Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-21, 01:47
  #13
Medlem
Flytt-lasses avatar
Va har du tagit för nått det verkar vara bra, dela med dig.
Citera
2018-07-21, 01:55
  #14
Medlem
Europes avatar
Nej, det finns absolut noll bevis för att det skulle ha funnits milshöga trän och det är även svårt att se hur ett trä skulle kunna bli så högt av rent fysiska begränsningar, som t.ex. hur det skulle gå att få upp vatten en mil mot gravitationen. Många misstänker att 130 meter är en teoretisk maxhöjd för trän.

Om stora trän:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_superlative_trees
Citera
2018-07-21, 02:06
  #15
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Nej, det finns absolut noll bevis för att det skulle ha funnits milshöga trän och det är även svårt att se hur ett trä skulle kunna bli så högt av rent fysiska begränsningar, som t.ex. hur det skulle gå att få upp vatten en mil mot gravitationen. Många misstänker att 130 meter är en teoretisk maxhöjd för trän.

Om stora trän:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_superlative_trees
Gravitationen kan ha förändrats under historiens gång.
Citera
2018-07-21, 02:11
  #16
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Utan att ha läst allt vill jag åtminstone ge svar på påståendet om jätteträd. Det är lugnt, såna träd kan aldrig ha funnits av fysiska orsaker. Det finns en orsak till att tunna små myror kan bära ca 10 gånger sin vikt medans kraftiga elefanter knappt orkar hålla sig uppe och absolut inte kan hoppa. Vikten ökar mer än styrkan när storleken ökar. Det finns gott om exempel i trådar här, på Wikipedia, inom matematiken.

Även träd brister till slut av samma skäl. 100+ m är en kritisk gräns verkar det som. Ok säg att det fanns något träd som verkligen hade stark ved. Dubbla höjden skulle innebära åttadubbla belastningen men bara fyrdubbla styrkan. Det blir bara värre med ökad höjd.
Kanske är det ändå kappilärkrafternas begränsning som gör att inga växter blir mer än drygt 100m höga.
Citera
2018-07-21, 07:19
  #17
Medlem
UndeadNinjas avatar
Allt var större förr, inkluderat människor där det hittats skelett efter sk jättar, trollsländor som var stora som fåglar osv, även dinosarna såklart. Det var en helt annan atmosfär och miljö etc, tex med dagens förutsättningar skulle saurposedion med sin långa hals inte klara sig speciellt bra.
Citera
2018-07-21, 09:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Allt var större förr, inkluderat människor där det hittats skelett efter sk jättar, trollsländor som var stora som fåglar osv, även dinosarna såklart. Det var en helt annan atmosfär och miljö etc, tex med dagens förutsättningar skulle saurposedion med sin långa hals inte klara sig speciellt bra.

Det var pga att syre halten i luften var dubbelt högre än vad den är idag.
Citera
2018-07-21, 11:02
  #19
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Det var pga att syre halten i luften var dubbelt högre än vad den är idag.
En gång i tiden var koldioxidhalten betydligt högre än idag. Träden blev oerhört stora, även om jag är lite skeptisk mot TS påstående om milhöga träd...
De organismer som först koloniserade markytan var tydligen svampar. De blev runt 10 meter höga och fossiler av dessa jättar hittas än idag.

https://www.smithsonianmag.com/smart...ooms-13709647/
Citera
2018-09-28, 17:57
  #20
Medlem
Fyllefyllots avatar
Jag såg faktiskt en dokumentär om det där igår, inte just om det här dock men att det var mer syra och att insekter då blev bra mycket större än vad de är idag. Man får väl anta att det skulle kunna gälla exempelvis träd också då.

Nu har jag inte satt mig in i det här alls, ser inte vem eller vilka som skulle tjäna på att undanhålla den här typen av information och därför känns det bara dumt.
Citera
2018-09-28, 18:19
  #21
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
En gång i tiden var koldioxidhalten betydligt högre än idag. Träden blev oerhört stora, även om jag är lite skeptisk mot TS påstående om milhöga träd...
De organismer som först koloniserade markytan var tydligen svampar. De blev runt 10 meter höga och fossiler av dessa jättar hittas än idag.

https://www.smithsonianmag.com/smart...ooms-13709647/

Tintin är som vanligt korrekt när det gäller det mesta.

https://i.pinimg.com/736x/ba/3e/79/b...ars-tintin.jpg


Gudrun (orkanen) lyckades knäcka träd som var 10m höga så om ett träd är 1000m högt, hur kan de ens klara orkaner. Jag är imponerad att ens 100m höga träd klarar av vindarna.

En annan sak är hur trä lyckas bära sin egen tyngd. Idag är högsta trädbyggnaden ca 50m, men detta inkluderar även att den ska klara en del last. ca 150-200 meter verkar vara en vettig gräns innan trädet kollapsar av sin egen tyngd.
Citera
2018-09-28, 19:05
  #22
Medlem
Varför skulle eliten dölja det?? Jävla coolt om de var geganriska förut, påminner mig
Om filmen totoro
Citera
2019-05-05, 04:05
  #23
Medlem
Några här som har några intressanta tankar att liva upp tråden med igen?
Citera
2019-05-05, 04:25
  #24
Medlem
Conams avatar
Jack och bönstjälken! Just saying 😉
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback