågar eftersom jag försöker beräkna vad det skulle kosta.

Det beror helt på vad man använder. Glasfiberväv/matta finns i väldigt varierande vikt (per kvadratmeter) och därmed har dom väldigt olika tjocklek. Sedan skiljer det även mycket mellan huggen matta (som man använder med polyester/vinylester endast) och väv (som även fungerar med epoxy och ger ett starkare resultat i förhållande till vikten).

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Ca 80% av vikten bör man ha som målsättning "som amatör" (Alltså 80% av vikten i glasfiber, 20% polyester.)
Jag instämmer i mycket av det du säger, men dessa siffror är långt ifrån vad jag fått lära mig. Handläggning med huggen matta ska ge ungefär 1/3 glasfiber och 2/3 matrisplast, handläggning med väv ska ge ungefär samma mängd glasfiber som matris, och vakuumgjutning med väv ger ungefär 2/3 fiber och 1/3 matris.
Citera
2018-07-21, 16:34
  #6
Medlem
Väv har man väl när man väl på typ en kajak av trä för att få extra skydd och styvhet?

Eller kan man använda väv helt och hållet på tex en form av frigolit?
Citera
2018-07-22, 02:22
  #7
Medlem
Hur mycket epoxy går åt per kvadratmeter? om man kör med matta
Citera
2018-07-22, 05:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Jag instämmer i mycket av det du säger, men dessa siffror är långt ifrån vad jag fått lära mig. Handläggning med huggen matta ska ge ungefär 1/3 glasfiber och 2/3 matrisplast, handläggning med väv ska ge ungefär samma mängd glasfiber som matris, och vakuumgjutning med väv ger ungefär 2/3 fiber och 1/3 matris.
Okej - Jag tycker dina siffror är jättebra och mycket enkla att minnas!
Men jag vill nog byta "ska bli" till "blir" och visar precis vad resultatet brukar bli när man väljer bland de olika armeringstyperna vid enklare och inte så viktskritiska byggen - Som t.ex båtar.

Matrisen/plasten är fortfarande bara ett lim som håller den starka/"nyttiga" armeringen på rätt plats, så jag skrev "målsättning" som naturligtvis bara lyckas i det enklaste ytorna och med asymmetrisk väv.

Till TS:
Jag kommer inte ihåg den exakta densitetssiffran för epoxy resp. polystyren, men använd förslagsvis siffran 2 kg per liter och räkna som INTP föreslår med att det i slutändan blir hälften armering och hälften plast, så kan du se hur många liter plast du behöver till de olika typerna(vikterna) av väv.

Och använd väv - Huggen matta är bara vettig om du vill slösa med mycket vikt och materialåtgång eller har "superkrångliga" former att spackla.
Citera
2018-07-22, 08:51
  #9
Medlem
INTPs avatar
Bortsett möjligen från små "amatörförpackningar" brukar polyester, vinylester och epoxy säljas per kilo, så det finns ingen anledning att fundera över liter alls. 1kg glasfiberVÄV behöver omkring 1kg epoxy vid handläggning, eller närmre 0,5kg vid vakuumgjutning. Men glöm inte att det blir en del spill och förluster (särskilt på småprojekt av nybörjare), så avrunda rejält uppåt.
Men vill man ha koll på densiteten ändå ligger den likt många plaster strax över 1. Har för mig att de 1000-liters IBC-tankar vi köpte in på jobbet innehöll 1100 eller 1200kg polyester.

Huggen matta består av korta fiberknippen sammanhållna av ett bindemedel, som ska lösas upp av lösningsmedlet i matrisplasten, så mattan blir formbar när matrisplasten har applicerats. Epoxy innehåller inget lösningsmedel och är därmed olämplig för användning med matta, och jag skulle inte heller slösa pengar på fin epoxy om bygget görs med simpel matta. Vill man bygga billigt och har måttliga krav på vikt och styrka är matta och polyester utmärkt, siktar man på en lättare konstruktion med bättre styrka är epoxy och väv det vettiga.
Citera
2018-07-22, 23:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Bortsett möjligen från små "amatörförpackningar" brukar polyester, vinylester och epoxy säljas per kilo, så det finns ingen anledning att fundera över liter alls. 1kg glasfiberVÄV behöver omkring 1kg epoxy vid handläggning, eller närmre 0,5kg vid vakuumgjutning. Men glöm inte att det blir en del spill och förluster (särskilt på småprojekt av nybörjare), så avrunda rejält uppåt.
Men vill man ha koll på densiteten ändå ligger den likt många plaster strax över 1. Har för mig att de 1000-liters IBC-tankar vi köpte in på jobbet innehöll 1100 eller 1200kg polyester.

Huggen matta består av korta fiberknippen sammanhållna av ett bindemedel, som ska lösas upp av lösningsmedlet i matrisplasten, så mattan blir formbar när matrisplasten har applicerats. Epoxy innehåller inget lösningsmedel och är därmed olämplig för användning med matta, och jag skulle inte heller slösa pengar på fin epoxy om bygget görs med simpel matta. Vill man bygga billigt och har måttliga krav på vikt och styrka är matta och polyester utmärkt, siktar man på en lättare konstruktion med bättre styrka är epoxy och väv det vettiga.


Vill ju det ska va så lätt som möjligt men ändå starkt.

Hade varit fint med nån tabell eller nåt så man vet ungefär hur mycket man kan behöva för ett litet bygge.

Visste inte att epoxi och matta inte funkar ihop.
Citera
2018-07-22, 23:38
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Visste inte att epoxi och matta inte funkar ihop.
Innan du börjar pilla med skiten så tycker jag du ska använda google och youtube för att söka efter guider och projekttrådar.
Citera
2018-07-23, 14:24
  #12
Medlem
INTPs avatar
http://fiber.info.se/
Mycket bra info. Läs från början till slut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback