Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-21, 01:32
  #1
Medlem
Om man har perfekt setup så är det kureringen som är det svåra med att odla tydligen. Jag har aldrig fått gräs att lukta/smaka som det ska utom bättre utomhus.

Jag kan känna direkt på lukten om det är hemodlat eller proffsodlat. Alla proffsodlade strain luktar som de ska och gott medans alla hemodlade smakar exakt likadant som det luktade när man odlade plus en frän/sur underton.
Strain spelar ingen roll. AK47, Liberty haze, NL#5 och WR har smakat exakt likadant men olika odlare.

Är det flusha som glöms bort eller kurerar alla fel?
Jag såg lock för burkar förut där man kan ställa in luftfuktigheten och tiden så de kureras perfekt. Vad ska jag starta med för luftfuktighet i burkarna och ställa in till vilken fuktighet under hur lång tid? Tråkigt annars om man odlar och allt smakar samma
Citera
2018-07-21, 03:51
  #2
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Det du köper smakar köpegräs, mindre grossister i weedbranchen köper in på lukt, en hög terpener är bra marknadsföring, men lukten är ofta hydro-kemisk och säger egentligen inget om ruset.

Kurering handlar om att omvandla komplexa socker till enklare som bildar bättre grejer när de förbränns. Sätt dig in i hur man gör med tobak. (Speciellt piptobak)

En bra kurering tar bort känslan av "starkt" utan att ta bort potens och gör aromerna mjukare.
Citera
2018-07-21, 10:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Det du köper smakar köpegräs, mindre grossister i weedbranchen köper in på lukt, en hög terpener är bra marknadsföring, men lukten är ofta hydro-kemisk och säger egentligen inget om ruset.

Kurering handlar om att omvandla komplexa socker till enklare som bildar bättre grejer när de förbränns. Sätt dig in i hur man gör med tobak. (Speciellt piptobak)

En bra kurering tar bort känslan av "starkt" utan att ta bort potens och gör aromerna mjukare.

Det jag köper är odlat i Spanien. Tex blueberry och Blackberry smakar då fruktigt.
Skulle de däremot va odlat i Sverige skulle de bara smakat odling/surt/vinäger istället. De är odlat i jord då och inte hydro. Måste vara flushen?

Jag struntar i att smaken inte säger något om ruset. Det är ändå tråkigt att aldrig få till den perfekta smaken när man odlar.
Citera
2018-07-21, 10:20
  #4
Medlem
fuskas avatar
Luktar/smakar det vinäger så är det bakterier i. Inte så najs.
Citera
2018-07-22, 04:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Luktar/smakar det vinäger så är det bakterier i. Inte så najs.

Säker på det? Hur löser jag det i så fall?
Allt inomhusodlat bekanta och jag själv har odlat har smakat nästan identiskt. Måste finnas någon bra guide hur man får det perfekt eller "fuska" med locken som själv kan reglera luftfuktigheten.
Citera
2018-07-22, 09:38
  #6
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Säker på det? Hur löser jag det i så fall?
Allt inomhusodlat bekanta och jag själv har odlat har smakat nästan identiskt. Måste finnas någon bra guide hur man får det perfekt eller "fuska" med locken som själv kan reglera luftfuktigheten.

Är tyvärr inte 100 men luktar dom illa/dåligt så är det ofta dåligt.

https://www.amazon.com/Boveda-62-Per.../dp/B00JV27MF4

Använd sådana i burkarna, det håller rätt % luftfuktighet då.
Citera
2018-07-22, 11:16
  #7
Medlem
gronagubbens avatar
För bäst smak blomma med en 1000 watts hps lampa

och bryt sedan ner klorofyllen när du kurera


https://weedlynews.org/2015/08/28/getting-rid-of-chlorophyl-in-my-marijuana/
Citera
2018-07-23, 01:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Är tyvärr inte 100 men luktar dom illa/dåligt så är det ofta dåligt.

https://www.amazon.com/Boveda-62-Per.../dp/B00JV27MF4

Använd sådana i burkarna, det håller rätt % luftfuktighet då.

Nej då det har inget med potensen att göra öht. Jag rökte ett riktigt bra gräs för några dagar sen som var betydligt mera potent än de mesta proffsodlat från spanien. Men jag kände direkt jag luktade på det att de var hemodlat.
Det luktade inte alls dåligt och folk tyckte det var hur bra som helst. Men bara jag som weed nörd kände direkt att något med flush/kurering inte var helt lyckat.

Men jag vill lyckas få bort den undertonen som är lite frän.

Tack för tipsen med bagsen!! Hur mycket gräs kan varje bag kurera och vilken fuktighet bör jag börja med?

Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
För bäst smak blomma med en 1000 watts hps lampa

och bryt sedan ner klorofyllen när du kurera


https://weedlynews.org/2015/08/28/getting-rid-of-chlorophyl-in-my-marijuana/

Kan watten på lampan spela roll om man har samma watt mer m2? Pga värmen kan jag inte ha över 200w per m2. Men ja tror inte det ska påverka smaken.

Tack men jag vet vad kurering innebär. Nu sökte jag lite mera specifika tips tex vilken luftfuktighet det bör vara i burkarna när jag startar kureringen tills den avbryts och under hur lång tid så det inte riskerar ruttna.
__________________
Senast redigerad av seanprice 2018-07-23 kl. 01:55.
Citera
2018-07-23, 11:21
  #9
Medlem
fuskas avatar
62% borde vara bäst. Men tror inte den finns inrikes. 65% finns i tobaksaffärer som har lite klass.


Det är inte klorofyll doften du känner då? Att det inte har brutits ner riktigt än.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback